Slektsforum Slektsforum
DIS-Norge

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 21 Mar 2011 04:06:07

InnleggSkrevet: 25 Apr 2012 20:50:48    Tittel: Kirkebok, Inderøy, Nord-Trøndelag, 1806 Svar med Sitat

Hei

Sliter litt med å lese navnet dette barnet får i dåpen samt fødselsdato.
(etternavnet er Kjelvig, far heter Morten Michelsen, mor Lucie Sivertsdatter)
se side 33, nest siste barnet nederst på høyre side.

permanent sidelenke:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16419&idx_id=16419&u id=ny&idx_side=-21

permanent bildelenke:
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070927610104.jpg
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 17 Okt 2007 08:33:23

InnleggSkrevet: 25 Apr 2012 21:16:53    Tittel: Re: Navn på barnet fra Inderøy Svar med Sitat

F. d 19, D. 25. Måneden er Mai
Er litt usikker på navnet er Madsie eller Massie Kjelvig. Mener morens navn er skrevet Lusia.

Mvh Paul
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 03 Nov 2006 10:10:00

InnleggSkrevet: 25 Apr 2012 21:53:37    Tittel: Re: Navn på barnet fra Inderøy Svar med Sitat

Jeg er enig med Paul både mht datoene og stavemåten på morens navn. Barnets navn leser jeg som Massie.

Mvh
Else B.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 25 Apr 2012 22:42:17    Tittel: Re: Navn på barnet fra Inderøy Svar med Sitat

Takk til dere for svar.

Årsaken til at jeg skriver Lucia er at navnet hennes i andre sammenheng skrives på den måten, men det er ikke så farlig.

Men når jeg sammenligner hvordan d skrives i person navnet til fadderne så er det klare d'er, mens det i såfall i barnenavnet er en til sammenligning halveis utført d.
4 bokstaven er en s er greit å se, så det ville være rart om det ble skrevet 2 ulike s i samme navn?

Men dere er jo eksperter i å tyde så jeg får bare slå meg til ro med at dette må da være et svært uvanlig navn i Norge på denne tiden?
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 17 Okt 2007 08:33:23

InnleggSkrevet: 25 Apr 2012 23:20:42    Tittel: Re: Navn på barnet fra Inderøy Svar med Sitat

Det er nok 2 s'er, altså Massie. Det var vanlig med to forskjellige s'er når de kom etter hverandre. Det forhindrer ikke at hun i andre sammenheng kan være omtalt som Madsie eller Madsine. Det samme gjelder Lusia/Lucia.

På den tiden var det ikke "standardmåter" å skrive et navn på. Det var opptil den som skrev. Det kan jo medføre visse problemer. En person kan f.eks være kalt Kristoffer/Kristofer/Kristopher/Christoffer/Christofer/Christopher. 6 varianter. Hvis da faren het Peder kunne patronymet bli Pedersen/Persen/Peersen. Ofte er endelsen -en sløyfet slik at det f.eks. bare står Pers. Dermed er det straks 18 muligheter. Confused

Ikke så enkelt bestandig.

Ha en god kveld Razz

Mvh Paul
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 10 Mai 2012 17:39:09    Tittel: Re: Navn på barnet fra Inderøy Svar med Sitat

Tusen takk Paul, ja det er ikke rart en kan bli forvirret noen ganger. Men er takknemmelig for all lærdom jeg kan få med meg for å forstå dette bedre! Very Happy
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet