Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 15 Apr 2011 02:14:30

InnleggSkrevet: 30 Jan 2016 22:34:11    Tittel: TNG eller Webtrees Svar med Sitat

Er det noen som har prøvd begge? Som kan komme med en en slags objektiv vurdering?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

InnleggSkrevet: 31 Jan 2016 20:02:22    Tittel: Re: TNG eller Webtrees Svar med Sitat

Har lastet ned Webtrees fordi den var gratis.
Uten noen som helst kunnskap om PHP og MySQL, gikk det vel mye bedre enn jeg hadde regnet med.

Det var en enkel installasjonveiledning. Viktig å følge!

Så var det bare å lage en GEDCOM-fil fra Legacy. Produsert for Legacy og tegn sett satt til ANSI.

Importen i Webtrees av GEDCOM-filen gikk ganske enkelt når jeg fulgte veiledningen. Drøyt 5100 personer.

For meg var det en positiv overraskelse. Resultatet kan sees her.
http://abrahamsen.one/Slekt/
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 26 Okt 2013 11:52:30

InnleggSkrevet: 01 Feb 2016 01:27:54    Tittel: Re: TNG eller Webtrees Svar med Sitat

Den største fordelen med Webtrees er jo at den er gratis. Smile Den er også enkel i bruk, det er bare å importere en ny GEDCOM, så er man oppdatert.
TNG gir flere muligheter, men er mer komplisert å sette opp og også oppdatere. Den er heller ikke gratis, man må betale for hver ny versjon. Oppdateringer innenfor hver versjon er gratis, men man må betale for hver hovedversjon. Nåværende versjon er 10.1.3, men snart kommer versjon 11, og da må man betale hvis man vil ha den.

Webtrees er veldig bra, så min anbefaling er at du holder deg til den til du evnt. vil prøve TNG.

mvh
Arne Remvik
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 06 Sep 2012 04:01:01

InnleggSkrevet: 01 Feb 2016 03:13:22    Tittel: Re: TNG eller Webtrees Svar med Sitat

Etter min mening så bør det man vekter aller minst når man ser etter et slektsprogram være prisen. Ihvertfall så lenge man snakker om de prisene man finner på program som TNG, som utvikles og bruker-støttes omtrent 24/7. Om det koster 0 eller 400 er en bagatell i denne sammenhengen, sett i forhold til hvor mye tid man kan anta vil bli brukt med dette verktøyet.

På den annen side vil jeg ikke si et eneste stygt ord om Webtrees, som jeg ikke har prøvd. Det kan sikkert være et utmerket program, og jeg bruker selv mange gratis-programmer.
Man kan ikke vente/forlange/forvente support på gratisprogrammer, men det finnes sikkert aktive brukergrupper/forum/mailinglister som kan hjelpe når/hvis det trengs?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

InnleggSkrevet: 01 Feb 2016 13:34:20    Tittel: Re: TNG eller Webtrees Svar med Sitat

Bjørn skrev:
Etter min mening så bør det man vekter aller minst når man ser etter et slektsprogram være prisen.

Nå ha jeg forstått det slik at TNG eller Webtrees bare skulle brukes til presentasjon, ettersom Torgeir bruker Legacy og har gjort det i mange år. Når dataene vedlikeholdes der, vil oppdatering være enklest i Webtrees.

mvh
Arne Remvik
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 01 Feb 2016 14:33:36    Tittel: Re: TNG eller Webtrees Svar med Sitat

Jeg regner med at du har brukt begge to da, siden du kan si hva som er enklest?

Jeg har, som sagt, kun brukt TNG, og da sammen med Legacy. Å overføre data via Gedcom til TNG er meget enkelt - bare så det er sagt også. Vanskelig å se for seg at det skulle kunne være enklere..
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 01 Feb 2016 19:03:05    Tittel: Re: TNG eller Webtrees Svar med Sitat

Bjørn skrev:
Jeg regner med at du har brukt begge to da, siden du kan si hva som er enklest?

Ja, jeg har brukt begge. Min erfaring med TNG er at en oppdatering innebærer mer enn oppdatering av Gedcom. Bilder er f.eks. organisert i samlinger, og man må konvertere til riktige samlinger for at alt skal bli rett.
Jeg ser ikke bort fra at jeg kan ha gjort det for komplisert......

mvh
Arne Remvik
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 01 Feb 2016 23:51:05    Tittel: Re: TNG eller Webtrees Svar med Sitat

Jeg har ikke kastet meg over bilde-delen ennå, verken i Legacy eller TNG. Er noen få bilder der, men har i grunnen ikke gått inn og prøvd å finne ut av det. Dette er forresten ganske rotete og uoversiktlig i Legacy også, spør du meg. Så det kan godt hende du har rett her.

Ser forøvrig på den webtrees-testen Torgeir la ut at det er mange bilder der, men ved klikk på dem så kommer det bare opp feilmeldinger om at fila ikke finnes. Noe underlig, da bildet jo er synlig? Men det er kanskje fordi thumbnails lages/lagres et sted, mens den ikke finner hovedfilene ?
Så det er tydeligvis ikke helt rett fram med webtrees heller? Wink
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 02 Feb 2016 01:06:20    Tittel: Re: TNG eller Webtrees Svar med Sitat

Dette med Webtrees er ganske greit, men det tar mer tid enn jeg vil bruke.
Nå vet jeg jo hvordan det fungerer og nysgjerrigheten er stillet Smile
Da sletter jeg Webtrees fra min server.

Blir for min del å fortsette med noe som er mye enklere og raskere. Nemlig Tribalpages.
Mine slektside: http://slekt.tribalpages.com/
Den gir meg det jeg ønsker og familien og slekta er fornøyde med.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 02 Feb 2016 11:25:24    Tittel: Re: TNG eller Webtrees Svar med Sitat

Hver sin smak Wink
Tribalpages kuttet jeg ut ganske fort, må jeg innrømme...

Men det er helt klart enkelt, og muligens raskt(?).
For å få noe særlig funksjonalitet, og slippe reklamen, må du jo ut med $24-48 pr år, så helt billig blir det ihvertfall ikke...
Og norsk får du vel heller ikke?
For ikke å snakke om skreddersying, maler og annen fleksibilitet?
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet