Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 24 Feb 2018 03:50:08

InnleggSkrevet: 28 Jun 2020 22:04:43    Tittel: Søndre Steinsholt i Styrvold, Lardal. Svar med Sitat

I følge Lardal bygdebok 3 - Gårdshistorie for Styrvold og Hem kirkesogn, var gården Søndre Steinsholt (s.843) en gjestgivergård fra midten av 1600 tallet, nevnes også som sådan i 1720.

Min 7. tippoldemor Karen Clemmetsdatter, gift med Jacob som var bruker av Søndre Steinsholt 1617-1659, er oppført som bruker ( etter at hun ble enke) av Søndre Steinsholt til 1679, og i 1664 opplyses det at gården var en gjestgivergård (s. 846). Deres sønn, og min 6. tippoldefar, Amund Jacobsen, f. ca. 1631 , overtok Søndre Steinsholt alene i 1679. Amund var lagretteman fra 1679 til 1682. Han giftet seg med Ingrid Helgesdatter.

En av deres sønner, Asbjørn Amundsen, f. 1682 ( bror til min 5. tippoldefar Nils Amundsen) overtok Søndre Steinsholt i 1720. Han var også gjestgiver.
Er det noen som har flere opplysninger om Gjestgivergåreden Søndre Steinsholt ? eller kan noen gi meg tips om i hvilke kilder jeg kan lete, for å finne mer informasjon om dette ?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 01 Des 2004 04:25:05

InnleggSkrevet: 29 Jun 2020 14:15:49    Tittel: Re: Søndre Steinsholt i Styrvold, Lardal. Svar med Sitat

Bente skrev:
Er det noen som har flere opplysninger om Gjestgivergåreden Søndre Steinsholt ? eller kan noen gi meg tips om i hvilke kilder jeg kan lete, for å finne mer informasjon om dette ?

Du vil neppe finne så mange konkrete opplysninger om Søndre Steinsholt som gjestgivergård. Statusen som gjestgivergård er trolig først og fremst dokumentert i skattelister etc., fordi det kunne gi fritak for enkelte skatter.

Norsk historisk leksikon har litt om gjestgivere, men det handler stort sett om forholdene i Nord-Norge, som ikke uten videre er sammenliknbar med Lågendalen: https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Leksikon:Gjestgivere
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 24 Feb 2018 03:50:08

InnleggSkrevet: 29 Jun 2020 22:39:28    Tittel: Re: Søndre Steinsholt i Styrvold, Lardal. Svar med Sitat

Takk for info. og takk for linken .
Dette er jo langt tilbake i tiden, så jeg tenkte at det ikke ville bli så lett å finne opplysninger om denne gjestgivergården.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet