Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 24 Feb 2008 10:02:22

InnleggSkrevet: 26 Apr 2015 10:46:19    Tittel: Oppgave 9: kaffekos med nonstop til -AVSLUTTET Svar med Sitat

Finn mer informasjon om en gård eller en plass du har registrert på en person.
En god side å finne informasjon på kan være:
http://www.dokpro.uio.no/rygh_ng/rygh_felt.html
Fortell litt om det du fant. Var opplysningene nye for deg? Kan de hjelpe deg videre i slektsforskningen?
Oppgaven gir 5p

EKSTRAPOENG!
For 5 ekstra poeng utfordrer jeg deg til å si hva du mener om helgas oppgaver og konkurranse i snikksnakkeriet!

Oppgaven leveres inn kl. 16.00!

Hvis du har spørsmål kan du spørre i snikksnakkeriet eller på DISchat. Saritha svarer så raskt hun kan på spørsmål i DISchat og ellers kan man jo slå av en hyggelig prat med andre slektsforskere.

PS: Husk at det er en trekningspremie og en premie til den med flest poeng, så det er fremdeles ikke for sent å delta!

Sist endret av dn22346 den 26 Apr 2015 15:17:37, endret 1 gang
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

Ble registrert: 09 Aug 2007 03:37:55

InnleggSkrevet: 26 Apr 2015 11:34:43    Tittel: Re: Oppgave 9: kaffekos med nonstop til Svar med Sitat

Nesbø Gnr 35 i Bremanger.

For å finne opplysninger om denne gården har jeg søkt i «Norske Gaardsnavne av O. Rygh og funnet informasjon i Bremanger bygdebok. Det første jeg finner om gården er i «Norske Gaardsnavne» Der står det at « *Nesbr; paa Neset paa nordre Side af Gulens Indløb. Nesbø i
Aurland (GN. 22) synes derimod at have anden Oprindelse. "Det er maaske
Udtalen næsspe, hvorved sidste Led er blevet uforstaaeligt, som her har bevaret
det fra at faa Artikelen tilføiet" (O. R.). Gården ligger på nordsiden av Nordgulen. Skrivingen av navnet har forandret seg litt gjennom tidene. På 1700-tallet ble det skrevet «Nesbøe», på 1800-tallet «Nesbø», Nesbøen og Næsbø». I dag skrives det «Nesbø».
Matrikkelene fra 1667 og matrikkelutlastet fra 1723 viser at det er en kystgård med lite åkerbruk og måtelig med husdyr. Matrikkelkommisjonen av 1723 noterte at «garden var tungdriven til høy, men men at dei kunne rekne med å få kornet mode (Svihus s. 229).

Utover 1800-tallet økte dyreholdet og åkerbruket. Ved folketellingen i 1865 står det å lese at både dyrene og åkerbruket tilhører familiene. Ser jeg på antall dyr viser den at i 1865 hadde gården 2 hester, 15 storfe, og 30 sauer og to gris. I 1875 var tallet 2 hester, 22 storfe, 76 sauer 50 geiter og fem griser. I 1865 bodde det 55 personer på Nesbø og i 1900 76 personer.
De drev også fiske på gården.

Selv om jeg vet litt om gården fra før var dette ny informasjon for meg. Det gir meg mulighet til å se nærmere om hvordan leveforholdene var på gården, og hva den enkelte jobbet med.

Kilde:

Svihus, Årstein. Bremanger bygdebok band 2. Gards og ættesoge Ytre og Indre Bremanger, gnr. 25-54.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 06 Sep 2005 10:23:26

InnleggSkrevet: 26 Apr 2015 12:11:01    Tittel: Re: Oppgave 9: kaffekos med nonstop til Svar med Sitat

På den oppgitte linken fant jeg:

16. Hotvet. Udt. hó2ttvétt. -- Haaþweit DN. I 360, 1384 Ha-
þuæit DN. VIII 278, 1404 Haffwtweidt NRJ. IV 126. Hogtvett DN.
XI 786, 1553 Hofftuedt 1593. 1600. Houfftuedt 1604.1/1. Houff-
tuedt med Bergen 1664. Hougtvet med Bergen 1723.

Der fikk jeg noen nye skrivemåter, det kan hjelpe meg i søking etter personer i eldre registre.

på denne linken http://www.skytterlagene.com/ finner ay det finnes es skytebane der nå
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 07 Des 2004 04:14:55

InnleggSkrevet: 26 Apr 2015 12:48:42    Tittel: Re: Oppgave 9: kaffekos med nonstop til Svar med Sitat

Jeg tar for meg gården som min mor etternavn kommer fra, Honningdalsnes i Skodje kommune. Slekten har bodd på gården siden midten av 1600-tallet.

Det har ikke vært store navnevariasjoner på gårdsnavnet opp gjennom tidene. O. Rygh skriver kun dette: "Honningdalsnes. Udt. hó2nningdalsnæs. -- Honningdalsnes
1603. 1617. 1666. Honningdahlsnes 1723."

Fra Bygdebok for Skodje, side 76: www.nb.no/nbsok/nb/3673bca406ea962cc2bfb89fbd14ca2c?index=2#81 kan vi lese mer. Opphavet til navnet er usikkert, men kan kommer av honning eller av det gammelnorske "hornungr".

Det har vært forskjellige eiere opp gjennom tidene, og det har vekslet mellom å være odelsgods og bygsel blant brukerne, selv om det har vært samme slekten hele tiden.

Den eldste jeg har funnet primære kilder om er arkivverket.no/URN:db_read/ft/35575/16/ nest nederst på side 14 står Peder Honningdalsnessis sønn.

Eldste skifte fra 1777 sier også veldig mye om forholdene ved gården: arkivverket.no/URN:sk_read/24567/29/

Bortsett fra bygdeboka har jeg ikke tatt med tid til å leite opp dette før, så mye var nytt.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 15 Okt 2004 08:07:09

InnleggSkrevet: 26 Apr 2015 12:55:34    Tittel: Re: Oppgave 9: kaffekos med nonstop til Svar med Sitat

Mitt valg falt på plassen Smedrud som lå under Matrikkelgården Ljøner i Eidskog, Hedmark

Hos O. Ryghs Norske Gaardnavne fant jeg Ljøner, som har bruksnr 1.

Ljøner. Udt. jø2ner. -- Lyner 1557.
Liønner 1578. Liuner 1594.1/2. Liøner 1617. Lønner 1667. Liøner
1723.

Antagelig samme Navn som Ljone i Ulvik (a Leonum BK. 78 a. DN.
IV 79, 1309 a Lionom DN. II 101, 1313. Dets Betydning kan jeg ikke sik-
kert oplyse. Nogen Sammensætning med vin er det neppe, da disse Sam-
mensætninger baade her i Egnen og i Hardanger ellers ere Entalsord. Heller
ikke synes der at kunne være Sammenhæng med det Bd. II S. 119 omhand-
lede Navn Ljan i Aker, naar dette, som der oplyst, opr. maa have lydt Lj&bmaapeno;rn,
og det Navn, vi have her, allerede i Begyndelsen af 14de Aarh. skrives a
Lionum. Derimod kan man vel minde om Leonarseor i NgL. II 489,
nu Jonsjøn i Herjedalen. Gaarden ligger ved en Elvs Udløb i Søen Skjerv-
angen.

I Eidskog Bygdebok bind 1 finner jeg Smerud på side 80, med bruksnr 50. Der står det blant annet:
Det har vært to heim i Smerud, ekrene til Tærpe (Torpet) er i dag en del av Smerud.Todelinga skrev seg fra Knut og Tryg Pedersens tid.

Jeg leter etter Lars Kristensen født 1805 og ser i bygdeboka at det er den delen som Tryg Pedersen (nevnt over) tok i bruk denne familien bosatte seg på.

Etter Tryg og hans familie står det i bygdeboka at: En ny slekt kom så til Smerud, og det er deres etterkommere som nå eier plassen Det er her jeg finner Lars Kristensen som jeg leter etter, at han gifter seg med Anne Syversdatter fra Fjellbu under Fjellskogen. Dette stemmer med de opplysningene jeg har fra før, så nå er det å ta en titt i kirkeboka for å finne familien til Lars.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 06 Feb 2011 01:10:20

InnleggSkrevet: 26 Apr 2015 13:14:03    Tittel: Re: Oppgave 9: kaffekos med nonstop til Svar med Sitat

Tandberg Gård

Tandberg gård på Norderhov i Buskerud har noen av mine aner levd, men jeg har ikke fokusert så mye på selve gården tidligere, da det er mer enn nok å gjøre med de 17 barna som èn generasjon fikk.

Her er noe av det jeg fant som er nytt for meg:

Kartsøk
http://gardskart.skogoglandskap.no/map.html?komm=0605&gnr=38&bnr=153

Folketellinger
I FT1910 fant jeg også noe som var nytt for meg, nemlig at Øvre Tandberg da hadde blitt ett barnehjem med hele 19 barn boende i tillegg til betjeningen.
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/bosted_land/bf01036462001972

Vikingtid, Middelalder og Arkeologiske funn

http://www.historieboka.no/Modules/historiebok_tidsepoke_tema_artikkel .aspx?ObjectType=ArticleVersion&Article.ID=2411&Category.ID=1366

Dokumentasjonsprosjektet:
http://www.dokpro.uio.no/rygh_ng/rygh_felt.html

38. Tanberg. Udt. ta2nnbær. -- Þornbærg DN. IV 63, 1304
Þornberg Fornm. s. IX 459. Sturl. s. I 317. Þornsberg DN. VI 174,
1337 Þonberg DN. III 618, 1460 Tonberg DN. IX 337, 1473
Thanberg, Thenberg NRJ. IV 145, 1528. [Tonnberg og T. vestre
NRJ. IV 580, 1542]. Tandberrigh 1578. Tondberg OC. 47. Thand-
berg 1604.1/1, 1/1. 1617. Thanberig 1657 (2 Gaarde). Tandberg 1723
(ligesaa).

Jeg fant ingen relevant informasjon for selve gården i de ovenstående dataene fra Diplomatarium Norvegicum, men det er jo interessant å se de ulike skrivemåtene av navnet.

Gaarden omtales først som Sæde for Jarlen Álfr af Þornbergi
(Cod. Fris. 493), der i latinske Dokumenter kaldte den Mons Spinæ. Navnet
forekommer oftere, saaledes to Gange i Modum (se Bd. II S. 140, IV, 1 S. 59,
VI S. 30), ligesom Tønberg i Opdal Busk. er samme Ord. Den oprindelige
Form Þornberg foreligger ogsaa ved Tanberg i Sande JL. Første Led er
þorn m. "Tornebusk" (se Indl. S. 82), og Navnet betyder saaledes: det med
Tjørn bevoxede Berg. Overgangen af o til a har mange Sidestykker i Steds-
navne (jfr. Thj. VSS. 1882 S. 5). Et helt uhistorisk Sagn om Oprindelsen
hos Wiel XXX S. 151 f. -- Se under "Nedlagte Kirker".

At gården huset en Jarl i sin tid er jo moro å tenke på og var nytt for meg. Og Jarlen fant jeg mer informasjon om ved å Google litt.

Wikipedia
Tanberg (egentlig Tannberg) er en gård i Norderhov i Ringerike. Gården har gårdsnummer 38. Navnet uttales tradisjonelt `tannbær. Gården er blant annet kjent som høvdingsete og slektsgård for jarl og lendmann Alv Erlingsson (Álfr af Þornbergi), sønnen baron Erling Alvsson, og sønnesønnen jarl Alv Erlingsson. Den regnes blant de eldste gårdene i Norderhov og er nevnt en rekke ganger i gamle norske diplomer. I dag er gården delt i Øvre Tanberg (38/153), Midtre Tanberg (38/1,7) og Nedre Tanberg (38/4). Midtre Tanberg er synonym med «Sjefsgården».
(Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Tanberg)

Det viser seg at det finnes svært mye informasjon tilgjengelig om denne gårdens historie.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet