|
Slektsforum DIS-Norge
|
| Vis forrige emne :: Vis neste emne |
| Av |
Innlegg |
Skjult navn
Ble registrert: 14 Jan 2008 11:30:37 Innlegg: 563 Bosted: OSLO
|
Skrevet: 01 Mai 2012 00:56:45 Tittel: Pantebok, Strinda og Selbu, Sør-Trøndelag, 1784 |
|
|
Kildeinformasjon: Protokollnummer: 2b, Sted: Strinda og Selbu sorenskriveri, Oppbevaringssted: SAT
Merknader: Fol. 321-576.
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20080305660069.jpg
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=19883&uid=ny&idx_side=-68
Nederst på venstre side, fortsetter på høyre side.
Er det som kunne bistå med å tyde dette, totalt 21 linjer.
Mener det er relatert til Huseby, for summen 830rd. fra Aage Aagaard, som muligenens representerer en enke som da vil være den egentlige selger, til Hans Hansen. Hvis dette er korrekt, så har jeg et tidspunkt hvor Hans Hansen og hans familie flyttet fra Røros til Leinstrand.
Mvh
Petter Stene |
|
| Til Toppen |
|
 |
Skjult navn
Ble registrert: 07 Okt 2008 04:10:16 Innlegg: 3080 Bosted: MANDAL
|
Skrevet: 01 Mai 2012 02:41:58 Tittel: Re: Pantebok, Strinda og Selbu sorenskriveri, Protokoll 2b |
|
|
Jeg kan begynne. Jeg har ikke tydeevner til alt der, ser jeg.
Jeg underskrevne Aage Aagaard, som ved indtrædt ægteskab, med enken efter afgangne Thore Andersøn ....? , er bleven Rætmessig Ejere af gaarden Huusbye, Mat. no. 365, udi Strinde fogderi, tilstaar, at have solgt, ligesom jeg og herved, sælger, skiøder, og afhænder, til Welagte Dannemand Hans Hansøn Smed (?), bemeldte min eiendom Huusbye, med paastaaende huuse, Bygninger, underliggende huuse , ...., saa vi..... af gaarden tilhører
Når ..... blir for mange, bør vel andre overta
Mvh
Linda |
|
| Til Toppen |
|
 |
Skjult navn
Ble registrert: 14 Jan 2008 11:30:37 Innlegg: 563 Bosted: OSLO
|
Skrevet: 01 Mai 2012 11:11:08 Tittel: Re: Pantebok, Strinda og Selbu sorenskriveri, Protokoll 2b |
|
|
Oppe sent, Linda?
Tusen takk for starten! Bekrefter altså at Hans Hansen, som var smed på Røros, overtok gården, ikke etter en enke, men etter Aage som ble eier etter giftemål med en enke.
I Leinstrand bygdebok, side 366 står det
"Fra 1784 finnes skjøte fra Aage Aagaard til Hans Hansen på gården pluss gårdens part i Leinstrand kirke for 830 rdlr."
Er vel muligens dette som står på linje 3 og nedover på folio 387.
Med vennlig hilsen
Petter Stene |
|
| Til Toppen |
|
 |
|
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet Du kan ikke svare på emner i dette forumet Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke laste opp filer til dette forumet Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet
|