Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 24 Feb 2008 10:02:22

InnleggSkrevet: 25 Apr 2015 10:42:19    Tittel: Oppgave 5: Lunsjnøtt - AVSLUTTET Svar med Sitat

Finn en i basen din som du står fast på og kartlegg alle opplysningene du har på denne personen og lag deg en arbeidsplan for videre arbeid med denne personen og fortell oss hvordan du vil gå frem for å finne opplysningene!

NB! Denne oppgaven er en del av en senere oppgave, men man behøver ikke å utføre begge for å få poeng.

Hvis du har spørsmål kan du spørre i snikksnakkeriet eller på DISchat. Saritha svarer så raskt hun kan på spørsmål i DISchat og ellers kan man jo slå av en hyggelig prat med andre slektsforskere.

Sist endret av dn22346 den 25 Apr 2015 12:30:17, endret 1 gang
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

Ble registrert: 09 Aug 2007 03:37:55

InnleggSkrevet: 25 Apr 2015 10:57:49    Tittel: Re: Oppgave 5: Lunsjnøtt Svar med Sitat

Jeg står fast på Johan Jørgen Nilsen Taavær.

Jeg har fødselsdato 19. Mars 1877 og dåp den 13. mai 1877. Jeg har ingen flere opplysninger om han, og må derfor sjekke videre i kirkebøkene og folketellingene.

Jeg mangler følgende opplysninger:
konfirmasjon
når han ble gift
barn
når han døde og ble begravet.

Kilde jeg hittill har funnet han i:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16551&idx_id=16551&u id=ny&idx_side=-35
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 06 Sep 2005 10:23:26

InnleggSkrevet: 25 Apr 2015 11:09:11    Tittel: Re: Oppgave 5: Lunsjnøtt Svar med Sitat

Jeg har tippoldefar som heter Martin Martinsen. han er født i 1854 i Rygge. Jeg finner hans fødsel. hvor mor og far er oppgitt. mor har jeg funnet i bygbebøker og andre kilder så hun er ikke noe problem bakover eller senere. Faren oppgies å være Martin Johannesen i Moss. Problemet videre har vært å finne faren. Martin Martinsen bor ikke med foreldrene i 1865 men som pleiesønn hos tilsynelatende fremmede.

pga litt tidstrøbbel i dag legger jeg kildene mine ut via en etterlysning jeg la ut på slektforum:

http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=131013

Hvordan jeg vil jobbe videre? Jeg har tenkt å kontakte de arkiver som har med bidrag å gjøre. Jeg håper de kan hjelpe meg på sporet. Ellers lurer jeg på om det er mindre arkiver eller historiske lag/slektshistoriske lag kan hjelpe meg. Jeg har en plan for å ta kontakt med disse.

Videre vil jeg følge med på kilder som kommer ut i fremtiden, kanskje det dukker opp noe mer.

Jeg vil forsøke å holde etterlysningen på slektsforum oppdatert når jeg finner noe nytt, så den kan løftes opp med jevne mellomrom.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 06 Feb 2011 01:10:20

InnleggSkrevet: 25 Apr 2015 11:57:51    Tittel: Re: Oppgave 5: Lunsjnøtt Svar med Sitat

Nå tar jeg meg nok vann over hodet som velger denne i en konkurranse, men det har irritert meg noen år nå at jeg ikke har funnet ut av denne nøtta.

Jeg ønsker å finne mer informasjon om Ingvald Andersen, min tipp-tippoldefar.

Eneste opplysning jeg har er følgende dåp hvor han er oppført som far til uekte barn Hans Ingvaldsen (senior, han har en sønn med samme navn):
Oppland fylke, Søndre Land, Klokkerbok nr. 1 (1849-1883), Fødte og døpte 1861, side 50.
Oppland fylke, Søndre Land, Ministerialbok nr. 1 (1860-1877), Fødte og døpte 1861, side 10.

I folketellingen 1865 har jeg ikke funnet de enda.
Og i 1867 gifter moren seg, så Ingvald har enten dødd eller forduftet før den tid.

Plan:
- Sette opp en tidslinje for Ingvald, Hans, og moren Matea Hovelsdatter. (inkl. steder)
- Lete grundigere i FT 1865, fokusere på Matea og Hans siden Ingvald kan ha forduftet.
- Sjekke kirkebøkene etter gravleggelser i tilfelle Ingvald kan ha dødd.
- Sjekke kirkebøker for inn- og ut-flyttinger.
- Utvide søket etter Ingvald i FT1865.
- Søke etter Ingvald i FT1875
- Søke etter opplysninger i tilgjengelige sekundærkilder på nett i håp om å finne opplysninger jeg kan bekrefte andre steder.
- Kartlegge aktuelle kandidater.

Dette er jo en relativt "fersk" hendelse, og mitt eneste hull i 6.generasjon bakover, så den burde være løsbar til tross for at omstendighetene kompliserer det noe.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 07 Des 2004 04:14:55

InnleggSkrevet: 25 Apr 2015 12:00:41    Tittel: Re: Oppgave 5: Lunsjnøtt Svar med Sitat

Min nøtt er Zacharias Knudsen Lindset: www.nb.no/nbsok/nb/ad4bffe32ccf7f23d6ad52105f46e98f?index=2#281
Dessverre har bygdebokforfatteren fått han gift meg feil kone og datteren Anne Petrine er ikke funnet i kirkebøkene.

I Bygdebok for Skodje (der den påståtte hustruen Ingeborg Pedersdatter Flåte er nevnt, Flåte ligger i Skodje), side 762: www.nb.no/nbsok/nb/3673bca406ea962cc2bfb89fbd14ca2c?index=2#767 er samme feilen gjentatt, men det er samme forfatter av begge bøkene.

Den første fakta jeg har er trolovelsen mellom Zacharias og hans virkelige hustru i Skodje: www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15999&idx_id=15999&uid=ny&i dx_side=-25 Tekst: "Fer. 3tia Nativit. Christi den 27de Decembr. 1769 Trolovede En dimmittered Soldat Af Ørschoug Sogn nom: Zacharias Knudsen, Ungkarl, med Pigen Inger Paulsdatter Hæggebach. Sponsor: Jacob Christens. Hæggebach, Jacob Sivers. Sortevig." Deretter vielsen i Skodje: www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15999&idx_id=15999&uid=ny&i dx_side=-45 Tekst: "Pridie Dom. 1ma p. Trinitat. d. 16de Junii 1770 Copulat. Ung Karl Zacharias Knudsen Lieset, en dimitteret Soldat af Ørschoug Sogn, med Pigen Inger Paulsdatter Hæggebach."

Zacharias og Inger får 4 barn, alle døpt i Ørskog kirke: Knud døpt 6. august 1771, Erich døpt 11. sep. 1774, Gertrud Cathrine døpt 5. okt. 1777 og Zachris Carolus døpt 19. oktober 1783. Jeg har dåpsinnførslene til dem alle.

Zacharias dør i slutten av juni 1788, begravet den 13. juli 1788 i Ørskog..

Skifte etter Zacharias: arkivverket.no/URN:sk_read/24570/54/

Jeg har prøvd å finne mulige kandidater født på indre/nordre Sunnmøre. Zacharias (med varianter) er ikke det vanligste navnet og jeg har funnet 3 Zacharias Knudsen født før 1788 på indre/nordre Sunnmøre.

1) Zacharias Knudsen døpt i Sunnylven den 13. okt. 1737 (Dn. 17 Pr. f.) med far Knud Stadheim.
2) Zacharias Knudsen døpt i Norddal den 25. mars 1752 (Fest. annunciationis Mariæ) med far Knud Uri.
3) Zacharias Knudsen døpt i Stranda den 5. mars 1758 (Dominica Lætare) med far Knud Colbens. Fierelstad (dagens Fjørstad).

Dersom vi skal stole på alderen ved begravelsen i 1788, 49 1/2 Aar, og at eldste barn i skiftet er 16 Aar, så kan vi i hvertfall kutte ut nr. 3), trolig også nr. 2). Og med tanke på at hustruen, Inger Paulsdatter Heggebakk, er døpt den 2. februar 1742 i Ørskog, så er det vel mest sannsynlig at det kan være Zacharias født i 1737 på Stadheim i Sunnylven. Så er det bare å bevise at det jeg tror er korrekt.

Denne Knud Stadheim, mulig far til Zacharias Knudsen Lindset, er ikke den enkleste å følge i kildene. I følge bygdeboka Sunnylven og Geiranger 2 Gard og ætt, side 192, dør Knud sin hustru og mor til Zacharias Jartrud Arnesdatter Vinnie i 1749, Zacharias er 12 år gammel ved mors skifte. Bygeboka nevner at Zacharias har søstrene Anne på 7 år og Brit på 9 år ved morsk skifte, men dette er feil: Skifte nevner derimot en sønn Arne på 7 år og ei datter Brithe på 9 år. Bygdeboka nevner også at Knud og sønnen Ole (som må være fra et tidligere ekteskap enn det med Jartrud) selger Stadheim i 1757 og at Knud og Ole da bor i Søvik, Ørskog. Denne gården Søvik ligger i dag i Sykkylven kommune. Når vi derimot går inn i panteboken for Sunnmøre, nr. 3A, fol. 278a, så ser vi at Knud Olsen Stadem bor på gården Gudmundsett (i Skodje), mens sønnen Ole Knudsen Stadem bor på gården Nedre Søvik (i Sykkylven).

I bygdeboka for Sunnylven og Geiranger ser vi at Knud gifter seg igjen i 1749 med Karen Larsdatter Li og i bygdeboka for Skodje, side 47, finner vi igjen Knud og Karen på en husmannsplass under gården Gudmundsett i Skodje. Der er det oppgitt at begge dør i 1766. Skifte etter begge her: arkivverket.no/URN:sk_read/24563/136/ Dessverre er dette skiftet 4 år før min Zacharias Knudsen gifter seg, så der er dessverre ikke så mange opplysninger som hjelper. Det som står i skiftet etter Knud Olsen på Gudmundset om Zacharias er "2de Søn Zacharias Knudsen tiendendes hos Hr. Capitain Tauzen, er myndig og tilstæde."

Hvilke andre kilder er det mulig å sjekke opp. Han er en dimmitert soldat ved trolovelsen og vielsen, og, dersom det er samme person, så er han nevnt som tjenende hos kaptein Tauzen ved farens skifte. Kan militære ruller gi oss flere opplysninger? I hvilket kompani var Tauzen kaptein? De eneste kompaniene jeg har funnet med en Tausen/Tausan som kaptein er i Hordaland, dette i følge Ovenstads militærbiografier.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet