Slektsforum Slektsforum
DIS-Norge

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 24 Nov 2011 10:45:13

InnleggSkrevet: 28 Jun 2012 14:29:01    Tittel: Skifte 16.juli 1799 Johanes Engebretsen Breivegen/Bredeveien Svar med Sitat

Eg veit ikkje om det er rett stad å leggje inn dette spørsmålet her, men det eg ikkje får til, er å
finne fram til skifter. Det eg har er opplysningar eg fekk om tipp tipp oldefar min, han Johanes Engebretsen på Breivegen i Sør-Fron. Han døde 10 juli 1799, gravlagt 16. juli 1799 54 år gamal
(kyrkjebøkene for Fron fram til 1799 brann i 1806)
Kildeinformasjon: Oppland fylke, Fron, Ministerialbok nr. 1 (1799-1816), Døde og begravede 1799, side 364-365.(10. juli 1799 ca midt ned på sida)
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9252&idx_id=9252&uid =ny&idx_side=-153

I dei opplysningane eg fekk frå skiftet, var berre namn frå 1. og 2. ekteskap teke med, og barna frå dei to ekteskapa, og skiftet var dagsett 16. juli 1799 (same dato som gravferda). Det eg ville hatt var all teksta til skiftet, og korleis eg går fram for å finne skifter i fødebygda mi, Sør-Fron.
Den gongen eg fekk oppgjeve desse namneopplysningane i skiftet, vart eg så glad for å få namn på ektefeller og barn, at eg tenkte ikkje at det kunne vere noko anna av interesse etter denne husmannen. Eg har fått kopi av originalen av husmannakontrakta, og det var for å kunne føre prov for at Johanes Engebretsen var min ane, at eg har nytta skiftet som dokumentasjon.

En tenkte at eg skulle få lagt ved "originalkopien" av husmannskontrakta som dokumentasjon for at det er "min" Johanes som det er skifta etter i 1799, men det skanna dokumentet ville ikkje la seg kopiere over idag, kun det "omsette" til normalskrift:

No 2 1789 En Shilling

Vi underskrevne Poul Thordsen Stokke og Hans Olsen Brandrud kiendes og herved vitterliggiør at have bøxlet og fæstet, ligesom vi herved bøxler og fæster til Johanes Engebretsen Pladsen Bredvejen underhørende vore paaboende Gaarder Stokke og Brandrud i Froens Præstegield, hvilken Pladsen Bredevejen med paastaaende huuse (hvilke siest er ham selv tilhørende) bemeldte Johanes Engebretsen maa bruge og beholde sin levetid i mod at hand ser at svarer den fastsadte aarlige Afgift, nemlig 2 rd. Aarlig til hver af os, eller efterkommende gaardenes Eiere som dog betales med
smide Arbeide saa meget deraf vi maatte behøve og det overskydende, om noget bliver med penge, ligesom hand øvrigt opfylder de Pligter en Husmand påligger. Skulde Johanes Engebretsen ikke indlade sig i ækteskab da bliver hans nuværende Børn de nærmeste til at tage Pladsen i brug for same afgift. Men skulde hand gifte sig da bliver hans kone berættiget at faae Pladsen i brug og efter hende, som mæld, hans nuhavende Børn. Byxelen er betalt etter Loven og bliver bemældte Johanes Engebretsens Børne eijen Byxel pligtig at betale naar en af dem faar Pladsen i Brug.

Stokke den 24ie Novembr. 1789 -
Poul Thordsen
med paaholden Pen

Hans Olsen
med paaholden Pen

En ligelydende Gienpart heraf er mig meddelt og forbinder jig mig i alle diele denne Byxelseddel at efterkomme.

Datum et supra -
Johanes Engebretsen
med paaholden Pen

Er det nokon som kan seie meg korleis eg finn desse skifta i digitalarkivet, så ville eg bli glad, for da skal eg prøve klare meg sjølv på det feltet.

Beste helsing
Wenche
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 03 Nov 2006 10:10:00

InnleggSkrevet: 28 Jun 2012 18:34:24    Tittel: Re: Skifte 16.juli 1799 Johanes Engebretsen Breivegen/Bredev Svar med Sitat

Du finner skiftet etter ham her, høyre side:
Kildeinformasjon: Oppland fylke, Sør-Gudbrandsdal sorenskriveri, Skifteprotokoll 7 , 1792-1800, oppb: Statsarkivet i Hamar.

Merknader: Aut. 17.03.1792. Gårdsnavnsregister bak.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25176/585/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081210720585.jpg

Mvh
Else B.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 24 Nov 2011 10:45:13

InnleggSkrevet: 28 Jun 2012 20:16:48    Tittel: Re: Skifte 16.juli 1799 Johanes Engebretsen Breivegen/Bredev Svar med Sitat

Tusen takk, Else, du er ein engel.

Skal prøve forstørre teksta og prøve tyde skrifta. Og får eg ikkje til det i morgon, kjem det att
på Tyding av kjelder, veit du.

beste helsing
Wenche
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet