Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 01 Jun 2009 08:15:15

InnleggSkrevet: 24 Jun 2012 13:55:29    Tittel: Sted i Trøndelag? Svar med Sitat

Jeg undres på om noen kjenner igjen stedet/gården hvor dette bildet er tatt?
Den store steinen til høyre for huset må vel være nokså karakteristisk?

Jeg antar bildet kan være tatt først på 1900-tallet.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 09 Mai 2010 01:22:17

InnleggSkrevet: 24 Jun 2012 15:17:11    Tittel: Re: Sted i Trøndelag? Svar med Sitat

Hei Grete !

Jeg vet det så langt ikke men har du noe peiling på hvilket av fylkene i Trøndelag det er og videre lokalt ut i fra det ?
Er det slektninger og hvor var de fra ?

Lykke til videre.

Mvh. Magne.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 01 Jun 2009 08:15:15

InnleggSkrevet: 24 Jun 2012 16:19:26    Tittel: Re: Sted i Trøndelag? Svar med Sitat

Personene på bildet var omstreifere.
Bildet kan være tatt i Sør-Trøndelag, Melhus, eller nærliggende, uten at jeg vet det sikkert.
Det er gårdsnavn og beligghet jeg er ute etter.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 21 Des 2004 10:25:40

InnleggSkrevet: 08 Jul 2012 16:09:26    Tittel: Re: Sted i Trøndelag? Svar med Sitat

Det må være i Trøndelag når man ser den lange trønderlåna. Vi kan også se en telefonstolpe i bakgrunnen med mange telefonlinjer. Disse sto, så vidt jeg vet, langs jernbanen og hovedveiene. Kan det være at jernbanen eller hovedveien går bak personene på bildet? Eller hører stolpen til langs veien de står på?
Det første som slo meg da jeg så bildet var at det kan være tatt ved Åsveien mellom Melhus sentrum og Rødde, men det kan sikkert være tatt et helt annet sted for den del.

Kanskje andre ser detaljer på bildet som kan bekrefte eller avkrefte dette?
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 08 Jul 2012 17:00:23    Tittel: Re: Sted i Trøndelag? Svar med Sitat

Hei !

Og jeg vet det fortsatt ikke, men telefonstolper først på 1900-tallet var ikke så vanlig i utkantstrøk av Trøndelag ?
Og med utkant så mener jeg noe ut i fra de store tettsteder, det ser også ut som det er en dalside i bakgrunnen, jernbane var det heller ikke så mange steder dengang og da og heller ikke i dag, og da tror nok jeg det heller er ved en vei ?

Mvh. Magne.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 26 Jan 2009 03:04:31

InnleggSkrevet: 09 Jul 2012 15:12:57    Tittel: Re: Sted i Trøndelag? Svar med Sitat

Hei
Kan dette være Tømmesdalen og veien som går Sæterdalen fra Løkken Verk til Hovin? I tilfelle er kanskje dette Espås, jeg er ikke så godt kjent med gårdene akkurat der.... Den nåværende veien går i tilfelle bak steinen og på den andre siden av ekrene (jordene).

Kari-Elin
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 20 Sep 2005 08:19:11

InnleggSkrevet: 10 Jul 2012 09:51:51    Tittel: Re: Sted i Trøndelag? Svar med Sitat

Magne skrev:
Hei !

Og jeg vet det fortsatt ikke, men telefonstolper først på 1900-tallet var ikke så vanlig i utkantstrøk av Trøndelag ?
Og med utkant så mener jeg noe ut i fra de store tettsteder, det ser også ut som det er en dalside i bakgrunnen, jernbane var det heller ikke så mange steder dengang og da og heller ikke i dag, og da tror nok jeg det heller er ved en vei ?

Berre ei presisiering når det gjeld jernbanen: Med unntak av mindre endringar var all jernbane vi i dag har i Sør-Trøndelag ferdig bygd i 1908:
* Størenbanen opna 1864
* Støren-Røros-Koppang opna 1876-77
* Meråkerbanen opna 1881
* Ny linje Selsbakk-Trondheim opna 1884
* Thamshavnbanen opna 1908
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 10 Jul 2012 18:24:30    Tittel: Re: Sted i Trøndelag? Svar med Sitat

Håvard skrev:
Magne skrev:
Hei !

Berre ei presisiering når det gjeld jernbanen: Med unntak av mindre endringar var all jernbane vi i dag har i Sør-Trøndelag ferdig bygd i 1908:
* Størenbanen opna 1864
* Støren-Røros-Koppang opna 1876-77
* Meråkerbanen opna 1881
* Ny linje Selsbakk-Trondheim opna 1884
* Thamshavnbanen opna 1908

Hei og takk.

Jeg tviler ikke på det det som nevnes om jernbaner i Sør-Trøndelag.

Vet fortsatt ikke hvor det bildet er i fra men som vi også vet så er det store deler av fylket som er langt i fra jernbane.

Kan heller ikke se noe som tyder på jernbanespor på det bildet, også usikker på den stolpen om det er i forbindelse med telefonledninger.

Kari-Elin nevner Tømmesdalen og det kan det også muligens være men da heller Buklev, om det menes videre fra Løvåsen mot Hovin, med det er også ut i fra mine dårlig geografiske kunskaper.

Mvh. Magne Smile
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 10 Des 2004 11:15:36

InnleggSkrevet: 10 Jul 2012 23:51:39    Tittel: Re: Sted i Trøndelag? Svar med Sitat

Telefonstolpen har 8 isolatorer. Det vil si 7-8 linjer ut til forbrukerne. Om det var 3 abonnementer på hver linje så ville det være 20-30 telefonapparat som ble forsynt fra denne stolpen. Om denne stolpen sto nært telefonsentralen kunne det da være alle abonnementene som soknet til denne sentralen som ble forsynt via denne stolpen. Sto stolpen et stykke fra sentralen var kanskje bare en liten del av abonnementene forsynt fra denne stolpen. Altså vil det være vanskelig å fastsette størrelsen på stedet utifra isolatorer på en telefonstolpe om en ikke vet plassering i forhold til telefonsentral.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet