Slektsforum Slektsforum
DIS-Norge

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 25 Apr 2011 10:26:28

InnleggSkrevet: 25 Apr 2011 22:32:10    Tittel: Edel kristine Johansen født 14.09.1908 Svar med Sitat

Leter etter min mormors halvsøster, Edel kristine Johansen født 14.09.1908,
vi tror hun holdt til i Trondheim, i voksen alder, og at hun jobbet i innenriksfart.
Mer enn dette vet vi ikke, noen sier hun giftet seg, andre sier hun forble ugift,
noen sier hun fikk 2 døtre, andre sier hun ikke hadde etterkommere.
Og noen mener hun døde i 1954, uten at noen vet helt sikkert.
Hun er litt av en nøtt for oss.
Har funnet hennes konfirmasjon, men der stopper det hele opp.

Kanskje noen kan være behjelpelig med noen hint om hvor jeg evnt kan søke?
Skulle så gjerne ha visst litt mer...
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 03 Nov 2006 10:10:00

InnleggSkrevet: 25 Apr 2011 22:48:56    Tittel: Re: Edel kristine Johansen født 14.09.1908 Svar med Sitat

Samme etterlysning her på DA:

http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/171027-hvordan-kan-man-fi nne-ut-hvor-og-naar-en-person-doede/

Mvh
Else B.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 26 Apr 2011 13:09:00    Tittel: Re: Edel kristine Johansen født 14.09.1908 Svar med Sitat

Ja, det er jeg som har den der også, i et siste håp om å finne noe om Edel.
Hun er halvsøster til min kjære mormor. Hennes far hadde Edel fra før, da han giftet seg, men vi klarer ikke finne henne igjen.
Vet ikke mye om henne, bare fødselsdato og konfirmasjonsdato..og der stopper det hele opp.
Vi tror hun kanskje holdt til i Trondheim, eller muligens Bergen, i sitt voksne liv, men alt er mulig. Tror også hun arbeidet i inneriksfart, men heller ikke her vet vi noe mer.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 02 Mai 2009 02:32:02

InnleggSkrevet: 26 Apr 2011 17:24:08    Tittel: Re: Edel kristine Johansen født 14.09.1908 Svar med Sitat

Hei

Det kunne være nyttig å få noe mer opplysninger om hvor du har funnet hennes dåp / konfirmasjon osv. Dersom konfirmasjonen er det siste sporet du har, så kan det kanskje være en ide å lete i flytteprotokollene i samme kirkesogn fra konformasjonen og utover, for å se om hun kan ha blitt registrert der ifm uthenting av attester etc.

Adressebøker i Trondheim (tipset i DA) er også en kilde som forhåpentligvis kan gi noen spor, dersom det stemmer at hun oppholdt seg i Trondheim.

Dersom det stemmer at hun døde så tidlig som i 1954, så ville jeg sendt en forespørsel til statsarkivet i Trondheim, Bergen, Kongsberg osv for å høre om de kan ha fått inn en dødsfallsmelding, evt skifte på henne.

Mvh
Vigdis
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 26 Apr 2011 21:19:07    Tittel: Re: Edel kristine Johansen født 14.09.1908 Svar med Sitat

Hei Vigdis !

Så hyggelig at du spør.
Jeg fant opplysningene om hennes fødsel og konfirmasjon i Trondenes minesterialbok.
Edel er og blir et "mysterium" for oss, siden ingen vet noe sikkert om henne, bortsett fra fødselsdato og konfirmasjonsdato.
Vi klarer ikke finne hennes mor heller, Anna Emilie Hansen f.22.04.1888 . Hun var datter av Hans Sakarias Monsen og Elisabeth Pernille Nilsen, Bredvik.
Mulig Anna giftet seg og fikk flere barn, og noen sier hun en periode bodde i Harstad, Troms.
Men det er Edel som er den viktigste for oss å finne frem til.
Jeg har holdt på å søke litt i adressebøker, men nå ligger jo nettet på arkivverket nede, så da må man bare vente...

Sist endret av gj13886 den 27 Apr 2011 21:38:16, endret 1 gang
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 29 Nov 2005 10:38:41

InnleggSkrevet: 26 Apr 2011 21:34:12    Tittel: Re: Edel kristine Johansen født 14.09.1908 Svar med Sitat

Sjekket adressebok Trondheim 1922-23-24-25. Det finnes en frøken Edel Johansen der i 24 og 25, i Schmidtsgt. 3b (på Singsaker). Ser ut til at hun bor hos en Edvard Johansen, som også er på adressen før 1924. Det kan altså være en datter av ham, og ikke nødvendigvis "din" Edel. At hun i så fall ikke er tatt med før 1924, kan bare bety at hun var regnet som barn enda, og mindre barn var ofte ikke med i adressebøkene. Hva het far til Edel Kristine (i tilfelle dette kan være et spor)?

mvh Erling
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 26 Apr 2011 21:55:26    Tittel: Re: Edel kristine Johansen født 14.09.1908 Svar med Sitat

Takk, Erling , for hjelpen!
Ja, jeg fant samme også denne Edel i Schmidtsgt 3b,Tronheim, men er ikke sikker på at dette er henne jeg leter etter. Det sto noe bak navnet hennes der, Edv.lagerchef. Kan det være arbeidsted og tittel på henne?
Den Edel jeg søker etter, var født i Loppa, hennes far var Kristian Fredrik Andreas Johansen. Han fikk Edel med en kvinne ved navn Anna Emilie Hansen (Strand) , hun var fra Bredvik, men giftet seg senere med min oldemor Walborg Henriette Gustavsen.
Edel var en datter han hadde fra før og familien mistet kontakten med henne da hun var rundt 18 år ca....så det vi "antar vi vet" er bare "rykter".

* Noen sier hun bosatte seg i Trondheim, en mener det var Bergen
* hun arbeidet i innenriksfart.
* noen sier hun fikk 2 barn, andre sier hun ikke hadde etterkommere
* vet ikke om hun giftet seg.

Har også funnet en Edel Johansen som spiller en statistrolle i filmen Brudeferden i Hardanger i 1926, men vet ikke om dette er samme person.

Sist endret av gj13886 den 27 Apr 2011 21:37:52, endret 1 gang
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 02 Mai 2009 02:32:02

InnleggSkrevet: 27 Apr 2011 21:06:14    Tittel: Re: Edel kristine Johansen født 14.09.1908 Svar med Sitat

Hei Cecilie

Jeg synes det er hyggelig å hjelpe og det er hyggelig å få tilbakemeldling på våre innspill.

Jeg foretrekker imidlertid at du ikke oppgir fullt navn, kun fornavnet, når du gjengir navnene våre i dine takkeinnlegg. Det er på grunn av "google-trollet". DIS har nylig endret forumet slik at det ikke lenger er søkbart i profil-informasjonen, kun det som er skrevet i selve innlegget. Derfor ville jeg satt pris på om du kunne fjerne mitt etternavn i innlegget ditt Smile

Mvh
Vigdis
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 13 Mai 2010 11:33:17

InnleggSkrevet: 27 Apr 2011 21:27:47    Tittel: Re: Edel kristine Johansen født 14.09.1908 Svar med Sitat

Lenke til Edels konfirmasjon

Kildeinformasjon: Troms fylke, Trondenes i Trondenes, Ministerialbok nr. 19 (1919-1928), Konfirmerte 1923, side 278.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 29 Nov 2005 10:38:41

InnleggSkrevet: 27 Apr 2011 21:33:21    Tittel: Re: Edel kristine Johansen født 14.09.1908 Svar med Sitat

Hei,

Var ikke så lett dette nei, men fant henne i det minste i FT1910. Da bor hun hos besteforeldrene på Strand i Brevik i Trondenes prestegjeld. Rettnok står det datter i folketellingen, men det fremgår av kirkebøkene at hun er datterdatter til husfolket på Strand, som er Hans Zacharias Monsen, f. 1852 og Elisabet Pernille Nilsdatter, f. 1853. De har ifølge FT1900 barna Martin, Marie, Anna, Wilhelm og Alfred hjemme på det tidspunktet. Kanskje er det flere. Anna er moren til Edel Kristine, døpt Anna Emilie den 14.10.1888 (født 22.4.1888, konfirmert i 1904 i Trondenes).

Finner også konfirmasjonen til Edel Kristine i kirkeboka for Trondenes den 24.6.1923. Så det ser ut til at hun vokste opp hos bestefreldrene på Strand i Trondenes. Desverre går ikke utflyttingslistene i kirkebøkene langt nok i tid, slik at vi finner ikke ut når hun flyttet. Har også søkt i gravminnebasen, men finner ingen der som passer, så det er vel ikke registrert ennå der hun er gravlagt, trolig.

Var kanskje ikke så mye hjelp i dette, men skal kikke litt videre og se om det dukker opp noe.

mvh Erling
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 27 Apr 2011 21:39:35    Tittel: Re: Edel kristine Johansen født 14.09.1908 Svar med Sitat

Vigdis skrev:
Hei Cecilie

Jeg synes det er hyggelig å hjelpe og det er hyggelig å få tilbakemeldling på våre innspill.

Jeg foretrekker imidlertid at du ikke oppgir fullt navn, kun fornavnet, når du gjengir navnene våre i dine takkeinnlegg. Det er på grunn av "google-trollet". DIS har nylig endret forumet slik at det ikke lenger er søkbart i profil-informasjonen, kun det som er skrevet i selve innlegget. Derfor ville jeg satt pris på om du kunne fjerne mitt etternavn i innlegget ditt Smile

Mvh
Vigdis

Takk for opplysningen, var ikke klar over dette og har herved fjernet etternavn !!
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 27 Apr 2011 21:42:24    Tittel: Re: Edel kristine Johansen født 14.09.1908 Svar med Sitat

Erling skrev:
Hei,

Var ikke så lett dette nei, men fant henne i det minste i FT1910. Da bor hun hos besteforeldrene på Strand i Brevik i Trondenes prestegjeld. Rettnok står det datter i folketellingen, men det fremgår av kirkebøkene at hun er datterdatter til husfolket på Strand, som er Hans Zacharias Monsen, f. 1852 og Elisabet Pernille Nilsdatter, f. 1853. De har ifølge FT1900 barna Martin, Marie, Anna, Wilhelm og Alfred hjemme på det tidspunktet. Kanskje er det flere. Anna er moren til Edel Kristine, døpt Anna Emilie den 14.10.1888 (født 22.4.1888, konfirmert i 1904 i Trondenes).

Finner også konfirmasjonen til Edel Kristine i kirkeboka for Trondenes den 24.6.1923. Så det ser ut til at hun vokste opp hos bestefreldrene på Strand i Trondenes. Desverre går ikke utflyttingslistene i kirkebøkene langt nok i tid, slik at vi finner ikke ut når hun flyttet. Har også søkt i gravminnebasen, men finner ingen der som passer, så det er vel ikke registrert ennå der hun er gravlagt, trolig.

Var kanskje ikke så mye hjelp i dette, men skal kikke litt videre og se om det dukker opp noe.

mvh Erling

Hei igjen og takk for at du prøver!
Setter stor pris på det.
Nå har jeg imidlertid lokalisert henne via adressebøkene i Bergen og fant henne under dødsfall der.
Hun har imidlertid skiftet navn til Johannessen, da hun giftet seg med en Lars Johannessen.

kanskje det burde være mulig å lokalisere mannen?

Sist endret av gj13886 den 27 Apr 2011 22:44:32, endret 1 gang
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 30 Nov 2004 08:25:00

InnleggSkrevet: 27 Apr 2011 22:02:05    Tittel: Re: Edel kristine Johansen født 14.09.1908 Svar med Sitat

Les disse punktene, særlig nr 10;
http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=11709
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet