|
Slektsforum DIS-Norge
|
| Vis forrige emne :: Vis neste emne |
| Av |
Innlegg |
Skjult navn
Ble registrert: 21 Mar 2010 11:18:10 Innlegg: 26 Bosted: Levanger
|
Skrevet: 22 Mar 2012 00:22:58 Tittel: Hans Nicolai Bruuns Fajansefabrikk |
|
|
Leser i et lite hefte at en Hans Nicolai Bruun startet en Fajansefabrikk i Drammen i 1760. Jeg finner nesten ingen opplysninger om denne Hans Nicolai Bruun på nettet. Ønsker gjerne å vite hvor Hans Nicolai Bruun kom fra. Noen som vet mer om hvem hans ektefelle og hans foreldre var?
Hilsen
Karl-Heinz Cegla |
|
| Til Toppen |
|
 |
Skjult navn
Ble registrert: 24 Apr 2009 11:22:14 Innlegg: 1327 Bosted: DRAMMEN
|
|
| Til Toppen |
|
 |
Skjult navn
Ble registrert: 21 Mar 2010 11:18:10 Innlegg: 26 Bosted: Levanger
|
Skrevet: 12 Apr 2012 00:07:48 Tittel: Re: Hans Nicolai Bruuns Fajansefabrikk |
|
|
Takk for innholdsrikt svar. Jeg lurer på om Hans Nicolai BRUUN opprinnelig kan komme fra Tyskland. Det var det ved enkelte verk både glass- og fajanseproduksjon. I begynnelsen av 1740-tallet dukker det en smelterfamilie BROEN, BRUN, BRUUN, BRAUN i Sandsvær ved Nøstetangen glashytte. Faren i familien er smelter Nicolai BRUN.
I ministerialbok Sandsvær 06.04.1750 finner vi en Frantz Nicolas Brun ved Glasværket. Han får en datter Anne Dorthe. Jeg har ikke hørt om en Frantz Nicolas BRUN ved Glasverket hverken før eller senere på Nøstetangen eller andre glassverk senere. En veldig luftig antakelse kan være at Frantz Nikolas BRUN egentlig er Hans Nicolas BRUN som senere dukker opp i Drammen.
Vennlig hilsen
Karl-Heinz Cegla |
|
| Til Toppen |
|
 |
|
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet Du kan ikke svare på emner i dette forumet Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke laste opp filer til dette forumet Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet
|