Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 22 Jan 2011 07:17:50

InnleggSkrevet: 20 Mar 2014 10:58:23    Tittel: Legacy 8 - mulighet for gjennomgående endring i navnefelter Svar med Sitat

Hei!
Til nå har jeg normert patronymikon som hhv "..datter" og "..søn", men forstår ut fra diverse veiledende tekster (bl.a. på norwaydna.no) at "..dotter" og "..son" nok vil være et bedre, norsk valg.

Finnes det i Legacy 8.0 noen funksjon for gjennomgående endring av data i navnefelter (batch), slik at f.eks. alle forekomster av "datter" kan endres til "dotter"?

Jeg har sjekket i menyvalgene, men har ikke umiddelbart funnet noen funksjon for dette formålet. Alternativet er "utstrakt håndarbeid", men det vil jo ta litt tid å rette opp noen tusen forekomster ...

På forhånd takk for eventuelle tips!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

Ble registrert: 15 Apr 2011 01:14:30

InnleggSkrevet: 20 Mar 2014 12:50:37    Tittel: Re: Legacy 8 - mulighet for gjennomgående endring i navnefel Svar med Sitat

Det kan gjøres, ihvertfall på minst 2 måter. Enten på Søk -> Detaljert søk eller på det jeg ville brukt, på Vis -> Sentrale registre -> Etternavn.
Endrer du skrivemåten vil dette innvirke på alle som har dette navnet.

Tenker også på Søk -> Søk erstatt. Her kan du også foreta endringer på/i Fornavn/Fornavn-felt også eller alternative navn/kallenavn.

Mvh
Torgeir Abrahamsen
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 22 Jan 2011 07:17:50

InnleggSkrevet: 20 Mar 2014 21:09:44    Tittel: Re: Legacy 8 - mulighet for gjennomgående endring i navnefel Svar med Sitat

Torgeir skrev:
Tenker også på Søk -> Søk erstatt. Her kan du også foreta endringer på/i Fornavn/Fornavn-felt også eller alternative navn/kallenavn.

Takk for tipset! Det var akkurat en slik funksjon jeg ønsket, men den er jo "farlig effektiv", så det er nok best å ta en sikkerhetskopi først. Smile
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 15 Apr 2011 01:14:30

InnleggSkrevet: 20 Mar 2014 22:25:07    Tittel: Re: Legacy 8 - mulighet for gjennomgående endring i navnefel Svar med Sitat

Helt riktig: Husk alltid å ta en sikkerhetskopi før man utfører omfattende endringer.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 09 Mar 2009 04:19:37

InnleggSkrevet: 05 Apr 2017 12:30:07    Tittel: Re: Legacy 8 - mulighet for gjennomgående endring i navnefel Svar med Sitat

Forøvrig kaller jeg alle disse datter/dotter-navnene for -dtr. Da er jeg språknøytral der. Very Happy
Når det gjelder -son/-sen/-sønn da er det i praksis enklere fordi det da handler om fastsatte etternavn. Hansen og Hanson med en eller to s'er er faste og ulike etternavn.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 06 Sep 2012 03:01:01

InnleggSkrevet: 06 Apr 2017 08:42:29    Tittel: Re: Legacy 8 - mulighet for gjennomgående endring i navnefel Svar med Sitat

-sen/-son-navn har dobbel bruk her.
Brukes som patronymikon, på samme måte som -dotter/-datter, og da har de like "fri" skrivemåte.
Når de brukes som etternavn har de også fri skrivemåte, helt fram til navneloven kom, som satte krav til "faste" navn.
Jeg bruker forøvrig også -dtr, og prøver å være konsekvent med å legge alle patronymikon som del av fornavnet.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet