Slektsforum Slektsforum
DIS-Norge

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 17 Mai 2012 07:17:49

InnleggSkrevet: 17 Mai 2012 19:40:24    Tittel: Torjus Olsen, Strømsbo, død 1759, 47 år; Jørgen Torjussen Svar med Sitat

Jeg har for en del år tilbake forsøkt å etterlyse noen nøkkelpersoner blant mine forfedre som levde på Strømsbo, Tromøy Sogn på 1700-tallet. Jeg har ikke kommet noe videre i disse spørsmålene. Jeg lurer på om noen av dere har opplysninger om:

1) Torjus Olsen, død 1759, 47 år gammel, Strømsbo: Far til Jørgen Torjussen, Strømsbo. Jeg søker her både dåp (ukjent far og mor, søker også dem), vielse og begravelse. Jeg vet ikke hvem Jørgen Torjussens mor var da det ikke sto i kirkebok for Tromøy. Har også søkt bakover i Holt sine kirkebøker uten å finne ut mer om ham. Referanse (kb, Tromøy I): kb1, døbte, folio 49, 1. gang (Tromøy, merk ny paginering etter folio 84, starter på 49 på nytt): Et barn til daaben fra Torjus Olsen, Strømsbo. Navnet Jørgen. Fadderne: Jonn Sørensen, Strømsboeie, Gunder ’Knudsen’ fra Arendal, Osmund Christensen, Strømsboeie, Metthe Nielsd., Kiddelsbugt og Maren Jensd., Merdø (Maren Jensd. er også fadder i 1822/1825)

2) Torjus Olsens sønn, Jørgen Torjussen, døpt 18.4.1756, trolig konfirmert 10.4.1774, giftet seg 1.gang med Gunild Knudsdtr i 4.2.1781. Hun døde 30år gammel i 1789. De fikk fire døtre. Jørgen Torjussen giftet seg så for 2. gang med Birthe (Berte) Nilsdatter, 12.11.1791. De fikk to barn i hhv 1792/94 (Methe Marie og Torjus). Jørgen Torjussen fikk også et uekte barn døpt 27.1.1798 (Torjus) med Cathrine Olsdatter. Ref dåp Torjus Jørgensen (TJ), Jørgen Torjussens (JT) sønn, TJ, sin dåp fra 27.1.1798 (kb2(Tromøy), s.277): Døpt et barn i Arendal kirke som uægte fra kvindemenneske Cathrine Olsdtr. Barn Torjus. Fadderne: Gunild Jacobsdtr (Strømsboeie, se FT801 Arendal, #1314), Anne Jacobsdtr ibidem (=samme sted, se #2863, FT1801, datter av Jacob Stephensen?), Anders Nielsen, Ole Andersen og Erich Olsen (Strømsboeie, kan være Maren Jensdtrs kone se FT1801, #2623, men fra Hafstad). Til barnefader ble utlagt Jørgen Torjussen, Strømsboeie.

Etter dette har jeg ikke funnet sport av Jørgen Torjussen og søker særlig opplysninger begravelse evt fra FT1801. Jeg vet heller ikke hva han var av yrke. Dette uægte barnet (TJ) finner jeg først muligens igjen i 1813 (konfirmasjon/Strømmen i Øyestad), og helt sikkert ved Folketellingen for Arendal i 1815. Vet ikke hvor det uægte barn vokste opp da ikke har klart å finne igjen noen av disse foreldrene i FT for 1801 (heller ikke Torjus J. selv)

Fant en Torjus Jørgensen registrert i FT av 1815 i Arendal #595: 17 år og tjenstedræng. Fant også Torjus Jørgensen, Strømmen, konfirmert 25.4.1813 (16år) i kb A-11, Øyestad (1805-15). Kan se ut som det står ’Torjul’ og ikke Torjus så et forbehold om at dette kan være en annen. Men ingen Torjul Jørgensen finnes i FT1801. Han er noen måneder for gammel (16år).

3) Ole Torjussen (Kiddelsbugt++): Fadder og forlover til Jørgen Torjussen i 1780-årene. Kan dette ha vært hans bror? Har noen oversikt over evt. flere barn Torjus Olsen fikk? Ole Torjussen giftet seg i 1773 og fikk også barn samme år... Vet noen hvem denne Ole Torjussen som dåp/foreldre e.l. som kan bekrefte/avkrefte hypotesen? Hans navn passer fint til å være sønn av Torjus Olsen - men trenger "bevis" ifm dåpsregistrering - kanskje fra Holts kirkebøker.

Tidl. ref
http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=11096
og
https://groups.google.com/group/no.fritid.slektsforsking.etterlysing/t ree/browse_frm/month/2004-12?_done=/group/no.fritid.slektsforsking.ett erlysing/browse_frm/month/2004-12?&&hl=da

Håper noen kan hjelpe. Da hadde jeg blitt glad:) Er ellers veldig interessert om noen har info om Strømsbunests historie og da særlig fra første halvdel av 1700-tallet:) Feks fra Holts kirkebøker

MvH Sverre Torjussen, Strømsbuneset, Arendal

Sist endret av gj16343 den 22 Jun 2012 18:42:58, endret 1 gang
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 07 Okt 2008 03:10:16

InnleggSkrevet: 21 Jun 2012 21:59:40    Tittel: Re: Torjus Olsen, Strømsbo, død 1759, 47 år; Jørgen Torjusse Svar med Sitat

Begynner man å rote med dette, heter halve befolkningen Torjus eller Torjussen etterhvert.

Den Torjus Jørgensen som konfirmeres i Øyestad, _kan_ være han som finnes i ft1801 i Øystad, på Froland østre, med foreldre Jørgen Torjussen og Birthe Henriksdatter..der bor også bestefar Torjus Olsen (mange like navn her!).

Folketelling 1801 for hele Holt samt Dybvåg mangler,- det kan være grunnen til at det er vanskelig å finne folka igjen.

Jeg fant et litt interessant par..langt oppi Evje.. Torjus Olsen Holte som gifter seg 30 des 1743 i Evje med Ingeborg Olsdatter Syrtved. Disse får ihvertfall følgende barn: Anna døpt 12 aug 1746 Evje, Ole døpt 2 okt 1747 Evje, Berte døpt 25 sept 1749 Evje, Jørgen døpt 12 nov 1752 Evje ..og så forsvinner dette paret fra Evje.. rundt 1753-54? Ihvertfall mistet jeg dem, både som foreldre og faddere hos andre. Om det nå er disse som flyttet til Tromøy, kan jo sønnen Jørgen ha dødd som liten, og så har de fått en ny Jørgen.

På Tromøy finner jeg følgende i kirkebøkene: En Berthe Torgiusdatter Strømsbo som konfirmeres i 1768, en Ole Torgiussen Strømsbo som konfirmeres i 1770 , samt en Ingeborg Olsdatter Strømsbo som dør 16 sept 1781, 72 år gammel. Navna passer jo veldig bra, men problemet er at det er temmelig vanlige navn, og jeg har kjørt meg fast, jeg også Smile Fant også en Berthe/Birthe Thorgiusdatter Strømsboeie som giftet seg med Bernt Stammer..her var en av kausjonistene Thorgius Gundersen Strømsbo-eie, så her ble jeg i tvil om Berthe er hans datter eller Torjus Olsen sin. Alder, sivilstand/barn, på den kausjonisten bør sjekkes. Hun er her i ft1801 og har fått navn Terjesdatter: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1 &filnamn=f18010918&gardpostnr=56&personpostnr=2109&merk=2109#ovre

Mvh
Linda
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 03 Nov 2006 09:10:00

InnleggSkrevet: 21 Jun 2012 22:17:47    Tittel: Re: Torjus Olsen, Strømsbo, død 1759, 47 år; Jørgen Torjusse Svar med Sitat

Sverre skrev:
Et barn til daaben fra Torjus Olsen, Strømsbo. Unfundet Jørgen.

Jeg stusset bare litt på dette ordet "unfundet", og ved å se i originalen ser vi at det står: nafnet Jørgen. (Gitt navnet Jørgen, altså)

Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Tromøy i Tromøy, Ministerialbok nr. A 1 (1747-1793), Fødte og døpte 1756, side 48-49.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9843&idx_id=9843&uid =ny&idx_side=-39
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070614640243.jpg

Mvh
Else B.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 22 Jun 2012 02:12:24    Tittel: Re: Torjus Olsen, Strømsbo, død 1759, 47 år; Jørgen Torjusse Svar med Sitat

Litt til. Ole Torjussen Strømsboeie døper en datter Gunilde i 1785..det kan være oppkalling av hustruen til Jørgen Torjussen, - nok en indikasjon på at de kan være brødre. Høyre side: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9844&idx_id=9844&uid =ny&idx_side=-34
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 22 Jun 2012 02:16:51    Tittel: Re: Torjus Olsen, Strømsbo, død 1759, 47 år; Jørgen Torjusse Svar med Sitat

Hvem er denne barnefaren, mon tro..(tenkte på kausjonisten Torjus Gundersen nå). Det er veldig mange Torjussen der.

Name: Anna
Baptism/Christening Date: 02 Nov 1788
Baptism/Christening Place: TROMOY, AUST-AGDER, NORWAY
Birth Date:
Birth Place:
Death Date:
Name Note:
Race:
Father's Name: Gunder Torgiusen Stromsboe
Father's Birthplace:
Father's Age:
Mother's Name: Birthe Olsdatter
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 22 Jun 2012 19:08:42    Tittel: Re: Torjus Olsen, Strømsbo, død 1759, 47 år; Jørgen Torjusse Svar med Sitat

Hjertelig tusen takk for gode innspill. Jeg endret dåpsoppføringen fra "Unfundet" til "Nafnet" (1756) og la inn ny fotnote med Evje-sporet på Torjus Olsen, død 1759. Det oppdaterte arbeidet jeg har samlet om min slekt kan leses på lenke:
Torjus Olsen/Jørgen Torjussens etterkommere

NB: Jeg klarte ikke finne igjen Anna, døpt 1746, men fant 2xOle. Mottar mer enn gjerne lenke på hvor den er registrert.

Etter disse nye Evjeopplysningene, klart jeg også å finne samme person som giftet seg i 1743 (!), som ble født i Holtet af Hornæs, 16 Marti, 1712. Forøvrig en nydelig kirkebok å les i. Se www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9441&uid=ny&idx_side=-22 og www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9441&uid=ny&idx_side=-108

Dette stemmer 100% med alderen på den personen som jeg er ute etter (døde 1759, 47år, Strømsbo i Tromøy prestegjeld). Jeg søkte også en del år fremover i tid etter deres siste kirkeboksreg. i 1752 og ikke klart å finne andre spor etter dem der bortsett fra en Torgius Holte - som er oppført som fadder i 1760 (side 164 i samme kirkebok). Jeg har ikke fortsatt søket veldig lenge etter dette.

Det som nå i alle fall gjenstår er å særlig undersøke om denne Torgius Olsen, Holtet, kan ha flyttet til Strømsbo en gang etter 1752 og før 1756.

I tillegg skulle jeg gjerne ha informasjon om evt kirkebøker eller andre kilder fra tiden før 1704/05 - siden jeg ikke finner registrering på ekteskap mellom Ole Simonsen og enten Anne/Åsild Holtet. Se www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_fylke=9&idx_kommune=Alle&idx_kilde= Alle&idx_periode=&idx_textsearch=&js=j

1701 tellingen ser dessverre ikke ut til å eksistere for Evje, Hornes, Holtet... Ref Råbyggelaget fogderi på www.arkivverket.no/URN:db_read/ft/38450/
Setter veldig pris på evt. korreksjon på min amatørmessige tolkning - da jeg sliter med skriften. Tom. navnet Groe/Grov (f.1704) hadde og har jeg jeg store problemer med å tyde.

Ref.
16 Marti, 1712: Døbt Ole Simonsens barn i Holtet af Hornæs, barn. N. Torgius,. faddere: Jon Svendsøn, Salve i Holtet, Ingeborg og Karen Holtet.
1743: Copulered 30 Decbr, Torgius Olsen Holte og Ingeborg Olsdatter Syrtved, nederst til høyre på side 108 i kirkebok Evje/Evje:)

Jeg lurer på om ikke oppføringen fortsetter på side 109 og/eller om dette er andre som giftet seg samme dag
Arne Elef Olsen Odde og Ingeborg Gundersdatter Flod, Gunnar Halvorsen ... Mossby og Anna Gutormsdatter Holte, Stian Olsen Syrtved og Siri Gundersdatter Langerbek
Torgeir Olsen Norboe og Berte Olsdatter Holte

Gårdsnavnet til Gunnar Halvorsen - sliter jeg med å tyde særlig første og siste bokstav. Men fant det igjen på side 139 og tror det kan være Mossby... Langerbek er også ukjent sted...

Det med at Jørgen Torjussen, Strømsboe, f.1756, "forsvant" for meg en gang etter 1798, er et mysterium. Det er så nært innpå FT1801 men da finner jeg verken ham eller moren til det uægte barnet, Torjus (Jørgensen), Cathrine Olsdatter. Og forstår av en del kilder at kirkebøkene for Tromøy hadde en del mangler... - særlig mellom 1800-1810. Så kan være Jørgen Torjussens begravelse ikke er bokført.

Men finner Torjus (Jørgensen) trolig igjen i Øyestad som konfirmert og i FT1815 i Arendal - der han senere stiftet familie (1822), jobbet for losen, kjøpte seg bolig i Øvre Tyholmsvei 20, som senere ble ombygd i 1915/1920 og idag er et murhus bygd delvis utenpå det gamle trehuset - som en kuriositet.

Ellers også tusen takk ift denne Ole Torjussen, Varmekrogen. De har kjent hverandre og Torjus Olsen og Ole stemmer jo også bra:) Men er ei lei nøtt med opphavet til Torjus Olsen (f1712), Jørgen Torjussen e/år 1798, og første del av Torjus Jørgensens liv/oppvekst, før dukket opp i Arendal, som 17-åring, ifølge FT1815.

Fyll gjerne på med andre innspill og kommentarer. Feks om det fins en oversikt over tilflyttere og fraflyttere som kan gi mer informasjon om hvorfor Jørgen Torjussen forsvant omkring 1798 og hvor Torjus Olsen, Strømsbo, kan ha kommet fra. Feks om Torgius Olsen Holte og Ingeborg Olsdatter Syrtved kan ha flyttet til Strømsboe i 1750-årene

Ref
Linda skrev:
Jeg fant et litt interessant par..langt oppi Evje.. Torjus Olsen Holte som gifter seg 30 des 1743 i Evje med Ingeborg Olsdatter Syrtved. Disse får ihvertfall følgende barn: Anna døpt 12 aug 1746 Evje, Ole døpt 2 okt 1747 Evje, Berte døpt 25 sept 1749 Evje, Jørgen døpt 12 nov 1752 Evje ..og så forsvinner dette paret fra Evje.. rundt 1753-54? Ihvertfall mistet jeg dem, både som foreldre og faddere hos andre. Om det nå er disse som flyttet til Tromøy, kan jo sønnen Jørgen ha dødd som liten, og så har de fått en ny Jørgen.

PS
Jeg tror tidligere avskrevet Frolandssporet (Torjus Jørgensen) som en annen person/dobbeltgjenger. Litt synd siden jeg i så fall kunne være en del av den store landsverk familien (Rune Landsverk) - tilbake til 1200-tallet. Jeg husker ikke i farten hvilke faktorer det var som fikk meg til å vurdere det som svært lite sannsynlig men en av dem var at en av hans sønner, Torjus Jørgensen, f. 1798, ikke helt stemte med alderen. Og ikke minst at Torjus Olsen, Strømsbo, døde i 1759, ifølge kirkebok for Tromøy. Det er også både en Torjus Olsen, Torbjørnsboe, som døde omkring 1791. I tillegg fins en skipper Jørgen Torjussen på Hisøy. Også disse er trolig blindspor...

Sist endret av gj16343 den 25 Jun 2012 18:35:24, endret 4 ganger
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 24 Jun 2012 17:03:01    Tittel: Re: Torjus Olsen, Strømsbo, død 1759, 47 år; Jørgen Torjusse Svar med Sitat

Anna døpt 1746 mente jeg må være Torjus og Ingeborg Syrtvedts datter selv om de her står oppført på Tved, for den andre Torjus på Tved har kone som heter Ragnhild. De neste barnedåpene på Torjus og Ingeborg står vel med Syrtved som bosted om jeg husker rett. Om de har bodd på Tved en periode eller om presten har skrevet feil gårdsnavn,- det får man bare gjette seg til Smile Nederst høyre side: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9441&idx_id=9441&uid =ny&idx_side=-117

Men presten kan jo selvsagt ha skrevet feil navn på kona også, ..her er alt mulig, egentlig. Jeg gikk ut fra foreldrenes navn, og det er kun ett ektepar Torjus+Ingeborg i kirkeboka.

Mvh
Linda
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 24 Jun 2012 18:01:01    Tittel: Re: Torjus Olsen, Strømsbo, død 1759, 47 år; Jørgen Torjusse Svar med Sitat

Tusen hjertelig takk, Linda (og Else)Smile

Det er tydelig at Evje/Holtet/Syrtved sporet i første halvdel av 1700-tallet både er "hett" og ganske greit å finne opplysninger om. Kirkebøkene er suverene tatt i betraktning i den tiden man her snakker om. Hvis dette stemmer, har jeg klart å finne både Torjus Olsens kone og hans foreldre. Dog (alt er mulig) - de to referansene til Ole Simonsen, hans far, opererer med ulikt navn på kona (Åsild og Anne) - begge fra samme sted:)

En mulig NY teori er at Jørgen Torjussen f1756, Strømsbo også kan være en annen person - dersom familien har flyttet til Strømsbo etter dette. Men her matcher altså alderen med 47 år i 1759 og Torjus Olsen, Holtet er født i 1712. Men det er farlig å trekke for raske slutninger - siden det viktigste er å finne evt nye opplysninger som styrker eller svekker at familien kan ha flyttet. Feks jeg finner veldig få begravelser oppført i Evje-bøkene. Mistenkelig få. Det er mulig de fins i en annen bok e.l. (men finner enkelte, en slenger her og der). Jeg finner heller ingen videre spor av dem etter 1752 (har sjekket 10-12 år frem).

Jeg har forsøkt å lete etter Ingeborg Olsdatter Syrtved i både Trømøy og Arendals kirkebøker for både vielser, dersom hun giftet seg på nytt etter Torjus Olsen døde i 1759) og begravelser. Foreløpig ingen treff:)

Men fant ut litt mer om denne Ole Torgiussen, som kan være Jørgen Torgiussens bror

Bla. ser vi på www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9843&uid=ny&idx_side=-108 at 5.9.1772 så giftet Ole Torgiussen og Ingeborg Corneliussen, StrømsboEÿe. Caut: Torgius Gundersen og Salve Jacobsen, ibidem - som du også, Linda, var inne på. Kan godt være at Ole er sønn av Torgius Gundersen, StrømsboEÿe. Jeg fant også (mindre int., kanskje):www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9843&uid=ny&idx_si de=-109 28.11.1773: Ungkarl Niels Christensen og enke Dorthe Christensdtr, Torjusholmen. Caut: Ole Torgiussen og hustru Ingeborg Corneliussen, StrømsboEÿe

Nå gjenstår å sjekke begravelsene i Tromøy I for å se om jeg kan finne denne Ingeborg Olsdatter Syrtved - som kan styrke dette sporet. Mottar mer enn gjerne kommentarer og innspill både til dokumentet - der alt er samlet - og veien videre:)

Tusen takk, igjen. MvH Sverre
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 24 Jun 2012 18:41:04    Tittel: Re: Torjus Olsen, Strømsbo, død 1759, 47 år; Jørgen Torjusse Svar med Sitat

Jeg fant et skifte etter en Giertru Jonsdtr. Holtet, enkemann Sigmund Olsen (Simon)..dette er fra 1754, og Torgius Olsen Holtet er nevnt utover i skiftet med en eller annen fordring, andre nevnt er Sigmunds avdøde mor Aasell Torgiusdatter,- ser ut til at det skal være oppgivelsesskifte 25 okt 1732 på moren, og hennes mann var altså Ole Sigmundsen.

Ole Simonsen Holtet døper sønn Torjus 16. mars 1712 i Evje, men da heter moren Berthe. To ekteskap ute og går her, eller feil navn på moren i skiftet? Mange forvirrende, løse tråder her.

Skiftet begynner venstre side: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24385/540/

Passer jo bra med 1754..var det ikke omtrent da Torjus forduftet fra Evjeboka? Smile

1723 matrikkelutkastet er følgende oppsittere på Holtet: Ole Simonsen, Guttorm Jacobsen, Torgius Olsen, Gunder Knudsen og Knud Jørgensen. http://arkivverket.no/URN:db_read/db/39167/47/

Syrtved 1723: Gunder Andersen, Torge(?) Gunnusen, Ole Gunnusen, Halvor Gunnusen : http://arkivverket.no/URN:db_read/db/39167/71/

Det hadde vært veldig greit med et eller annet nå som enten utelukket Evjesporet helt, eller bekreftet det Confused

Mvh
Linda
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 24 Jun 2012 19:27:25    Tittel: Re: Torjus Olsen, Strømsbo, død 1759, 47 år; Jørgen Torjusse Svar med Sitat

Her var oppgivelsesskiftet 1732,- ikke det at det ga så mye mer annet enn barna med alder, og enken heter Aasille. Torgius er 20 år, og det stemmer vel med 1712 som fødselsår. http://arkivverket.no/URN:sk_read/24383/351/
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 24 Jun 2012 19:35:16    Tittel: Re: Torjus Olsen, Strømsbo, død 1759, 47 år; Jørgen Torjusse Svar med Sitat

Du verden så mye du finner ut, Linda. Fantastisk, rett og slett! Tusen takk, igjen:))

Det kan være flyttingen - om den fant sted - kan være omtalt i en eller annen bygdebok - hvis det fins. Mottar mer enn gjerne tips - om noen av dere andre har eller kjenner til noe slikt - og kanskje kan slå opp i:) Det hadde vært suverent å høre om, uansett:)

Mitt inntrykk er at ekteparet slo seg ned på Syrtved - siden de var oppført der under de fleste barnefødslene - etter bryllupet (første i 1745, siste Jørgen i 1752). Neste spor av Torjus Olsen, Strømsbo, er ved dåp, 18.4.1756 (Tromøy I), der Jørgen døpes (ikke sikkert de er de samme, så klart). Men stemmer bra med skifte for Holtet fra 1754 (Giertru Jonsdtr. Holtet).

Og det passer også fint med Sigmunds avdøde kone, Aasell Torgiusdatter. Dvs jeg trodde det var hans kone (Aasild og/eller Anne). Se http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9444&uid=ny&idx_side =-4 og http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9444&uid=ny&idx_side =-14 Ref.: Oppgivelsesskifte 25 okt 1732 på moren, og hennes mann var altså Ole Sigmundsen.

Ja det som mangler nå er "missing link" - Holtet/Syrtved til Strømsbo. Helst i begge ender der også gjerne alderen fremgår på personene involvert. Kan sikkert finne ut alderen på Ingeborg Olsdatter Syrtveit - men trenger tilsvarende også ved begravelsen (helst på Strømsbo). Men alt er mulig her også. Det kan være de har flyttet frem/tilbake flere ganger. Men min Jørgen Torjussen, Strømsbo, dukker opp som konfirmert, Strømsbo, i 1774. Lovlig sent for evt være den samme som ble født i 1752, Syrtved. Fra 1781 er JT, Strømsbo lett å følge, frem til 1798. Da er det slutt... Jeg tenkte kanskje han kunne flyttet tilbake til Holtet/Syrtved. Men mulighetene er mange. Kanskje han gikk bort eller emigrerte :)

Hjertelig takk for all hjelp, igjen, Linda. Siste ord er definitivt ikke sagt om temaet, føler jeg:) Spennende!

MvH Sverre
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 25 Jun 2012 18:44:33    Tittel: Re: Torjus Olsen, Strømsbo, død 1759, 47 år; Jørgen Torjusse Svar med Sitat

Jeg la ut mye av den informasjonen vi sammen har funnet frem på tråd: www.disnorge.no/slektsforum/viewforum.php?f=937. Så von i hengande snøret:)

Jeg har nå søkt en del mer i kirkebøkene Evje/Evje og Evje/Hornes. Jeg finner ingen spor etter Torjus Olsen etter 1752 som passer - men muligens kona, Ingeborg Olsdatter Syrtved (Lagt i Jord), men hun er i så fall lovlig gammel ved fødsel i 1752 (52 Aar) - så tror ikke det er henne:)
Ingeborg Holte, 60 Aar

Anser det som et godt tegn at de er "forsvundet" og tror jeg fokuserer på om det fins spor i Arendals-traktene etter henne
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 25 Jun 2012 22:32:38    Tittel: Re: Torjus Olsen, Strømsbo, død 1759, 47 år; Jørgen Torjusse Svar med Sitat

Fikk dette svaret på tråden: www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?p=515249#515249

Trygve skrev:
Hei!
Du spør etter gardene Holtet og Syrtved. Holtet ligger på vestsida av Otra litt sør for Byglandsfjord i gamle Hornnes kommune og Syrtveit ligger i Evje på østsiden av Otra litt sør for Byglandsfjord. Når det gjelder personene du etterlyser står det litt om ein Torjus f 1712 i Hornnes gards og ættesoge under Holtet Foreldre Ola Simonson Holtet og andre kona Åsild Torjusdtr. Han døde i 1718 enka gav opp buet 25/10 1732. Gards og ættesoga for Evje er under arbeid.

Fant dåpen til ei Ingeborg 3søndag i advent 1715 foreldre Ole og Berthe Syrtveit. Kan det være ho du leiter etter?

M V H Trygve

Det satt jeg også stor pris på:) Så da er det bare slå opp på ovenstående.

MvH Sverre
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 26 Jun 2012 19:04:07    Tittel: Re: Torjus Olsen, Strømsbo, død 1759, 47 år; Jørgen Torjusse Svar med Sitat

Jeg har nå sjekket begravede i Tromøy A1 og A2 for å se om det kunne være noen Ingeborg Olsdatter, Strømsbo, som kunne passe. Dette for å vurdere sannsynligheten av dette sporet som peker mot Torjus Olsen Holte og Ingeborg Olsdatter Syrtved - som giftet seg i 1743 - ifølge kirkebok Evje/Evje (1705-60). Jeg har ikke sjekket Austre Moland fra 1774 - siden Strømsbo som regel er oppført begge steder, tror jeg:)

De mest aktulle jeg har funnet til nå er:
1) Tromøy A2, Begravede, Ingeborg Olesdatter, StrömsboEÿe, 72 Aar (f*1709), side 185: 16.9.1781, Ingeborg Olesdatter, StrömsboEÿe, 72 Aar (f*1709) på: www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9844&uid=ny&idx_side=-185
og 2) 12.3.1762, Tromøy A1, Begravede, Ingeborg Olsdatter, Barbo, 49 Aar,(f*1713) side 134, på: www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9843&uid=ny&idx_side=-134

Har ikke sjekket disse mot Evjebøkene men ifølge en lokal kilde, kan hun se ut til å være født i 1715. Mottar så klart mer enn gjerne kommentarer/nye funn:) Feks hadde vært ønskelig at det sto både enke foran og da helst Torjus Olsens, enke, Strømsbo...

PS Fant ellers den andre Torgius Nielsen Tved som giftet seg med Ingeborg Gunnusdatter, 25.6.1738. Det betyr nok at Anna døpt 12.8.1746 tilhører et annet par. I tillegg er Tved/Tveit andre steder enn Syrtved ifølge Trygve (se over).
www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9441&uid=ny&idx_side=-89

MvH Sverre
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 27 Jun 2012 18:58:12    Tittel: Re: Torjus Olsen, Strømsbo, død 1759, 47 år; Jørgen Torjusse Svar med Sitat

Gjorde et åpent søk og fant da en ganske omfattende kilde for gårdene i Evje

"Slægtregistre for Evje hovedsogn med tilstødende gaarde af Vegusdal udarbeidet af A. Aavitsland " som kan lastes ned som elektronisk dokument - slik jeg har gjort
www.nb.no/utlevering/nb/95a9e7f7fc80505b17822482a322241c#

Får vel neppe svar på det åpne spm om de flyttet fra Syrtved og til Strømsbo på 1750-tallet:)

MvH Sverre
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet