Slektsforum Slektsforum
DIS-Norge

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 04 Des 2004 05:53:23

InnleggSkrevet: 09 Nov 2011 22:27:56    Tittel: Nils Olsen Heggedal, 1684 Svar med Sitat

I kirkeboken for Selje finner jeg følgende:

KB Selje, Sogn og Fjordane, oppslag 115, 1684, D 23 Martij publ: absolv= Niels Olsøn Heggedall(?) oc Birrete Hansd: Blytt for lejermaall.

Rygh har jo flere gårder i Norge ved navn Heggedal, men Birtes bror Hans Hansen Blydt oppgis å være født i Nordfjord når han i 1705 tar borgerskap i Bergen.

Jeg antar derfor at Niels Olsen Heggedal muligens kommer fra Heggedal(en), Rugsund, som iflg. Rygh ligger i Davik, Nordre Bergenhus. (Ser at det også finnes et Heggdal, Innvik-Stryn.)

Har noen en bygdebok for området og kan sjekke om det finnes en Nils Olsen på Heggedal?

Anita
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 10 Apr 2008 11:12:31

InnleggSkrevet: 13 Nov 2011 02:23:37    Tittel: Re: Nils Olsen Heggedal, 1684 Svar med Sitat

Det kan være Heggedal i Vågsøy (Bryggja), men nå leverte jeg nettopp fra meg bygdeboka som jeg hadde lånt så jeg får ikke sjekket umiddelbart.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 03 Des 2004 05:33:22

InnleggSkrevet: 13 Nov 2011 12:17:10    Tittel: Re: Nils Olsen Heggedal, 1684 Svar med Sitat

Jeg kan ikke peke på Nils Olsen på Heggdal i Innvik, men Aalands bygdebok peker på flere Ola'er (o.l.) på bruket i aktuell tid. Kirkebooka begynner først i 1750.....
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

Ble registrert: 02 Sep 2006 01:56:48

InnleggSkrevet: 13 Nov 2011 21:04:39    Tittel: Re: Nils Olsen Heggedal, 1684 Svar med Sitat

Heggedalen på Bryggja (no i Vågsøy kommune) er omtala i Jacob Aaland si bygdebok for "gamle" Davik Kommune.
Denne boka tek i dei fleste tilfeller med bare den einskilde brukaren med kone(r) og kun unntaksvis borna i familien eller plassefolk. Der står såleis ingen ting om Nils Olsen som kan passe med denne karen.
Han nemner ein brukar med namnet Oluf som var brukar 1642 og død før 1664 som i teorien kan være far til denne Nils Olsen.

- Harald.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 04 Des 2004 05:53:23

InnleggSkrevet: 16 Nov 2011 14:38:05    Tittel: Re: Nils Olsen Heggedal, 1684 Svar med Sitat

Takk til dere alle for forsøket på å finne Nils Olsen Heggedal.
Dessverre har jeg ikke mer utfyllende informasjon å komme med om ham, annet enn at resultatet av dette leiemålet ble min ane Cornelius Blydt som tok borgerskap i Bergen 1719 og døde der i 1740.
Anita
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet