Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 12 Okt 2010 10:28:01

InnleggSkrevet: 04 Apr 2013 19:29:47    Tittel: Skifte på Suleskar 1787 Svar med Sitat

Fikk ingen respons på DA forumet: http://forum.arkivverket.no/topic/182551-paa-leit-etter-et-skifte-paa- suleskar-sirdal-i-vest-agder-1787/page__hl__%2Bsuleskar
prøver igjen her.

Torger (Torje) Tolleivson Suleskar ble gravlagt 5. Desember 1779, Tonstad i Bakke prestegjeld, Vest-Agder.
i.f. Bygdebok for Sirdal ble det holdt skifte etter han flere år senere, 10 Mai 1787.
Jeg har uten hell lett både under Lister sorenskriveri, Mandal sorenskriveri (Vest-Agder), og i tillegg under Jæren og Dalane sorenskriveri i Rogaland. Denne garden ligger i et grenseområde, og før 1742 hørte det vel til Lund prestegjeld i Rogaland. Hvilket sorenskriveri er vel helst en annen sak...

Kan noen hjelpe med å finne dette skiftet? Eventuelt hvor jeg skal leite ? (nå føles det litt som nåla i høystakken)
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 07 Nov 2009 01:55:34

InnleggSkrevet: 04 Apr 2013 21:11:56    Tittel: Re: Skifte på Suleskar 1787 Svar med Sitat

Hei Håvard Smile

Husk at Bygdebøkene fra Sirdal, inneholder 4 stk .Din etterlysning er fra Bok I

Suleskar, side 39. Smile

Torje Tolleivsen f. 1712 er bror til Madli Tolleivsdtr. f.1716, og hun er Tippx2 til min mann.

Hvilken tilhørlighet har du til Torje Tolleivsen ?
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 04 Apr 2013 23:14:50    Tittel: Re: Skifte på Suleskar 1787 Svar med Sitat

Takk, ja Sirdalsboka har jeg kikket i, det er jo der det står at skiftet var i 1787.
Det er nettopp en mulig tilhørighet jeg prøver å finne utav, eller rettere sagt bekreftet.
Eldste datter Helga flyttet trolig til Livastøl under Kaltveit, Årdal i Hjelmeland.

8: Torje Tolleivsen Suleskar, 21 år i 1733,
begr. 5.12.1779, 62 år gammel, skifte
10.5.1787. Sønn til Tolleiv Salvesen Suleskar
på bnr. 1 og søskenbarn til den tidligere bruker
her, Jakob Knutsen Suleskar. Gift med Gun-
vor Taraldsdatter, begr. 2.10.1791, 76 år gam-
mel.

Barn:
1) Helga Torjesdatter. døpt 30.9.1742. gift
med Kristoffer Hansen «Aardahl».
osv
Spørsmålet er om det kan stå noe mer om denne Kristoffer Hansen Aardal i skiftet....

Kristoffer og Helga Torgersdtr på Livastøl i Årdal kallet sin eldste datter Gunvor (også nevnt Guro)
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 07 Okt 2008 04:10:16

InnleggSkrevet: 04 Apr 2013 23:59:11    Tittel: Re: Skifte på Suleskar 1787 Svar med Sitat

Det spørs om de kan ha tatt registreringen av boet tidligere og sluttet skiftet i 1787..da har du flere år å lete etter skiftet, helt fra han døde. Finner man det ikke, må det jo være andre steder (Statsarkivet?) siden bygdebokforfatteren har sett det. Det kan jo også være et annet årstall,- trykkfeil i bygdeboka?

Det skiftet bør være under Jæren og Dalane eller Lister. Det er jo omtrent ikke flere alternativer i området pga at det er såpass langt bak i tid. De andre protokollene er for nye.

Jeg har heller ikke funnet skiftet i året 1787 noen steder, så jeg begynte å tråle fra desember 1779. Fant ikke noe i denne protokollen: Rogaland fylke, Jæren og Dalane sorenskriveri, Skifteprotokoll BA 16A , 1778-1780, oppb: Statsarkivet i Stavanger.

Mvh
Linda
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 05 Apr 2013 16:35:02    Tittel: Re: Skifte på Suleskar 1787 Svar med Sitat

Takk for tipset og forsøket uansett Linda,
da skal jeg lete nøyere under Lister utover fra 1779, viss jeg orker en kveld Smile
Kanskje skiftet er omtalt i en tingbok sak også.....
Jeg finner ikke Helga og Kristoffer gift, verken i Hjelmeland eller Bakke/Sirdal, men en plass må jo bygdebok forfatteren ha sett navnet Kristoffer Hansen Aardahl...

mvh,
Håvard
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 05 Apr 2013 20:32:01    Tittel: Re: Skifte på Suleskar 1787 Svar med Sitat

Hei Håvard.

Det som jeg skrev, ang bøker osv, var for at det skulle være til
hjelp for de som jobber for å finne rette boken.
Dersom noen skrev i sitt innlegg Strand, så har Strand 4 bøker også, mye å lete i... Confused

Du svarte ikke på spørsmålet mitt ang. Torje og Madli ??
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 05 Apr 2013 23:57:19    Tittel: Re: Skifte på Suleskar 1787 Svar med Sitat

Hei Annette, du forvirrer meg dessverre litt her.

Jeg kan ikke se at Hjelmelands nabo Strand er nevnt her i denne tråden. Jeg er klar over at personer fra Ådneram og Suleskar i Sirdal bosatte seg i Strand, migrering fra Sirdal til Ryfylke er ingen sensasjon. Her var det snakk om til Årdal i Hjelmeland.

"Torje Tolleivsen f. 1712 er bror til Madli Tolleivsdtr. f.1716, og hun er Tippx2 til min mann."
og så:
"Du svarte ikke på spørsmålet mitt ang. Torje og Madli ??"
Jeg oppfattet ikke det første som et spørsmål, mer som en konstatering av at Torje og Madli var søsken.

" f.1716, og hun er Tippx2 til min mann"
Jeg anbefaler dere å kontakte Guiness Rekordbok.

"Hvilken tilhørlighet har du til Torje Tolleivsen ?"
Det er jo nettopp det jeg prøver å konstatere... viss interessant for deg så gjelder eventuelt slektskap ikke meg, men min kone og mine barn.

mvh,
Håvard
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 06 Apr 2013 14:48:36    Tittel: Re: Skifte på Suleskar 1787 Svar med Sitat

Hei Håvard

Hallo i luken !

Hvem har sagt at Hjelmeland/Strand er nevnt i denne tråden fra deg ?? Ikke jeg.... Mad
Forstår du ikke ordet dersom ??
Det betyr hvis Altså, hvis, eller dersom noen Trådsettere ønsker
hjelp ved å henvende seg til Slektsforum , bør de prøve å veilede så godt de kan........

Derfor skriver jeg at Strand har også 4 bøker, men for å hjelpe "skattejegerne", så må vi opplyse
alt vi har av hjelpe-midler. Dette var et eksempel. Jeg kunne sikkert skrevet at Forsand BB også
inneholder 4 stk. men nå ble det Strand til forvirring for deg.

Jeg konstanterte også at Torje Tolleivsen f.1712 er bror til Madli Tolleivsdtr.f1716, og hun er Tippx2 til min mann.

Så kommer spørsmålet, som du ikke oppfatett som et spørsmål:
Hvilken tilhørlighet har du til Torje Tolleivsen ?

Hvorfor anbefaler du at vi skal kontakte Guiness Rekordbok ? Shocked

Du som trådskriver nevner ingenting om at dersom du finner skifte etter Torje, så kan det
være mulig at han er i slekt med din bedre halvdel................

Du har nok ikke forstått noe av mitt inlegg.
Det er alltid artig å finne noen som har de samme anene..........
Jeg har alle oppgjør, skifter osv. etter alle. Har holdt på med denne Sirdals- slekten i ca 5 år.

God helg.
[/i]
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 08 Apr 2013 18:02:53    Tittel: Re: Skifte på Suleskar 1787 Svar med Sitat

Hei igjen Annette,
Aha, det var slik du mente med Strand bygdebok, et eksempel på mange bind å lete i. Den tok jeg ikke Smile
Jeg er enig i at trådstartere bør informere om mest mulig som er relevant. Men for å være ærlig ante jeg ikke at det var bok I side 39, da jeg ikke har bøkene men knipset Torje/Suleskar med mobilen på "biblå", og glemte å notere. Men takk for infoen, det er alltid greit å være nøye med kilde referansene. Heldigvis er leting i bygdebøker en drøm i forhold til det å lete gjennom hundrevis av sider i forskjellige skifteprotokoller - og skifteprotokoller var det mest relevante her tenkte jeg.

Her skal du endelig få skikkelig svar på min tilhørighet til Torje, dvs min kones. Men husk, det hele står og faller på at "Kristoffer Hansen Aardahl" er den samme som han på Livastøl, hvilket jeg er temmelig sikker på men ønsker bedre bekreftet om mulig.

Jeg avslutter listen med Kristen Jøssang f. 1885, Torje var hans 2xtipp. Kristen var min kones oldefar.
Guiness rekordbok var helst litt på spøk, og helt sikker overdrevet av meg.
Mine foreldre f. på 1920/30 tallet har alle 2x tippene f. mellom 1790 og c. 1740, men klart det skal bare et par tre "godt voksne fedre" inn i rekken før det blir generasjons forskyvninger.

1-Torger Tolleivson Suleskar f. Ca. 1712, Suleskar, Bakke, Vest-Agder, d. 1779, Suleskar
+Gunvor Taraldsdtr. f. Ca. 1715. d. 1791. Suleskar.

2-Helga Torgersdtr. Suleskar f. 1742. Suleskar. d. 25 Okt 1824. Livastøl, Kaltveit I Årdal
+Kristoffer Hanson Livastøl f. Ca. 1730, d. 1791, Livastøl

3-Kristoffer Kristoffersen Livastøl f. 1788, Livastøl, d. 24 Mai 1848, Livastøl.
+Brita Olsdtr. Hia f. 1784, Bergeland, Årdal, Rogaland, d. 11 Nov 1855, Livastøl

4-Brita Kristofferdtr. Livastøl f. 10 Nov 1829, Livastøl, d. 6 Mai 1898, Jøssang, Strand
+Sivert Kristiansen Lind f. 1809, Stavanger, Rogaland d. 28 Nov 1893, Høle, Forsand

5-Helga Kristine Syvertsdtr. f. 1 Mai 1859, Høgsfjord, d. 1936
+Daniel Torsteinson Jøssang f. 2 Sep 1835, Kolltveit, Vikedal, d. 26 Nov 1912, Jøssang, Strand

6-Kristen Jøssang f. 31 Jan 1885, Jøssang, Strand, d. 1955, Ormøy, Stavanger.

mvh,
Håvard
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet