Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 04 Nov 2016 06:25:39

InnleggSkrevet: 23 Nov 2016 19:32:07    Tittel: Beste grafiske fremstillinger - hvilket program for Mac Svar med Sitat

Hvilket program lager etter deres mening de beste grafiske fremstillingene av slektstrærne?

Jeg har registrert mine data lokalt med Family Tree Builder, og har synkronisert det mot My Heritage på nett. Jeg er nokså fersk, men har forstått det slik at man kan eksportere Gedcom-filen og importere den til andre slektsprogram. Jeg bruker Mac.

Jeg er ikke helt fornøyd med utseende og valgmulighetene på Family Tree builders Chart-funksjon, og lurer derfor på om andre mer erfarne brukere vil si noe om sine erfaringer. Jeg ønsker for eksempel å kunne justere "boksene" med personinformasjon bedre selv. I Family Tree Builder får jeg ikke til å justere på hverken form eller størrelse på disse. Det er mye valgmuligheter for bakgrunn (farge/motiv/rammer), tekststørrelse og så videre.

Jeg lager en slektsbok der jeg fremstiller dataen narrativt, og er kommet nokså lagt med dette. Jeg ønsker å illustrere teksten med gode grafiske fremstillinger av relasjoner.

På forhånd tusen takk.

PS. Legg gjerne ved et bildeeksempel!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

InnleggSkrevet: 23 Nov 2016 20:15:05    Tittel: Re: Beste grafiske fremstillinger - hvilket program for Mac Svar med Sitat

Noen som har prøvd MacFamilyTree 8?
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 19 Okt 2004 04:54:43

InnleggSkrevet: 24 Nov 2016 17:19:57    Tittel: Re: Beste grafiske fremstillinger - hvilket program for Mac Svar med Sitat

Hei,

Jeg bruker MacFamilyTree og synes det fungerer greit. Reunion er også et slektsprogram for Mac som er mye brukt. Du kan teste de litt og se hva du liker best. Du kan importere GEDCOM fil fra det programmet du tidligere brukte slik at du slipper å legge inn dataene på nytt.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 26 Apr 2009 02:45:35

InnleggSkrevet: 30 Nov 2016 20:13:23    Tittel: Re: Beste grafiske fremstillinger - hvilket program for Mac Svar med Sitat

Jeg bruker MacFamilyTree, og er veldig fornøyd med det. Er også godt fornøyd med oppgraderingen til versjon 8 (med unntak av en del av de norske oversettelsene). Synes det har blitt enklere og mer effektivt å jobbe med personer og hendelser. Jeg prøvde Reuion, men klarte aldri å bli venn med det grensesnittet.

Når det gjelder grafisk fremstilling av slektsteet isolert sett, så synes jeg Geneaquilt har en veldig kul grafikk. Her åpner man en gedcom-fil, og får den presentert i et annet type tre. Selve programmet kan være et h… å installere. Men her har det kommet et program som heter Puck som visstnok skal være litt enklere, jeg har ikke prøvd det. Programmet bruker Java og kjører både på Mac og Windows.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 01 Des 2016 08:16:58    Tittel: Re: Beste grafiske fremstillinger - hvilket program for Mac Svar med Sitat

Vidar skrev:
Hei,

Jeg bruker MacFamilyTree og synes det fungerer greit. Reunion er også et slektsprogram for Mac som er mye brukt. Du kan teste de litt og se hva du liker best. Du kan importere GEDCOM fil fra det programmet du tidligere brukte slik at du slipper å legge inn dataene på nytt.

Takk for svar, Vidar!
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 01 Des 2016 08:24:10    Tittel: Re: Beste grafiske fremstillinger - hvilket program for Mac Svar med Sitat

Judith skrev:
Jeg bruker MacFamilyTree, og er veldig fornøyd med det. Er også godt fornøyd med oppgraderingen til versjon 8 (med unntak av en del av de norske oversettelsene). Synes det har blitt enklere og mer effektivt å jobbe med personer og hendelser. Jeg prøvde Reuion, men klarte aldri å bli venn med det grensesnittet.

Når det gjelder grafisk fremstilling av slektsteet isolert sett, så synes jeg Geneaquilt har en veldig kul grafikk. Her åpner man en gedcom-fil, og får den presentert i et annet type tre. Selve programmet kan være et h… å installere. Men her har det kommet et program som heter Puck som visstnok skal være litt enklere, jeg har ikke prøvd det. Programmet bruker Java og kjører både på Mac og Windows.

Takk for det, Judith!

Jeg har kjøpt MacFamilyTree i forrige uke, og synes det er mye lettere å tilpasse de grafiske fremstillingene enn det Family Tree Builder kunne.

Jeg skal ta en titt på Geneaquilt og Puck, tusen takk for tips.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet