|
Slektsforum DIS-Norge
|
| Vis forrige emne :: Vis neste emne |
| Av |
Innlegg |
Skjult navn
Ble registrert: 19 Mar 2007 06:16:55 Innlegg: 12 Bosted: OSLO
|
Skrevet: 29 Apr 2012 21:40:49 Tittel: Tordenskiold og Den store nordiske krig |
|
|
Finnes det noe kildemateriale hvor det er mulig å lete etter nordmenn som deltok i Den store nordiske krigen (1700-1721)? Jeg har en slektning på Nordmøre som dro ut i det nederlandske Ostindiske kompani like etter krigen og jeg skulle gjerne hatt mulighet til å sjekke om han var med i noen skip under selve krigen.
Mvh,
Sturla Ellingvåg |
|
| Til Toppen |
|
 |
Skjult navn
Ble registrert: 16 Des 2004 01:31:46 Innlegg: 328 Bosted: MOLDE
|
Skrevet: 03 Mai 2012 07:59:33 Tittel: Re: Tordenskiold og Den store nordiske krig |
|
|
Egil Øvrebø har saumfart kilder fra Den store nordiske krigen og utgitt en imponerende bok om dem som ble utskrevet til krigstjeneste fra Bergenhus stift:
Egil Øvrebø: I kongens teneste, Militær utskriving frå Bergens stift under Store nordiske krig 1709-1719. Riksarkivaren 1996. Nordmøre hørte dessverre ikke til Bergenhus stift, så det er ganske få nordmøringer i denne boka. Er du ute etter hva slags kilder som kan brukes i søk etter personopplysninger fra denne krigen, kan boka likevel være nyttig. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Skjult navn
Ble registrert: 19 Mar 2007 06:16:55 Innlegg: 12 Bosted: OSLO
|
Skrevet: 03 Mai 2012 08:35:54 Tittel: Re: Tordenskiold og Den store nordiske krig |
|
|
Takk for et veldig nyttig svar. Jeg skal forfølge dette.
Hilsen Sturla |
|
| Til Toppen |
|
 |
|
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet Du kan ikke svare på emner i dette forumet Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke laste opp filer til dette forumet Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet
|