Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 04 Nov 2009 01:23:13

InnleggSkrevet: 21 Sep 2017 12:42:28    Tittel: Anders Jonsen Bierchaas ca. 1728/33 - 1827. Svar med Sitat

Jeg har ikke funnet Anders Jonsen blant døpte i kirkeboka, det samme gjelder for Jon og Ingeborg, f. ca. 1731, (tvillinger?) og Ole f. ca. 1743.
Er det noen som har funnet når disse ble døpt?

Anders blir trolovet med Eli Rasmusdatter Vold 4 p. trinit 1765, og de vies 22 p. trinit. samme år. Ved vielsen kalles bruden Gunille, men her har nok presten bommet, for Gunille er også oppført som brud ved forrige vielse i kirkeboka. Eli navnet går deretter igjen som mors navn når de kommende barna døpes.

Sønnen Jon døpes i Meldal 3 p. trinit 1767 og Rasmus i Orkdal st. Michaelsdag 1769. Anders har altså flyttet til Ekli en gang mellom 1767 og 1769, trolig tidlig 1767 siden han nevnes i ekstraskatten for 1767 på Ekli.
Jeg har ikke funnet noen spor etter Jon og Rasmus - kjenner noen til hva som skjedde med dem?

Jeg har heller ikke klart å finne herkomsten til Anders' kone Eli Rasmusdatter Vold. Jeg antar at det er "min" Eli som begraves fra Englykken 11.04. 1824. Det er litt sprik mht. hennes fødselår mellom kirkebok og FT1801, 1744/1743.

Spriket er vesentlig større for Anders Jonsen, han begraves fra Bjerkaaas i Orkdal 28.01. 1827. Kirkeboka gir et fødselsår i 1728, mens FT 1801 angir 1733.

Håper noen kan bistå!

Olav Bonesmo.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 02 Des 2004 12:35:31

InnleggSkrevet: 02 Okt 2017 13:56:01    Tittel: Re: Anders Jonsen Bierchaas ca. 1728/33 - 1827. Svar med Sitat

Hei,

Du finner Eli Rasmusdatter her:

http://astavne.net/Rennebu/index.htm?ssmain=p12393.htm;

Mvh. Arnt
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

InnleggSkrevet: 06 Okt 2017 15:22:23    Tittel: Re: Anders Jonsen Bierchaas ca. 1728/33 - 1827. Svar med Sitat

Hallo Arnt.

Takk for innspill mht. skifter. Mye falt på plass, og når navnene på Rasmus Eriksens navn er kjent går det trolig an å plassere ham i Meldal.

Har hatt krøll med innlogging på Dis, derfor så sen tilbakemelding.

Olav.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 04 Des 2004 02:57:05

InnleggSkrevet: 09 Okt 2017 00:47:38    Tittel: Re: Anders Jonsen Bierchaas ca. 1728/33 - 1827. Svar med Sitat

Eli Rasmusdt. Voll ble døpt i Rennebu 26.4.1744. Hun var datter av Rasmus Eriksen Voll og kona Randi Olsdt. f. Skjerve (1704-1773). Randis foreldre var Ole Evensen Skjerve f. Kosberg ca. 1679 og kon Kari Jonsdt. Voll (Staure), f. ca. 1678

Forlovet 6.11.1707, Rennebu: Oluf Efcvensen Kosberg, reserv. sold. med Kari Jonsd. som
hd til forn havde besoved og som hand ? forepligt .. 2de gang ... Forlovere: Arn Stamne og
Engel Mesloe.

Forlovet Dom. 4 p. Trin. 1765, Rennebu: Anders Joensen Birchenaas med Eli Rasmusd.
Vold. Forlovere: Halvor Eggen og Torger Throndsen Schierve.

Her er en tidligere debatt om Rasmus Eriksen Voll og kona Randi Olsdt:
https://forum.arkivverket.no/topic/160595-75250-rasmus-erichsen-wold-7 02-786-st-rennebuorkdal/

Her er et skifte på sidene til Arnt Stavne:
28 november 1760
Skifte på gården Ustad etter avdøde Eli Olsdtr. Arvinger er hennes broder Jon Olsen forhen boende på gården Hoeset i Rennebu etterlater seg barna
Rasmus Jonsen 15 år, Ole Jonsen 13 år, Jon Jonsen 8 år og Kari Jonsdtr 20 år. Søstrene Randi Olsdtr gift med Rasmus Erichsen boende på gården Vold i Rennebu og
Sigri Olsdtr gift med Siver Arensen boende i Aafiorden i Fosens forgderi.

Til formyndere for de umyndige børn Rasmus Jonsen, Ole Jonsen, Jon Jonsen og Kari Jonsdatter Hoeset
blev beskikket deres søskendebarn Jon Rasmussen Gorset og Jon Rasmussen Aas1

Har ikke noe mer om hvor Rasmus Eriksen Voll var fra, men i min base har jeg skrevet Rennebu som fødested uten at jeg har oppgitt noen kilde. Viser for øvrig til debatten nevnt ovenfor.

Beste hilsen Inger
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 09 Okt 2017 16:24:23    Tittel: Re: Anders Jonsen Bierchaas ca. 1728/33 - 1827. Svar med Sitat

Hallo Inger.

Takk for særdeles klargjørende melding! Her er mange timer spart med å bla i kirkebøker.
Sliter med å spore Rasmus Eriksen i Vold, enten jeg arbeider med Orkdal eller Meldal.
Har ikke funnet noe som holder i ekstraskatten 1763-67 verken for Mel-, eller Orkdal, står igjen å se i matrikkelforarbeidet for 1723, mens vi venter på fogderegnskapene fram til 1717 som visstnok skal bli tilgjengelige i november, så får dette stå på venteliste. Det du har lagt fram skaper i allefall så mye nytt arbeide at tida skal nok gå....

Olav Bonesmo.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 12 Okt 2017 12:33:28    Tittel: Re: Anders Jonsen Bierchaas ca. 1728/33 - 1827. Svar med Sitat

Har prøvd å se på faddrene til Rasmus Eriksens barn:

Gunhild, f. 1738:
Fadder: Ellef Skierven.
Fadder: Joen Engelsen Vold.
Fadder: Marit Vold.
Fadder: Randi Vold.
Fadder: Eli Skierven.

Anne, f. 740:
Fadder: Halsteen Vold.
Fadder: Joen Ericsen Vold.
Fadder: Giertru Skierven.
Fadder: Giertru Joensd. Vold.
Fadder: Giertru Ericsd. Vold.

Eli, f. 1744:
Fadder: Klocher Michel .
Fadder: Joen Larsen Vold.
Fadder: Giertru Vold.
Fadder: Giertru Bach.
Fadder: Giertru Arensd. Vold.

Erik, f. 746:
Fadder: Joen Hoset.
Fadder: Olle Halsteensen Vold.
Fadder: Tron Vold.
Fadder: Marit Vold.
Fadder: Giertru Gisenaas.

Ole, f. 1749:
Fadder: Ellev Skierven.
Fadder: Joen Vold.
Fadder: Olle Vold.
Fadder: And Vold.
Fadder: Siri Larsd. Vold.

Her er bl.a. Gjertrud Eriksdt. Vold og Joen Eriksen Vold. Mulige kandidater som søsken til Rasmus Eriksen.

Disse finner jeg igjen i søskenflokken på Sture, Voll, som barn av Erik Jonsen, 1671-1752 og kona Mali/Marit Jonsdt. Gorset, f. ca. 1682. I tillegg til Gjertrud og Jon hadde de barna: Eli, Gunhild, Kari x 2. Søskenbarn til disse er Jon Engelsen Vold (som også er fadder) og Ellef Engelsen Meslo.

Det er imidlertid ikke nevnt noen Rasmus.

Her er skiftet etter Erik Jonsen i 1752:
Skifte 14 juni 1752 på Voll
Avgangen Erik Jonsen
Enke Marithe Jonsdatter
Barn:
Jon Eriksen nu død
Erik Jonsen 6 år,hans faders faderbroder Halsten Jonsen Voll
Ingeborg Jonsdatter 2 1/2 år,hendes moders stefar Peder Olsen Ås
Eli Eriksdatter g m Trond Lødensen Meslo nu død
Erik Trondsen 17 år
Anne Tronsdatter 20 år ugift
Gunhild Eriksdatter enke 41 år,hendes søskenbarn Jon Engelsen Voll
Gjertrud Eriksdatter 44 år ugift,hendes søskenbarn Ellef Engelsen Meslo

Det er kanskje sannsynlig at faddrene til barna jeg har oppgitt ovenfor stammer fra morens side. Mor til Randi Olsdt. - Kari Jonsdt., f. c. 1678 og gift med Ole Evensen Skjerve f. Kosberg, var søster til Erik Jonsen Vol, 1671-1752. Dermed faller vel den forbindelsen bort. Ettersom du ikke har funnet noe om Rasmus i de kildene du har sjekket, kan det jo tenkes at han kan ha kommet utenfra også. Han kan jo ha kommet fra Kvikne/Innset også for eksempel.

Dette ble heller dårlig hjelp.

Beste hilsen Inger
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 13 Okt 2017 10:50:05    Tittel: Re: Anders Jonsen Bierchaas ca. 1728/33 - 1827. Svar med Sitat

Hallo Inger.
Jeg ser at du har fått med deg dåpen til Ole Rasmussen som jeg har oversett og at vi er samstemte om fadderne til Rasmus Eriksens barn. Pussig at dåpen til Kari er borte også hos deg.
Vi er også enige om trolovelsen mellom Anders Jonsen og Eli Rasmusdatter, uten at jeg har funnet vielsen. Kanskje noe kort tid mellom 4 p. trinit og fest. Michaelis 1765 til å få til et bryllup?
I skiftet etter Rasmus Eriksen på Sundlimoen 12 mars 1773 er hun nevnt, uten alder, gift med Esten?. Jeg har ikke lagt noe arbeid i å spore henne.
Trådene du har gitt inn på 1600 tallet gir grunnlag for å komme videre gjennom matrikler og skatteregnskaper så dette blir interessant.

Olav Bonesmo.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 14 Okt 2017 14:14:11    Tittel: Re: Anders Jonsen Bierchaas ca. 1728/33 - 1827. Svar med Sitat

Det er ikke så rart at dåpen til Kari ikke er funnet. Det er dårlig med kirkebøker på 1730-tallet, og det blir først orden på saken utpå 1736. Det er vel også grunnen til at vi ikke har forlovelse og vielse til hennes foreldre.
Vielsen til Anders Jonsen og Eli Rasmusdt. kan jo være uteglemt i kirkeboka, men de kan jo også ha vært gift et annet sted. Ikke godt å si.
Kari Rasmusdt. mann, Esten, er Esten Andersen By (-Tuven), f. Hoel, øvre, Skålgjerdet 1741, Rennebu. (Rennebu bygdebok, bind 2, s. 208).

Beste hilsen Inger
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet