Slektsforum Slektsforum
DIS-Norge

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 04 Des 2004 09:28:52

InnleggSkrevet: 20 Aug 2005 22:53:52    Tittel: Laagerøed og Læggenæs, gårdsnavn i Brunlanes? Svar med Sitat

Gårdsnavnene finner jeg i dette skifte:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn= sk07071672&gardpostnr=916&merk=916#ovre

Læggenæs er muligens Eikenes? I O. Rygh's Norske Gaardsnavne finner jeg
Laagerød kun i Tjølling.

Arvingene er bl.a. en søskenflokk m/foreldre: Martha, Hendrich, Frans,
Ole og Peder Søfrensen, foreldre Peder Søfrensen Læggenæs og Anna Pedersdtr.

Farens navn skal vel da være Søfren Pedersen Læggenæs?

Interessen for dette skifte er at jeg forsøker å finne foreldrene til Arne Fransen,
f. ca. 1773. Han var husmann i Roppestadrønningen, Hedrum, og døde der 1809.
Overnevnte Frans Søfrensen er muligens hans far.
Ved søk i FS-IGI finner jeg en vielse i Brunlanes 30. sept. 1768
mellom Frantz Sorensen og Birthe Arnesdtr. Ved foreldresøk finner jeg ingen barn.

Er det noen som har kjennskap til gårdsnavnene og/eller familien er jeg takknemlig for svar.

Mvh Solveig Skjelland

Sist endret av dn05372 den 22 Aug 2005 18:53:37, endret 1 gang
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 01 Des 2004 04:25:05

InnleggSkrevet: 22 Aug 2005 12:19:37    Tittel: Re: Laagerøed og Læggenæs, gårdsnavn i Brunlanes? Svar med Sitat

Det er vel opplagt at "Læggenæs" her må være en transkripsjonsfeil for en eller annen variant av Eikenes.

Ellers gjelder det nok Lågerød i Tjølling, sjøl om det finnes an gård ved det navnet i Stokke også.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 22 Aug 2005 22:54:59    Tittel: Re: Laagerøed og Læggenæs, gårdsnavn i Brunlanes? Svar med Sitat

Takk Kristian,
- det er vel opplagt at søskenflokkens far het Søfren Pedersen Eikenes (Læggenæs) også.

Peder Pedersen Laagerøed som nevnes i skifte bodde nok i Tjølling.
Her fant jeg hans andre gifte:
http://www.vestfold-slekt.net/cgi-bin/db.cgi?db=0725Viede1&view_detail =1&ID=830
- født i Hedrum 1714. Kanskje hans søsken (Else, Hans, Anna og avdøde Maren) også er født der.

Primært er det Anna's sønn, Frans Søfrensen f. ca. 1740, jeg undres om var gift og hadde barn.
Min ane, Arne Fransen f. ca 1773, er muligens hans sønn. Arne ble trolovet i Hedrum
3. juni 1797 med Karen Pedersdtr.
Vitner: Ole Egenæs og Jakob Omsland i Thiose.

Jeg tror Arne er sønn av Frans Søfrensen, alt stemmer så bra, men det var beviset da ...
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 23 Aug 2005 14:56:48    Tittel: Re: Laagerøed og Læggenæs, gårdsnavn i Brunlanes? Svar med Sitat

Solveig Skjelland skrev:
Takk Kristian,
- det er vel opplagt at søskenflokkens far het Søfren Pedersen Eikenes (Læggenæs) også.

Ja, det har visst gått litt i ball for den som har gjort transkripsjonen akkurat der.

Solveig Skjelland skrev:
Peder Pedersen Laagerøed som nevnes i skifte bodde nok i Tjølling.
Her fant jeg hans andre gifte:
http://www.vestfold-slekt.net/cgi-bin/db.cgi?db=0725Viede1&view_detail =1&ID=830
- født i Hedrum 1714. Kanskje hans søsken (Else, Hans, Anna og avdøde Maren) også er født der.

Opplysningene om at han er født i Hedrum 1714 står ikke i kirkeboka. Vedkommende som har stått for registreringen har fylt inn tilleggsinformasjon fra Tjølling bygdebok. Både fødested og fødselsår kan derfor være feil.

Solveig Skjelland skrev:
Primært er det Anna's sønn, Frans Søfrensen f. ca. 1740, jeg undres om var gift og hadde barn.
Min ane, Arne Fransen f. ca 1773, er muligens hans sønn. Arne ble trolovet i Hedrum
3. juni 1797 med Karen Pedersdtr.
Vitner: Ole Egenæs og Jakob Omsland i Thiose.

Jeg tror Arne er sønn av Frans Søfrensen, alt stemmer så bra, men det var beviset da ...

Det ser jo absolutt ut som det kan være løsningen. Jeg ville i første omgang lett etter dåpen i kirkebøkene for Brunlanes og for Eidanger. I Hedrum er han ikke døpt.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 23 Aug 2005 15:09:25    Tittel: Re: Laagerøed og Læggenæs, gårdsnavn i Brunlanes? Svar med Sitat

Kristian Hunskaar skrev:
Opplysningene om at han er født i Hedrum 1714 står ikke i kirkeboka. Vedkommende som har stått for registreringen har fylt inn tilleggsinformasjon fra Tjølling bygdebok. Både fødested og fødselsår kan derfor være feil.

Visst er opplysningene gale! Peder Pedersen ser ut til å være født ca. 1718 på Eikenes!

Jeg må faktisk takke deg, Solveig, for at du gjorde meg oppmerksom på dette skiftet. Det gikk plutselig opp for meg at folkene det er snakk om er identisk med en flokk jeg arbeidet med i vinter, og som jeg har tenkt å skrive om i neste Gjallarhorn. Dersom du klarer å bevise det du er på jakt etter, ser det ut til at slekten kan føres tilbake til bl.a. Jens Brønnum i Sandar (nevnt 1590-1618).
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 23 Aug 2005 17:29:35    Tittel: Re: Laagerøed og Læggenæs, gårdsnavn i Brunlanes? Svar med Sitat

Kanskje tilbake til Jens Brønnum her også ja - gleder meg til neste Gjallarhorn. Smile

Mitt neste trekk blir vel en tur til Nauen Slektssenter, regner med at filmruller for Brunlanes og Eidanger finnes der. Håper jeg klarer å tyde skriften, hvis ikke, ber jeg om hjelp.

Takk for ditt engasjement Kristian!
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 23 Aug 2005 18:51:10    Tittel: Re: Laagerøed og Læggenæs, gårdsnavn i Brunlanes? Svar med Sitat

Her fant jeg endelig Arne Fransens dåp:
http://www.familysearch.org/Eng/Search/vr/individual_record.asp?recid= 28007518&lds=4&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=2&juris2=&juris3 =&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Norway&juris2friendly=&juris3 friendly=&juris4friendly=

og broren Søren:
http://www.familysearch.org/Eng/Search/vr/individual_record.asp?recid= 28007055&lds=4&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=2&juris2=&juris3 =&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Norway&juris2friendly=&juris3 friendly=&juris4friendly

Bør allikevel sjekkes i kirkeboka, men dette blir enklere når man vet stedet de er døpt.

Viser forøvrig til Brunlanes bygdebok, bind III, del 2, side 1069-1070, Sletholt og
Lorens Berg: Brunlanes, side 472, Eikenes.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 22 Sep 2005 20:06:05    Tittel: Re: Laagerøed og Læggenæs, gårdsnavn i Brunlanes? Svar med Sitat

Kristian Hunskaar skrev:
Det er vel opplagt at "Læggenæs" her må være en transkripsjonsfeil for en eller annen variant av Eikenes.

Dette må jeg ta tilbake. Det står faktisk "Læggenæs" ved en anledning i skiftet, men sammenhengen peker klart mot at det er Eikenes som er ment.

Jeg er i ferd med å sluttføre denne artikkelen, så den dukker opp i desemberutgaven av Gjallarhorn.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 22 Sep 2005 23:31:22    Tittel: Re: Laagerøed og Læggenæs, gårdsnavn i Brunlanes? Svar med Sitat

Det blir spennende å se hvilken bane som fører til Brønnum, Kristian.

Takket være din skifteavskrift (Folio 483a-486a / 25. januar 1720) og bygdebøkene for Hedrum og Andebu har jeg funnet foreldrene til Søren Pedersen som døde på Eikenes i 1762.
I korte trekk:
Hans far, Peder Olsen, bodde på Gulli i Andebu ca. 1691 - 1706. Flyttet så til Fossene i Hedrum hvor han døde 1719. Moren, Anne Pedersdtr., var fra Vestre Gallis i Kodal.

Peder Olsen ble kanskje født omkring 1660; det blir det nok vanskelig å finne ut av.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 05 Okt 2005 18:19:16    Tittel: Re: Laagerøed og Læggenæs, gårdsnavn i Brunlanes? Svar med Sitat

Solveig Skjelland skrev:
Takket være din skifteavskrift (Folio 483a-486a / 25. januar 1720) og bygdebøkene for Hedrum og Andebu har jeg funnet foreldrene til Søren Pedersen som døde på Eikenes i 1762.

I korte trekk:
Hans far, Peder Olsen, bodde på Gulli i Andebu ca. 1691 - 1706. Flyttet så til Fossene i Hedrum hvor han døde 1719. Moren, Anne Pedersdtr., var fra Vestre Gallis i Kodal.

Istedet for å bruke litteratur (bygdebøker), kan du også overbevise deg selv om at Søren Pedersen Eikenes var fra Fossene ved å studere skiftet etter Frans Rasmussen Fossene 11. juni 1738-12. februar 1739.

Solveig Skjelland skrev:
Peder Olsen ble kanskje født omkring 1660; det blir det nok vanskelig å finne ut av.

Tja, hvis Peder var født i Andebu, burde jo mulighetene tvert imot være gode, ettersom kirkebøkene går tilbake til 1623!
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet