Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 03 Mai 2017 09:49:17

InnleggSkrevet: 18 Aug 2020 22:49:53    Tittel: Nettside for opphav og historikk til fornavn Svar med Sitat

Hei alle sammen!

Jeg snublet en gang over ei nettside hvor man kunne finne ut opphav og historikk til fornavn. Den kunne for eksempel vise om navnet stammet fra tysk, svensk, norrønt etc., og det var informasjon om hvor og når de ulike navneformene var brukt etc.

Nå finner jeg dessverre ikke igjen denne siden, men hadde hatt god bruk for den. Det er vel bare et par år siden jeg sist var innpå den, så den er sikkert oppe og går fremdeles. Husker selvfølgelig ikke noe hva den het, og har tapt bokmerket etter å ha byttet pc.

Noen som kjenner igjen dette eller har en fornemmelse for hvilken nettside det kan være snakk om?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 12 Des 2004 02:08:07

InnleggSkrevet: 19 Aug 2020 00:48:01    Tittel: Re: Nettside for opphav og historikk til fornavn Svar med Sitat

Det vrimlar av nettsider om førenamn (og etternamn), dei fleste nokså unøyaktige og overflatiske.

Finn deg heller eit oppslagsverk.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

Ble registrert: 02 Des 2004 08:04:42

InnleggSkrevet: 19 Aug 2020 10:06:52    Tittel: Re: Nettside for opphav og historikk til fornavn Svar med Sitat

Norsk Personnamnleksikon. Anbefales.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 26 Nov 2018 11:04:55

InnleggSkrevet: 19 Aug 2020 14:30:39    Tittel: Re: Nettside for opphav og historikk til fornavn Svar med Sitat

Jeg har funnet god hjelp i Eivind Vågslids Norderlendske fyrenamn, som er tilgjengelig på nb.no: https://www.nb.no/items/da9b561b051c15cd4c73c11226d5b798 Særlig når det gjelder gamle norrøne navn.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 19 Aug 2020 21:59:44    Tittel: Re: Nettside for opphav og historikk til fornavn Svar med Sitat

Takk for gode tips! Har sjekket Norderlendske fyrenamn, og bestilt Norsk Personnamnleksikon.

Som Ivar nevner så vrimler det av nettsider som behandler temaet overfladisk, men den spesifikke nettsida jeg var borti var grundig og fin å finne fram på. Den omhandlet ikke bare nordiske navn, såvidt jeg husker var det mulig å slå opp mange europeiske navn også.

Får vel bare se om den plutselig dukker opp igjen Laughing
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 18 Nov 2004 12:39:27

InnleggSkrevet: 20 Aug 2020 22:45:09    Tittel: Re: Nettside for opphav og historikk til fornavn Svar med Sitat

Støtter svarene du har fått, men fant ei side jeg ikke kjenner fra før, men ser ut til å ha mange opplysninger rundt hvert navn. Som kilde oppgis Ivar Utne som arbeider med navn ved Universitetet i Bergen.

https://www.babyverden.no/navn/
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 12 Des 2004 02:08:07

InnleggSkrevet: 21 Aug 2020 07:47:14    Tittel: Re: Nettside for opphav og historikk til fornavn Svar med Sitat

Arild skrev:
Støtter svarene du har fått, men fant ei side jeg ikke kjenner fra før, men ser ut til å ha mange opplysninger rundt hvert navn. Som kilde oppgis Ivar Utne som arbeider med navn ved Universitetet i Bergen.

Novel. Statistikk-utdrag kombinert med korte (og sannsynlegvis innkorta) utsegner frå ein forskar...

Det var ikkje statistikk det var spurt om i tråden her, men om det hadde vore det, ville denne sida vere eit svar: https://www.uib.no/lle/23822/navnestatistikk-fra-mange-land
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

Ble registrert: 14 Jun 2008 11:27:45

InnleggSkrevet: 21 Aug 2020 14:26:25    Tittel: Re: Nettside for opphav og historikk til fornavn Svar med Sitat

Om du er internasjonalt interessert, er dette ein fin nettstad:

https://www.behindthename.com/

Elles er Norsk personnamnleksikon sterkt å anbefale.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 15 Nov 2020 23:10:55    Tittel: Re: Nettside for opphav og historikk til fornavn Svar med Sitat

Mange gode tips! Av ren slump kom jeg plutselig over den siden som jeg lette etter i utgangspunktet, og deler den derfor her. Den heter Nordic Names, og virker som en veldig fyldig og brukandes side. https://www.nordicnames.de/wiki/Main_Page
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet