Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 26 Aug 2013 09:34:49

InnleggSkrevet: 28 Jul 2020 21:31:02    Tittel: Ligger han i graven eller ikke...? Svar med Sitat

Min grandonkel døde i 1911, bare 6 år gammel. Hans foreldre ble lagt i samme grav i 1925 og 1938. Iallefall tror jeg det, alle tre navn står på gravminnet men gravlundskontoret påstår at det bare er to kister i graven. Noen som har vært borti noe lignende? Jeg har aldri hørt noe om at gutten ble gravlagt et annet sted.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 10 Jan 2011 04:05:43

InnleggSkrevet: 29 Jul 2020 06:08:22    Tittel: Re: Ligger han i graven eller ikke...? Svar med Sitat

Den første kisten kan jo ha gått i oppløsning før neste begravelse.
Det gjelder jo ikke i ditt tilfelle, men et lite barn som døde samtidig med en av foreldrene, enten det var en ulykke eller sykdom, ble ofte lagt i samme kiste som far eller mor.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 17 Okt 2007 08:33:23

InnleggSkrevet: 29 Jul 2020 08:30:04    Tittel: Re: Ligger han i graven eller ikke...? Svar med Sitat

Noen sted har det vært tillatt at det i tillegg ti 2 kister kunne settes ned en urne. Kanskje den som døde sist ble kremert?

Dette er bare en "strøtanke "

Mvh Paul
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 12 Des 2004 02:08:07

InnleggSkrevet: 29 Jul 2020 10:38:51    Tittel: Re: Ligger han i graven eller ikke...? Svar med Sitat

Sverre skrev:
Min grandonkel døde i 1911, bare 6 år gammel. Hans foreldre ble lagt i samme grav i 1925 og 1938. Iallefall tror jeg det, alle tre navn står på gravminnet men gravlundskontoret påstår at det bare er to kister i graven. Noen som har vært borti noe lignende? Jeg har aldri hørt noe om at gutten ble gravlagt et annet sted.

Ikkje noko eigentleg svar; - men nokre spørsmål:
- Korleis veit kontoret at det er berre to kister i grava? Har dei ført register over graver og gravleggingar frå (før) 1911?
- Graver ligg gjerne saman med andre graver frå same tid. Nabogravene kan vere sletta og brukt omatt; men dersom ikkje: - kva årstal står på dei næraste gravene?
- veit de om gravminnet vart laga i 1911, 1925 eller 1938? (i nokre tilfelle kan ein sjå at namn må vere lagt til seinare).

Til det siste: ja, eg kjenner eit tilfelle der namnet på eit barn er ført på gravminnet til foreldra (d. 1974/1980), men gravlagt (1930-talet) ein heilt annan stad. Men i det tilfellet veit familien om den eigentlege gravplassen (barnet hadde sysken som hugsar det).
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet