Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 09 Jan 2012 08:25:11

InnleggSkrevet: 11 Jan 2016 21:32:33    Tittel: Svend f.Bergseng ca.1678, senere til Kongsberg Svar med Sitat

Han skal være sønn av Peder Svendsen Skog fra Fåberg ?

og hans første eller andre kone dvs. Elseby Høvren fra Øyer
eller Berte Olsdtr Togstad ?

Finnes noen Svend i omegnen her ?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 02 Sep 2014 12:10:56

InnleggSkrevet: 12 Jan 2016 18:56:54    Tittel: Re: Svend f.Bergseng ca.1678, senere til Kongsberg Svar med Sitat

Er dette alt du har av opplysninger om ham, Liv? Hvilke kilder har du til at han skal ha reist til Kongsberg, når skal dette ha skjedd og hva skal han ha gjort der? Uten flere opplysninger vil det være svært vanskelig å finne sikker informasjon om han på Kongsberg med omegn. En av grunnene til det er at kirkebøkene for Kongsberg de første tiårene av 1700-tallet er svært gjerrige med opplysninger om folk som er registrert der.

Den eneste jeg har i mine opptegnelser som på noen måte kan passe med det du oppgir er en vielse fra 28/6 1708 der en Sven Pedersøn gifter seg med ei Kirsten Olsdatter:
Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Kongsberg, Ministerialbok nr. 1 (1696-1720), Ekteviede 1707-1711, side 405-406.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8568&idx_id=8568&uid =ny&idx_side=-105

Jeg har i dette tilfellet ingen ytterligere opplysninger om noen av ektefellene.

Sølvverkets eksaminasjonsmanntall fra 1732 inneholder en del personer med Gudbrandsdalen som oppgitt fødested, men ingen som passer til din beskrivelse. Det fins også et sølvverksmanntall fra 1711, men det har jeg ikke tilgang på.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 29 Des 2004 05:09:10

InnleggSkrevet: 13 Jan 2016 17:05:24    Tittel: Re: Svend f.Bergseng ca.1678, senere til Kongsberg Svar med Sitat

Den nærmeste jeg finner i 1711-manntallet er Swend Peersen, 31 år gml. fra Hedmarken. Han hadde i 1711 jobbet i 4 år ved Sølvverket, og han bodde i eget hus.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet