|
Slektsforum Slekt og Data
|
Vis forrige emne :: Vis neste emne |
Av |
Innlegg |
Skjult navn
Ble registrert: 14 Jun 2018 05:25:49 Innlegg: 21 Bosted: KRISTIANSUND N
|
Skrevet: 02 Jan 2020 19:47:50 Tittel: Ingebrigt Hansen Eggen Sveen f. 1771 |
|
|
I følge Hitterslekt, så giftet Ingebrigt Hansen Eggen Sveen, f. 1771 (?), ukjent sted, seg med Elen Gurina Andersdatter Kvernhusvik i 1804. De bodde nok på Sveen, hvor det var flere husmenn og strandsittere, med og uten jord. I følge Hitraboka b. 2 så har det vært vanskelig å få oversikt over alle som har bodd på Sveen.
Jeg har prøvd å finne ut hvor han kommer fra. Jeg lurer på om det er han som er skredder og losjerende på Stakvik i 1801 i følge folketellingen.
Jeg vet ikke hvor navnet Eggen kommer fra. Er et et sted på Hitra? Eller steder i nærheten?
Har prøvd å se etter vielsen og dåpen til det eldste barnet i Kirkeboka, men har ikke klart å finne det. Det skorter nok mest på evnen min til å lese presteskrift. Alle hint for å komme litt videre, blir mottatt med glede. |
|
Til Toppen |
|
 |
Skjult navn
Ble registrert: 30 Apr 2014 06:50:21 Innlegg: 1857 Bosted: TOLVSRØD
|
|
Til Toppen |
|
 |
Skjult navn
|
Skrevet: 04 Jan 2020 00:23:32 Tittel: Re: Ingebrigt Hansen Eggen Sveen f. 1771 |
|
|
Ja, det stemmer. Han hadde faktisk 8 barn med kona. Det er linket til hele familien i teksten min. Bygdabøkene for Hitra er ikke de enklest å tyde, så jeg har ikke klart å finne giftemålet i kirkeboka, og heller ikke dåpen til den eldste.  |
|
Til Toppen |
|
 |
Skjult navn
Ble registrert: 08 Nov 2013 09:26:16 Innlegg: 2172 Bosted: KLØFTA
|
Skrevet: 31 Mai 2020 19:15:12 Tittel: Re: Ingebrigt Hansen Eggen Sveen f. 1771 |
|
|
Vielsen er ikke enkel å finne nei, kirkeboka denne perioden er tildels umulig å lese. Ifølge en tyding av vielser 1798-1817 som jeg har tilgang til, så ble dette paret Sitat: | Jngebrigt hans Eggen P Elen gurina Ander Anders sp rest | forlovet en sommerdag i 1804, kanskje det står 4 juni. Muligens gift samme år.
Den ugifte skredderen i Stakkvika (Stadsvika) på Dolmøya er vel den eneste som passer sånn noenlunde ved tellingen i 1801.
Som du er inne på, var Ingebrigt antaglig innflytter. Eggen er ikke et gårds/stedsnavn på Hitra/Frøya; men er en del brukt i dalstrøka innafor. Fra for eks. Orkladalføret kom det en del flyttende på denne tida. |
|
Til Toppen |
|
 |
Skjult navn
|
Skrevet: 30 Jun 2020 12:35:27 Tittel: Re: Ingebrigt Hansen Eggen Sveen f. 1771 |
|
|
Takk for svaret. Det ser ut som det er flere gårder med navn Eggen i Orkdalen, så jeg begynner der! |
|
Til Toppen |
|
 |
|
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet Du kan ikke svare på emner i dette forumet Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke laste opp filer til dette forumet Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet
|