| Vis forrige emne :: Vis neste emne |
| Av |
Innlegg |
Skjult navn
Ble registrert: 15 Okt 2006 01:02:15 Innlegg: 79 Bosted: HØNEFOSS
|
Skrevet: 04 Mar 2012 17:41:03 Tittel: Eindride Eirikssøn Bratts kone Ingebjørg (Ingeborg) |
|
|
Hei.
Lurer på om det finnes noen troverdige kilder som omhandler Eindride Eirikssøn Bratts kone Ingebjørgs (Ingeborg) foreldre? Leser av NSF bind VI side 58 oversikt over Eldre Bratt'er på Bjølstad og By at Ingebjørgs mor var Borghild Fredriksdatter, far ukjent. Disse opplysningene er jo fra 1937-38, og kanskje ikke "gyldige" lenger.
Ser også i div slektstavler at det blir ført inn en Erling Øysteinsen som mulig far til Ingebjørg, men har ikke funnet kilder til dette enda.
Kanskje noen som har flere opplysninger?
Geir T |
|
| Til Toppen |
|
 |
Skjult navn
Ble registrert: 03 Okt 2008 11:59:36 Innlegg: 305 Bosted: VÅGÅ
|
Skrevet: 04 Mar 2012 18:48:09 Tittel: Re: Eindride Eirikssøn Bratts kone Ingebjørg (Ingeborg) |
|
|
| Du kan vel alltids finne en teori - men troverdigheten er en annen ting. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Skjult navn
|
Skrevet: 04 Mar 2012 21:05:16 Tittel: Re: Eindride Eirikssøn Bratts kone Ingebjørg (Ingeborg) |
|
|
Sant det.
En teori kan man alltids lage, men den blir jo ikke mer troverdig når den totalt mangler innhold. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Skjult navn
Ble registrert: 28 Feb 2009 11:03:10 Innlegg: 267 Bosted: HAFSLUNDSØY
|
|
| Til Toppen |
|
 |
Skjult navn
Ble registrert: 20 Sep 2005 08:19:11 Innlegg: 236 Bosted: TRONDHEIM
|
Skrevet: 05 Mar 2012 18:01:26 Tittel: Re: Eindride Eirikssøn Bratts kone Ingebjørg (Ingeborg) |
|
|
Begge dei linka nettsidene over inneheld mykje feil, og manglar kjeldehenvisningar. Feil informasjon er verre enn ingen informasjon, og her er det feil i massevis. Eg vil fraråde alle å bruke desse til noko som helst når det gjeld dei eldste ledda, og i alle tilfelle når det gjeld temaet for denne tråden.
Som svar på det opprinnelege spørsmålet kan eg berre seie at nei, eg kjenner ikkje til nokon pålitelege kjelder som gir noko meire informasjon enn det du allereie har. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Skjult navn
|
Skrevet: 05 Mar 2012 20:33:05 Tittel: Re: Eindride Eirikssøn Bratts kone Ingebjørg (Ingeborg) |
|
|
Takk for svar Mona og Håvard.
Dessverre er mangelen av kilder stor så langt tilbake i tid.
Selv en teori må kunne begrunnes som sannsynlig, men kun innføring uten noe som helst av kildemateriale blir feil.
Etter en god del undersøkelser er det kun Borghild Fredriksdatter jeg har funnet som sannsynlig. Dette er funnet i NSF bind VI i en eldre anetavle, og så vidt meg bekjent er heller ikke Borghild "sikker"
Uansett takk for svar.
Geir T |
|
| Til Toppen |
|
 |
|