Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 24 Apr 2009 11:22:14

InnleggSkrevet: 30 Jun 2020 12:26:52    Tittel: Om å holde styr på familien Svar med Sitat

Hei

Etter 2 PC sammenbrudd, tap av familieinformasjon og bilder, nye starter, dobbeltføringer og surr og rot (fra min side, hovedsakelig Embarassed ), har jeg lært (tror jeg).

I tillegg til innføring i slektsprogrammet (jeg bruker Legacy, gratisversjon) har jeg planlagt å lagre all informasjon om hver person på word-ark (i tillegg til å ta sikkerhetskopi i slektsprogrammet). Det er antagelig unødvendig, men jeg gjør det for å få "kontroll" på all informasjonen.

Jeg begynte greit med en mappe for min mor og en for min far. Jeg laget nye mapper i hver deres mapper for søsken og foreldre. Alle mappene merker jeg med navnet på personen innholdet handlet om. Foran foreldrenes navn skriver jeg a og b for å få deres mapper først. I foreldrenes mapper gjør jeg det på samme måte. I mappene lagrer jeg både word-ark og bilder (jpgeg). Etterkommere av søsken får egne mapper i deres søsknenes mapper igjen.

Nå har jeg kommet til oldeforeldrene mine og synes dette systemet begynner å bli rotete, uoversiktlig og litt vanskelig å finne fram i.

Er det noen som har laget sitt eget "back-up" system i tillegg til lagringsfunksjonen i slektsprogrammet? Og er villig til å dele tips?

Vivi
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 17 Nov 2004 11:50:04

InnleggSkrevet: 30 Jun 2020 12:42:18    Tittel: Re: Om å holde styr på familien Svar med Sitat

I tillegg til å ha data (både bilde, epost, slekt m.m.) på PC så blir det automatisk lagret til skyen. Bruker et annet slektsprogram, men hvilket program du bruker betyringen ting. Når vi holder kurs i slektsprogram er uansett en del av kurset at de får en minnepinne hvor selve program er. Den minnepinnen brukes også i opplæringen at de tar sikkerhetskopi av sine data til minnepinne. Det er uansett hvilken annen løsning den enkelte bruker i tillegg bruker.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

Ble registrert: 24 Apr 2009 11:22:14

InnleggSkrevet: 30 Jun 2020 20:45:46    Tittel: Re: Om å holde styr på familien Svar med Sitat

Hei

Jeg tror ikke gratisversjonen lagrer i "skyen"?

At slektsprogrammet lagrer på min PC vet jeg. Jeg tar også "sikkerhetskopi" hver gang jeg har skrevet inn noe nytt.

Men jeg lurte på om noen har tips om et slags "reserve-system" i PC'ens vanlige filsystem som man kan hente inn alle familiedataene fra omigjen om det skjer noe med slektsprogrammet eller man må laste det inn på nytt på en ny PC eller klarer å lage ei skikkelig røre av slektsprogrammet.

(Jeg lagrer alltid alt av bilder og dokumenter på en ekstern harddisk.)

Vivi
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 08 Des 2004 03:49:21

InnleggSkrevet: 01 Jul 2020 13:38:20    Tittel: Re: Om å holde styr på familien Svar med Sitat

Hei.
Jeg har brukt Legacy fullversjon i mange år. Nå bruker jeg også gratisprogrammet Gramps for det meste, men kopierer over til Legacy nå og da mest for å bytte språk (norsk, svensk og engelsk) for å gjøre rapporter . Men uavhengig av hvilket program du bruker vil jeg anbefale å gjøre kopi i Gedcom format nå og da. Da kan du enkelt føre over dine data til andre program eller Web tjenester som Geni, MyHeritage Ancestry etc etc.

Lykke til!
Niels
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet