Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 24 Feb 2008 10:02:22

InnleggSkrevet: 17 Aug 2012 21:59:16    Tittel: Oppgave 3: Kveldsoppgave (23.00-01.00) (2012) -AVSLUTTET Svar med Sitat

Forbered et intevju med en nålevende i slekta di. Målet med intevjuet er å sammenfatte en kort biografi om en person i databasen din (dette gjøres i en senere oppgave).

Skriv kort om hvordan du har tenkt å utføre intervjuet (per telefon eller ansikt til ansikt), med hvem og hva du skal spørre om.

Utført oppgave gir 5p.

Sist endret av dn22346 den 18 Aug 2012 07:00:13, endret 2 ganger
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

Ble registrert: 06 Sep 2005 10:23:26

InnleggSkrevet: 17 Aug 2012 22:41:18    Tittel: Re: Oppgave 3: Kveldsoppgave (23.00-01.00) Svar med Sitat

Jeg vil intervjue min mor, hun kommer på besøk på søndag og vi kan ha en prat om hennes mormor Louise.

Jeg ønsker å vite noe om hvordan hun var.

Jeg har informasjon om at hun var farmasøyt. Vet mamma noe om hvor hun fikk utdannelse?

Det kan ikke ha vært mange damer f. i 1885 som tok så lang utdannelse. Jeg vet jo at familien drev et apotek, var hun aktiv i dette? eller var hun mer hjemmeværende?

Hvordan møtte hun min oldefar?

Videre vet jeg at hun bodde i Porsgrunn men døde i Kristiansund, flyttet de dit eller var hun på besøk? Jeg synes å huske noe om at hun bodde på et sykehjem og at jeg traff henne. Men det er jeg litt usikker på om dette stemmer.

Det er mange strikkere i familien, strikket hun? hadde hun andre hobbier? Var hun aktiv i lokalsamfunnet

Jeg mangler dødsdatoen hennes, vet mamma den?
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 27 Apr 2005 09:27:58

InnleggSkrevet: 17 Aug 2012 22:42:33    Tittel: Re: Oppgave 3: Kveldsoppgave (23.00-01.00) Svar med Sitat

Her er mitt svar hvis jeg kan skrive det her min 1 oppgave svar og Blir vist natta på meg nå Smile

svar:
Forbrede et interview.

1.snakke til personen ansikt til ansikt.

1.a. spørre ut så mye som mulig som jeg selv kan.

2.Stille spørsmål om en person i familien i min database.

3.Hva vet du om denne personen ?

4.vet du om noen bilder av denne personen eller familien ?

5.Vet du hvor denne personen/dem bodde ?

6.Har denne personen/dem søsken ?

7.hadde denne personen/dem noen dyr/animal ?

8.Og hva vet du selv om denne personen/familien ?

9.vet du noe om denne personen var i Avisa eller Nyhetene ?

---------------------------------------------------------------------- -----------
håper dette var riktig dvs riktig stilte spørsmål til en person jeg kan stille om min personfamilie.

Jeg prøvde hvertfall,og det er det viktgste.,

PS. Viktigste er og kunne prøve delta men ikke vinne Smile
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 18 Nov 2004 09:47:39

InnleggSkrevet: 17 Aug 2012 22:48:53    Tittel: Re: Oppgave 3: Kveldsoppgave (23.00-01.00) Svar med Sitat

Jeg skal bruke telefonen for å oppdatere min kunnskap om en person i databasen min som kom til Nordmøre på 1600-tallet. En etterkommer av denne personen har tidligere fortalt meg at han har del materiale om ham.
Temaer er:
  • opphavet hans i Storbritannia,
  • inngifte i nordmørsk lavadelslekt og hvordan det influerte på hans liv
  • forholdet til de innflytelsesrike svogrene, spesielt stiftsskriveren
  • forholdet til kirka, og da i betydning av hvordan den påvirket karriereveiene til hans sønner og døtre
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 09 Aug 2007 03:37:55

InnleggSkrevet: 17 Aug 2012 23:09:23    Tittel: Re: Oppgave 3: Kveldsoppgave (23.00-01.00) Svar med Sitat

Jeg skal gjennomføre intervju med mor for å skrive en kort biografi i basen. Det skal gjøres via Skype da det gir mulighet til å bruke kamera under intervjuet.

I intervjuet vil jeg vite mer om en av hennes tanter som hadde en liten butikk.

Jeg vil vite om mor vet når tanta hennes startet å jobbe i denne butikken.

Hun solgte godterier, solgte hun også andre ting?

Hvor lenge hadde hun butikken?

Hadde hun god kontakt med familien?

Var hun med i noe lag eller foreninger? (eksempel kirken)
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 31 Mar 2005 02:40:13

InnleggSkrevet: 17 Aug 2012 23:10:53    Tittel: Re: Oppgave 3: Kveldsoppgave (23.00-01.00) Svar med Sitat

Jeg tenker å snakke med min sigerfar siden vi skal dit imorgen og spørre han om han kan fortelle litt om sin far.

Jeg vil høre om han har noen spesielle opplevelser han husker og vil dele.
Om han har noen bilder, eller kanskje en gjenstand som er knyttet til faren.

Så vil jeg spørre om skoler, utdannelse, jobber og bosteder.

Om han vet noe om farens barndom og interesser og om han vet hvor og hvordan hans foreldre traff hverandre.

Så får vi se hva som kommer ut av det:)
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 14 Jul 2004 06:55:25

InnleggSkrevet: 17 Aug 2012 23:11:14    Tittel: Re: Oppgave 3: Kveldsoppgave (23.00-01.00) Svar med Sitat

En telefon til pappas 4-menning Don i USA kan kanskje gi oss informasjon om farfars grandtanter fra Naverstad i Bohuslan, som dro til Amerika på tidlig 1900-tall.

Jeg vet at Don har vært slektsinteressert i alle år, og at han har tatt vare på en del brev og kort, og har et fotoalbum som jeg kunne tenke meg å se.

Det var 3 søstre som dro, og den ene av dem, Selma har vi lite informasjon om, selvom hun har mange etterkommere. Det er henne denne samtalen kommer til å dreie seg om.

Jeg vet at samtaler alltid sklir ut, men før den gjør et, ønsker jeg å spørre om han vet om disse konkrete hendelser:

Når og hvor traff Selma og hennes første mann Paul Paulsen (fra Norge) hverandre?
Hvor ble de gift? De bodde i Yankton i Sør Dakota.

Selma og Paul fikk 2 barn, Ole og Thekla, datteren vokste opp, først i et barnehjem, så hos fosterforeldre, hvorfor? Ole ser ut til å ha vokst opp hos moren (eller foreldrene) hva skjedde med familien?

Da sønnen Ole ble gift i 1925 står moren hans Selma med etternavn Franze, ble hun skilt? Døde Paul? Hvor og når giftet hun seg med Franze?

Det siste sporet jeg har av Selma er i 1940 census hvor hun bor som enke i Omaha, Nebraska. Kan Don fortelle meg når hun dør, og om hun hadde noen nær familie som tok seg av henne?
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 22 Jan 2007 10:52:14

InnleggSkrevet: 17 Aug 2012 23:24:42    Tittel: Re: Oppgave 3: Kveldsoppgave (23.00-01.00) Svar med Sitat

Jeg vil intervjue min fars eldste nålevende fetter P. T. som er 89 år. Det tynnes i rekkene, snart er jeg selv blant de eldste. Jeg vet at barna etter farmors 3 søsken ( de var egentlig 11, men bare 4 vokste opp) vokste opp på samme gård, og de var 41 søskenbarn med et aldersspenn på 42 år.
Dette vil jeg spørre om:
Hva husker du om dine besteforeldre? (Oldemor døde 1934, oldefar i 1942; han husker jeg)

Hva levde de av? (Fiske, jordbruk, jakt)

Hva var bakgrunnen for at din far ble en kjent religiøs forkynner?

Ble dere barna påvirket av hans virksomhet?

Hvordan taklet familien ulykkene som førte til at flere av dine søsken døde?

Noen av dine brødre ble forkynnere innen læstadianismen, mens du er nøytral. Har dette noe med din far å gjøre?

Din far var fadder til min far. Vet du noe om dette?

Fortalte din far noe om sin innsats under 2. verdenskrig?

Hva husker du selv fra den tiden?

Fortell om da tyskerne kom og rekvirerte den store båten.

Etter at familien flyttet fra landet til byen, hvordan taklet dine foreldre det?

Du lever selv på landet i all enkelhet. Har du noen gang ønsket å bo mere sentralt?

Hvordan vil du kort beskrive din far og mor?

Dette er kort hva jeg ønsker å intervjue min slektning om.

Hilsen

Hilgunn Pedersen
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet