Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 25 Mar 2009 10:03:36

InnleggSkrevet: 22 Nov 2011 20:22:27    Tittel: Emma Aanensen Vigmostad Svar med Sitat

Denne personen emigrerer til USA her:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1 3&filnamn=KRISTUT&gardpostnr=35251&merk=35251#ovre

Jeg klarte ikke å finne henne i kirkebøkene, hverken som døpt eller konfirmert. Men viss hennes data i Amerika og min formodning om at den her emigrerte er samme person, var hun født 10.september 1881.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 07 Okt 2008 04:10:16

InnleggSkrevet: 22 Nov 2011 21:59:47    Tittel: Re: Emma Aanensen Vigmostad Svar med Sitat

Finner kun en Ingeborg Aanensdatter Tryland som konfirmeres i Vigmostad i 1895,- hun er født på den datoen,- og døpt kun Ingeborg..ikke noe Emma der.

Det merkelige er at Emma ser ut til å reise sammen med en Ole Tobiassen Tryland.. og en Tobias Olsen Tryland (far til Ole Tobiassen?) er en av fadderne til Ingeborg. Dåp nederst: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9853&idx_id=9853&uid =ny&idx_side=-67

Jeg tror jeg er litt forvirret nå Smile

Mvh
Linda
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 04 Des 2004 03:56:16

InnleggSkrevet: 22 Nov 2011 22:15:06    Tittel: Re: Emma Aanensen Vigmostad Svar med Sitat

Emma = Ingeborg

Det var betrakta som samme navn. Vi hadde ei gammel nabodame i Eiken, ho var døpt som Ingeborg, men i dagligtale blei ho kalla Imma, og skriftlig brukte ho navnet Emma. Eg har sett det samme i fleire andre tilfelle.

På svensk og amerikansk er det vanlig med slike standard kallenavn: Bob = Robert, Nisse = Nils osv.

Du kan sjekke alle du finner fra indre Agder som heiter Emma i FT-1910. Dei er døpt som Ingeborg.

Sist endret av dn10750 den 22 Nov 2011 22:45:35, endret 1 gang
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

InnleggSkrevet: 22 Nov 2011 22:20:50    Tittel: Re: Emma Aanensen Vigmostad Svar med Sitat

Finner ikke Ingeborg i Nord-Audnedal i 1900tellingen, men familien bor der: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=18&fi lnamn=f01028&gardpostnr=309&merk=309#ovre

Har ikke sjekket dødsfall.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 22 Nov 2011 22:22:05    Tittel: Re: Emma Aanensen Vigmostad Svar med Sitat

Harald skrev:
Emma = Ingeborg

Det var betrakta som samme navn. Vi hadde ei gammel nabodame i Eiken, ho var døpt som Ingeborg, men i dagligtale blei ho kalla Imma, og skriftlig brukte ho navnet Emma. Eg har sett det samme i fleire andre tilfelle.

På svensk og amerikansk er det vanlig med slike standard kallenavn: Bob = Robert, Nisse = Nils osv.

Der lærte jeg noe nytt. Ville ikke falt meg inn at de to ble regnet som samme navn Smile

Mvh
Linda
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 25 Mar 2009 10:03:36

InnleggSkrevet: 23 Nov 2011 21:47:19    Tittel: Re: Emma Aanensen Vigmostad Svar med Sitat

Eg har fått melding frå Amerika om at ho heitte Ingeborg. Så da har vi nok funne rett person! Og fått forklaring på kvifor ho kalla seg Emma! Takk til dykk alle! Er det nokon av dykk som sit inne med oversynet over slekta hennar og?
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet