Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 13 Apr 2011 09:33:53

InnleggSkrevet: 16 Mar 2012 00:00:47    Tittel: Anders Olsen f 1775 Nes, Akershus og hans aner? Svar med Sitat

Kan jeg spørre om bidrag til mer informasjon om Anders (død) hans foreldre og Anders Kone Inger, og hennes foreldre???

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=44&fi lnamn=f18010236&gardpostnr=59&merk=59#ovre

Er det noen som kan gi meg mer informasjon om Anders Olsen, nevnt her som 26 år og ugift.
Vet at han giftet seg Inger Rasmusdtr Aaseie, men når døde han, og når er foreldrene født og gift etc.

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Nes, Ministerialbok nr. I 4 (1781-1816), Ekteviede 1801-1803, side 207.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7652&idx_id=7652&uid =ny&idx_side=-205
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061103030400.jpg

Ole's foreldre er nevnt her i FT-1801. Det er alt jeg vet om dem.

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=60&fi lnamn=f18010236&gardpostnr=3&personpostnr=75&merk=75#ovre
Her ser det ut som Inger Rasmusdtr er 19 år og tyende.

Er dette Ingers foreldrre?
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=64&fi lnamn=f18010236&gardpostnr=53&personpostnr=1086&merk=1086#ovre

Veldig takknemlig for mer informasjon om hennes foreldre også.

Mvh
A-M
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 17 Des 2004 05:10:42

InnleggSkrevet: 16 Mar 2012 08:36:42    Tittel: Re: Anders Olsen f 1775 Nes, Akershus og hans aner? Svar med Sitat

Du har kanskje sett hva som står om familien i bygdeboka for Nes? - på Moen under Ingeborgrud!
Der står også nevnt hans foreldre: Ole Olsen og Anne Larsdatter.
Inger Rasmusdatter er kanskje datter til Rasmus Olsen og Olea Olsdatter på Nyjordet under Ås.
Mvh Gunnar.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 16 Mar 2012 20:48:55    Tittel: Re: Anders Olsen f 1775 Nes, Akershus og hans aner? Svar med Sitat

Takk Gunnar Smile

Desverre har jeg ingen bygdebøker for Nes, i hvilken bok kan jeg finne mer ut om dette hvis jeg kan låne noe fra biblioteket?

Mvh
A-M
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 17 Des 2004 05:10:42

InnleggSkrevet: 17 Mar 2012 06:42:46    Tittel: Re: Anders Olsen f 1775 Nes, Akershus og hans aner? Svar med Sitat

Jeg har ikke de bøkene for hånden nå; - men det er det sikkert noen andre her som har!

Mvh Gunnar.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 11 Aug 2010 11:20:04

InnleggSkrevet: 17 Mar 2012 18:38:56    Tittel: Re: Anders Olsen f 1775 Nes, Akershus og hans aner? Svar med Sitat

Jeg har heller ikke bygdebøkene.

Men her er en nyttigg lenke.

http://aasvangen.link.no/Kirkebok/Kirkebok.htm
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 17 Mar 2012 19:41:40    Tittel: Re: Anders Olsen f 1775 Nes, Akershus og hans aner? Svar med Sitat

Hei Leif Smile

Denne har jeg fått lenke til tidligere, og har fått god hjelp til å finne datoer som kan sjekkes i forhold til KB. Takk skal du ha for deltagelsen her Very Happy

Mvh
A-M
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 22 Sep 2009 04:32:33

InnleggSkrevet: 17 Mar 2012 23:57:09    Tittel: Re: Anders Olsen f 1775 Nes, Akershus og hans aner? Svar med Sitat

Det står ikke så mye i BB om disse heller akkurat.

Ole på Moen u. Ingeborgrud:

MOEN

Plassen Moen ble ryddet sanns. omkr. 1720 av en som het
OLE OLSEN. Klokker Farup oppfører i sitt sjeleregister en Ole
Olsen fra Odalen, f. 1685 og død 1730, og det er mulig dette
er den første husmannen på denne plassen.
I l76O-årene bodde det på denne plassen en som het
AMUND LARSEN, d. 1770. Hans kone het Kan Olsdtr. Vi vet ikke
om de hadde noen barn.
Den neste husmannen i Moen het
AMUND AMUNDSEN Jonsrud, g.m. Man Sørensdtr. Vi vet de
hadde en datter som het Anne Marie, f. 1771.
Amund fikk kontrakt på plassen i 1771. Han skulle betale
5 rd. i årlig leie av plassen.
Det ser ut til at Amund og hans kone flyttet herfra, og den
neste husmannen ble sannsynligvis
OLE OLSEN, d. 1808, g.m. Anne Larsdtr. Barn: Ole, Lars, Anders
(se nedenfor), Jon.
Ole Olsen ble etterfulgt som husmann av sin sønn
ANDERS OLSEN 1775—1839 g.m. Inger Rasmusdtr. As-eie. Barn:
Ole, f. 1804, d. sanns. 1885, g.m. Olea Pålsdtr. Huken (u.
Togstad), kom til Snekkerstua u. Bårhaug, Gulbrand, f. 1806,
g.m. Henrikke Olsdtr. Skarning-eie. Andrea 1809—91 g.m. Gui-
brand Amundsen Folberg-eie, kom til Nordhoien, Ragnhild, het
£ 1811, Hans, f. 1816, Andreas, f. 1820.
Anders Olsen kunne så 2 tn. havre på plassen, og han hadde
1 hest, 2 kuer, 3 sauer og i gris.
Vi vet ikke om noen flere husmenn på denne plassen.

Rasmus på Nyjordet u. Ås:

NYJORDET

Vi kjenner med sikkerhet bare en husmann på denne plassen,
og han het
RASMUS OLSEN, d. 1809. Han var g.m. Olea Olsdtr. Barn: Mette
1 779—1860 g.m. enkem. Ole Olsen Skarningholen, Ole, f. 1792.
Rasmus hadde muligens også en datter som het Inger som
visstnok ble g.m. Anders Olsen Ingeborgrudmoen.
Nyjordet ble solgt i 1822.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 18 Mar 2012 13:19:17    Tittel: Re: Anders Olsen f 1775 Nes, Akershus og hans aner? Svar med Sitat

Hei Tore Very Happy

Dette var interessant. Hvis denne plassen Moen som du nevner kan være den samme plassen som er nevnt i BB for sør-Odal, som jeg har, for vår slekt kommer fra Strøm Østre under hovedkirkegården

I BB side 304 står bl.a.: Etter svartedauen ble Overstrøm og Kirke-Strøm brukt samlet, og i Røde Bok (1394) står at Strøm åtte: "1 Strøm øfste, prestens bustad, 12 øyresbol, dessuten Kirke-Strøm alt, som er 5 markebol". Også Moen og Fresvoll sør for Glomma ble etter svartedauen brukt av presten fra prestegarden til hogst og hamn og litt slåttland. Da brukerne slo seg ned på disse gardene igjen, ble en del av dem fortsatt liggende til prestegarden. Den hadde senere både skog, sæter og plasser der. Bl.a. Børgenenga ved Børgen og Tangeenga i sørenden av Storsjøen. Alt dette ble skyldsatt under ett med prestegarden. Først i 1860 ble Børgenenga skylddelt fra prestegården. Denne enga grenset i vest til husa på Børgen. (Dette nevner jeg litt fordi jeg har sett navnet Børgen, fra fra Nes så vidt jeg husker. Prøvde å finne noen av navnene du nevnte, ikke funnet så langt.
Til prestegarden hører også plassen Graven fra nr. 188 Moen. (side 313) Denne Moen jeg nevner er kanskje den samme som du har skrevet om her - håper jeg.
Moen i Strøm var prestens frigarder og er derfor ikke med i tiendelistene omkring år 1600. Prestens egen gard, prestegarden var dessuten tiendefri.

Det er kanskje mer å lete på her, men jeg vet ikke om denne plassen Moen er den samme som du har sendt meg info om. Jeg hadde Ole Olsen på slektsiden f ca 1721 iflg FT-1801 g m Anne Larsdtr døpt 7.3.1731, og far Lars Finstad. VET DU NOE MER OM LARS FINSTAD, og kanskje hans hustru (som blir 7. generasjon).

Vet ikke om dette var av interesse for deg, men noe kan vel være greit.
Jeg takker for alt du har sendt meg, og har du mer å bidra med, er jeg veldig mottagelig.

Beste hilsen
A-M
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 22 Sep 2009 04:32:33

InnleggSkrevet: 18 Mar 2012 14:32:55    Tittel: Re: Anders Olsen f 1775 Nes, Akershus og hans aner? Svar med Sitat

Jeg tror ikke det er snakk om samme Moen her. Moe/Moen var vel brukt som navn på på plasser under under nesten annenhver gård.
Fra Ingeborgrud er utskilt to bruk med navnet Moen, nemlig: Moen, som fikk g.nr. 124 b.nr. 2, Utskilt i 1868.
og Vestre Moen som fikk g.nr. 124 b.nr. 10. Utskilt i 1890.

Du kan finne de på kartet her:
http://www.skogoglandskap.no/kart/gardskart_pa_internett

Lars Finstad her jeg ikke noe kjennskap til hva jeg kan se. Har notert ei Anne Olsdtr. Finstad g. med en Ole Olsen, men det er bare helt perifert notert.

Skal du lete deg fra gård til gård i Nes, vil jeg anbefale deg å låne inn alle BB derfra, tror det er 5 eller 6 bind. (så slipper du å løpe til biblioteket hver gang en husmann flytter på seg eller henter kone fra nabosognet. Cool
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet