Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 20 Feb 2006 01:57:46

InnleggSkrevet: 13 Mar 2012 14:20:22    Tittel: Forkortelsen 'v.' i kirkebøkene fra Kongsberg på 1700-tallet Svar med Sitat

De som har jobbet med kirkebøkene fra Kongsberg på 1700-tallet, har sikkert støtt på forkortelsen 'v.'. Første gang jeg så denne, ble jeg nokså perpleks. Det var en person som var oppført som Thomas Mogensen Ramsøy v. Brynd. Ukjent som jeg var med lokalgeografien, tenkte jeg det betydde 'Ramsøy ved Brynd'. Men etter hver fant jeg ut at mannen bodde på Brynsplassen i Kongsberg, men var tidligere kommet fra plassen Ramsøy i Årdal i Sogn. Og en plass i Kongsberg og en plass i Årdal kunne neppe regnes som nære naboer! Så 'v.' kunne umulig stå for 'ved'. Men så slo det meg at prestene på den tiden kunne sin latin, og på latin er det et lite ord, 'vel', som betyr 'eller'. Og da ga det mening. Mannen ble trolig kalt med litt alternerende navn, både fra der han bodde nå og fra der han bodde før. Han ble kanskje kalt Thomas Ramsøy og Thomas Brynd litt om hverandre. Min teori er derfor at forkortelsen 'v.' betyr 'eller'. Senere har denne teorien blitt styrket ved å se hvordan 'v.' brukes i mange andre sammenhenger i disse kirkebøkene. F.eks. var det en dame som er oppført som 'Maritt v. Margitt'. Folk har kanskje sagt noe slikt som 'Marjitt', og så har presten helgardert seg ved å føre opp begge alternativene.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

Ble registrert: 29 Des 2004 06:09:10

InnleggSkrevet: 13 Mar 2012 14:46:33    Tittel: Re: Forkortelsen 'v.' i kirkebøkene fra Kongsberg på 1700-ta Svar med Sitat

Du har helt rett, det betyr eller Smile
Om navnealternativer som ble brukt om hverandre.
Jeg vet ikke om det er latin, men jeg har ikke sett dette i andre kirkebøker og har lurt på om det kom fra tysk..

mvh Bjørg
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 20 Feb 2006 01:57:46

InnleggSkrevet: 13 Mar 2012 15:06:23    Tittel: Re: Forkortelsen 'v.' i kirkebøkene fra Kongsberg på 1700-ta Svar med Sitat

Jeg holder en knapp på det latinske vel. Prestene slenger jo rundt seg med andre latinske ord og forkortelser på den tiden, som item, eod. osv.

Apropos forkortelser (ikke Kongsberg), så fant jeg en snurrig forkortelse i kirkebøkene fra en kommune i Trøndelag. Bøkene var ført kronologisk, og av og til sto det forkortelsen 'kjp' foran et navn. Ubegripelig! Men det ante meg etter hvert at det handlet om begravelser, og endelig fant jeg et sted der presten hadde skrevet det fullt ut: 'kastet jord på'! Laughing
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

Ble registrert: 12 Nov 2005 09:11:03

InnleggSkrevet: 13 Mar 2012 22:24:19    Tittel: Re: Forkortelsen 'v.' i kirkebøkene fra Kongsberg på 1700-ta Svar med Sitat

Emnet er flyttet fra "Hjelp til tyding av kildemateriale" til "Generelt". Dette fordi spørsmålet ikke gjelder tyding, men tolkning.

Forresten et veldig interessant funn, som jeg ikke var klar over Smile
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 16 Des 2004 01:31:46

InnleggSkrevet: 13 Mar 2012 23:50:41    Tittel: Re: Forkortelsen 'v.' i kirkebøkene fra Kongsberg på 1700-ta Svar med Sitat

Hei, Kåre!

Jeg har ikke så mye nytt å fare med, men siden dette gjelder vår felles ane, så kan jeg ikke dy meg helt. Du har selvsagt rett, v. betyr eller, og er nok en forkortelse for vel. Slike innføringer i kirkebøkene er meget nyttigenår folk flyttet fra gård til gård eller husmannsplass til husmannsplass. Når presten har tatt med begge stedsnavnene, så gir det et meget håndfast bevis på denne flyttingen.

Jeg legger til at jeg i noen kirkebøker har sett forkortelsen nunc brukt i slike sammenhenger, f.eks. Peder Vestby nunc Østby. Nunc betyr , så dette betyr altså at Peder Østby tidligere hadde bodd på Vestby.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet