Slektsforum Slektsforum
DIS-Norge

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 13 Mar 2009 01:58:30

InnleggSkrevet: 03 Des 2011 10:20:26    Tittel: Noen som kjenner denne adressen i Bergen? Svar med Sitat

I en dødsfallsregistrering for Bergen 2. januar 1919 (nr 12)

http://arkivverket.no/URN:sk_read/27861/156/?size=gigant&mode=0

finner jeg en adresse som jeg leser som "Wilhelmineborg 5 F" eller noe liknende i Bergen, men jeg har ikke klart å finne ut hvor denne adressen lå (eller ligger).

Jeg ser det som nærliggende at det kan ha vært tale om midlertidige boliger som ble satt opp etter Bergensbrannen i 1916, men altså: Kan noen fortelle meg hvor dette er, eller var?

Takker på forhånd for hjelp.

Arne
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 20 Des 2004 08:45:40

InnleggSkrevet: 03 Des 2011 10:41:41    Tittel: Re: Noen som kjenner denne adressen i Bergen? Svar med Sitat

Wilhelmineborg lå i Sandviken, jeg mener det lå mellom Sandvikskirken og Mulen og at det var en brakkeby som ble revet en gang etter krigen.

Arnulf
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 29 Des 2004 10:27:29

InnleggSkrevet: 03 Des 2011 12:13:36    Tittel: Re: Noen som kjenner denne adressen i Bergen? Svar med Sitat

Hei

Fra Fotomusèet i Bergen, tekst til vedlagte bilde:
Wilhelmineborg – Sandviken på 1950 tallet
Her er noen av brakkene jeg husker fra min barndom i mellomste Sandviken, og som ble bygget etter brannen i Bergen i 1916, men noen også etter krigen i 1940-1945. På bergensk sa man den gang ”Vællemineborg”. I en av brakkene bodde en kjær onkel og tante av meg, (fars eldste søster, Aslaug, og hennes mann, motormann Malvin Martinussen). De flyttet senere til Landås. Like nedenfor hadde Bergen Sporvei en trikkehall som siden ble bussgarasje. Der lå også et buet boligkompleks som ble kalt for ”Sing Sing”. Aner ikke hvorfor. Huset står der fortsatt. Foto: Billedsamlingen UIB.

Utskrift fra www.bergen.kommune.no
Brakkegrenden i Sandviken
Etter bybrannen i 1916 ble det nødvendig å bygge nødboliger for husløse. Formannskapet opprettet en "husvildekomité", og anmodet om straks å sette i gang bygging av boligbrakker og ferdighus forskjellige steder i byen.
På Wilhelmineborg i Sandviken ble det oppført tretti brakker med til sammen 229 leiligheter. Hver leilighet bestod av ett værelse og kjøkken, samt felles toalett og vaskerom.
På et tidspunkt sto hele 1300 familier på søkerlisten. De som ikke fikk plass kunne få midlertidig husvære i forsamlings- og foreningshus.
Den siste brakken på Wilhelmineborg ble revet i 1960. I dag står det villaer på tomten, med adresse Sandvikslien og Sudmannsvei.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 13 Mar 2009 01:58:30

InnleggSkrevet: 03 Des 2011 15:59:24    Tittel: Re: Noen som kjenner denne adressen i Bergen? Svar med Sitat

Takk til dere begge for utfyllende svar. Alltid hjelp å få i Slektsforum.

Så får jeg bite i meg at jeg - som ektefødt bergenser - ikke visste dette fra før.

Arne
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet