Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 08 Des 2011 02:47:44

InnleggSkrevet: 02 Sep 2012 14:36:36    Tittel: Bruk av familysearch.org Svar med Sitat

Jeg ville gjerne spørre om det er mulig å få hjelp med å bruke familysearch, er ikke så sterk i engelsk. Men dersom det er noen som kan si om det er hjelp å få vil jeg sette pris på det.

Mvh
Atle Sjursen
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 28 Feb 2005 06:17:46

InnleggSkrevet: 02 Sep 2012 15:13:39    Tittel: Re: Bruk av familysearch.org Svar med Sitat

Kanskje du skulle legge dette inn her under "Generelt" ellers så er det bare de som sokner til Hordaland som oppdager dette spørsmålet. http://www.disnorge.no/slektsforum/viewforum.php?f=2286
Dette burde jeg tipset deg om da jeg svarte deg sist!
Husk på å henvise til at det også ligger under Hordaland!
Mvh. Johan Arthur Hansen
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 25 Jun 2007 08:15:40

InnleggSkrevet: 02 Sep 2012 16:42:27    Tittel: Re: Bruk av familysearch.org Svar med Sitat

Jeg vet ikke helt hva slags hjelp du ønsker, men jeg bruker å ha denne siden som åpningsside for FS :

https://www.familysearch.org/

Så skriver jeg inn navnet på den personen jeg leter etter i ruten for FIRST NAME - , fornavn
og LAST NAME- , etternavn.
Dersom jeg leter etter en dåp , så trykker jeg på BIRTH ,- fødsel.
og skriver inn det stedet jeg antar dåpen har skjedd , evt. fylke, i ruten BIRTHPLACE ,- fødested.
Og så året for dåpen i ruten for YEAR ,- år .
Dersom det er litt usikkert hvilket år det gjelder, så skriver jeg inn 2 årstall, - f.ex 1860 og 1865, et år i hver rute.
Dersom jeg vet foreldrenes navn trykker jeg på PARENTS .- foreldre , og skriver inn foreldrenes navn, eller bare den enes navn.
Så trykker jeg SEARCH ,- søk.

Da kan du få opp flere kandidater, så da gjelder eliminasjonsmetoden ......

Samme metode for MARRIAGE ,- ekteskap, der jeg skriver inn ektefellens navn under SPOUSE ,- ektefelle , dersom jeg vet dennes navn, eller DEATH ,- død.

Lykke til . Smile
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 10 Jan 2006 01:51:50

InnleggSkrevet: 02 Sep 2012 21:48:47    Tittel: Re: Bruk av familysearch.org Svar med Sitat

Du kan også føre inn bare foreldrenes navn og fylke de bor i, du vil da få opp alternativer til døpte barn med disse foreldrenes navn. Så er det bare å sortere.

Husk at alle opplysninger du finner på FS må sjekkes mot kirkebøkene. Mange feil kan forekomme der som ellers i sekundære kilder.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet