Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 03 Des 2004 04:29:53

InnleggSkrevet: 26 Feb 2012 14:43:30    Tittel: Ole Gujord formyndar i 1740 Svar med Sitat

Kan nokon hjelpe med opplysningar om Ole Gujord som eg fann nemnt i eit skifte på MOlde i 1740?

Romsdals Skifteprt. nr. 9 fol. 1b – 1740 5/8 tilligemed lensmann Ingebrigt Aarøe og Ole Lønset var vi forsamlet på Molde ladested for å holde skifte etter avgangne Sjur Vrager imellom hans etterlatte hustru Marith Jespersdatter. Og deres barn:
1. Ole Sjursøn form: Stephen Vaagsæter
2. Jesper Sjursøn form: Ole Gujord
3. Ingeborg Sjursdatter form: Stephen Vaagsæter

Lenke
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

Ble registrert: 04 Nov 2009 03:39:27

InnleggSkrevet: 26 Feb 2012 16:11:50    Tittel: Re: Ole Gujord formyndar i 1740 Svar med Sitat

Dette er muligens brødrene Ole Olsen Sotåen Gujord og Stephen Olsen Sotåen Vågseter som er formyndere. Du finner dem ved FT-1701 som sønner av Ole Sotåen. Ole Olsen er født ca 1700, og giftet seg med Berte/Berit Larsdatter Gujord i Kleivekirka 07 Nov 1734. Stephen Vågseter er bl.a. omtalt under Ravald Øren-tråden (og det er i denne forbindelsen jeg lurer på om Lars Ravaldsen Øren Gujord Vågseter får navnet sitt...).
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 26 Feb 2012 18:24:01    Tittel: Re: Ole Gujord formyndar i 1740 Svar med Sitat

Takk for det Roy!

Det stemmer godt med FT1701 Sodaaen.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 04 Nov 2009 03:39:27

InnleggSkrevet: 11 Mar 2012 03:07:53    Tittel: Re: Ole Gujord formyndar i 1740 Svar med Sitat

Vel, John jeg benytter denne tråden til å spinne litt videre på dette viktige funnet – slik jeg ser det - som du har gjort på Sotåen-brødrene.

For det første, selv uten at noen har protestert på mitt forrige innlegg, så er ikke Ole Gujord ”entydig” på denne tiden. Heller ikke Ole Olsen Gujord, som jeg foreslår og tror det dreier seg om. Det er to Ole Olsen Gujord som gifter seg noen år før Sotåen-Ole, en som gifter seg i 1726 og en i 1729. Disse to må ikke nødvendigvis være to forskjellige personer selv om Ole i 1729 omtales som ”soldat” og ikke enkemann (akkurat slik som med Sotåen-Ole i 1734 - se mitt forrige innlegg). I Veøy mini forekommer dessverre denne manglende presiseringen av enkemann, til fortrengsel for soldat.
1) Veøy mini side 75. Molde kirke 04 Aug 1726: Trolovet Soldat Ole Olsen Guiorden oc Anna Nilsdatter. (viet i samme kirke 27 Okt 1726, side 76)
2) Veøy mini side 107. Kleive kirke 07 Okt 1729: Trolovet Soldat Ole Olsen Gujord, Anna Pedersdatter Berg. Spons: Arne et Erich Berg! (viet i samme kirke, 4.juledag samme år, side 109)
Altså, ved skiftet i 1740 etter Sjur Vraker så ser det ut til å kunne være tre ulike Ole Olsen Gujord – selv om jeg tror at formynderen er Sotåen-Ole.

For det andre, og som jeg synes er det viktigste, koblingen til Sotåen Gujord og Vågseter. De to formynderne i skiftet etter Sjur Vraker er ikke gift med Jespersdøtre. Ole Olsen Gujord har vi ”alle” konene til her, og Steffen Olsen Vågseters koner var Synnøve Iversdatter og deretter Anne Jonsdatter. Ole og Steffen er trolig formyndere som brødre av avdøde Sjur.

Skiftet etter Sjur Vraker er et viktig indisium på slektskapet til Sotåen-brødrene. I tillegg er det en innføring i Tingboka (transkribert protokoll) som peker i rett retning. På Høst-tinget 1723 for Fanne otting, holdt på Holsbøen i Osen, har Hans Nilsen Cimber (en pussig skrue?) dratt opp to saker: Ett kattedrap og et stokketyveri. I den om et påstått tyveri av tømmerstokker møter Sjur Olsen Sotåen som vitne. Opptakten til prosessen foregår på Schultsz-brygga. Sjur står så nærme at han kan istemme Peder Pedersen Aandahls og Peder Knudsen Malo sine forklaringer, mens Anders Olsen Hatlen er såpass høyt oppe i bryggebygningen at han ikke hører alt som foregår. Poenget med dette i 1722-23 er at 1) Sjur Olsen Sotåen er i live, 2) han er i Molde og 3) han er på brygga (nærme nok til å høre hva som foregår) trolig i jobb – der en vraker bør oppholde seg.

Om ikke noen kommer med gode motargument, så peker alt mot at det er Sotåen-brødre som er nevnt i skiftet i Johns åpningsinnlegg. Jeg har samlet litt info om Sjur Vraker.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 23 Mar 2012 21:05:51    Tittel: Re: Ole Gujord formyndar i 1740 Svar med Sitat

Bare du å spinne vidare her du Roy!

Det er så mange ved namn Ole i Kleive-området at eg har mista oversikten for lenge siden.

Men eg er ikkje i tvil om at Sjur Vraker kjem fra Sotåen.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet