Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 19 Des 2005 02:02:48

InnleggSkrevet: 05 Mar 2017 14:50:11    Tittel: Family Edge Plus i Windows 7? Svar med Sitat

Har ett gammelt DOS slektsprogram family Edge Plus som er fra ca 1990. Har det som norsk versjon men er en Amerikaner Carl York som laget det. Har også en gammel versjon av The Master Genealogist 3.5 som heller ikke kjører i Windows 7.
Begge kjører fint i XP som jeg enda har ,men ikke bruker til daglig.
Har tenkt tanken om at jeg skal få meg ny pc og vil gjerne også ha med meg de gamle slektsprogrammene som ikke kjører i Windows 7 over på den nye pcn og vil gjerne at alt skal virke.
Så.....om en skal legge alt inn i en ny datamaskin ,finnes det noen mulighet for å legge inn Windows XP Pro på en ny maskin slik at jeg er sikret at alle gamle program virker som de skal?
mvh Erik
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 17 Nov 2004 11:50:04

InnleggSkrevet: 05 Mar 2017 14:59:50    Tittel: Re: Family Edge Plus i Windows 7? Svar med Sitat

Har du mulighet til å lage GEDCOM fra disse programmene?
Da bør du i så fall gjøre det.

Installer Brothers Keeper 7 eller Legacy eller Embla og importer Gedcom til disse programmene og se hvilket du liker best-.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

InnleggSkrevet: 05 Mar 2017 15:24:26    Tittel: Re: Family Edge Plus i Windows 7? Svar med Sitat

Har laget gedcom fra disse programmene for lenge siden. Etter jeg hadde tatt gedcom fra f-edge var det mye som ikke kom på rett plass i the master genealogist ,og noe manglet også ,så måtte gå gjennom f-edge for å rette på det. Kan være noe jeg må gå gjennom i TMG 3.5 også.
I ettertid har jeg registrert mye i senere versjoner av TMG og bruker nå TMG 8.04 ,men har planer om å oppgradere til 9.05 som jeg har lisensen på men som jeg enda ikke har oppgradert til.
Siden du anbefaler andre slektsprogram tyder det kanskje på at det ikke går an å legge inn XP Pro på en ny datamaskin? (Hadde vært fint om det gikk!)
Når det gjelder å overføre data fra TMG via gedcom til andre program ,er det såvidt jeg skjønner ingen program som klarer å gjøre dette smertefritt ,og TMG distribueres jo ikke lenger ,så det kommer ingen nye versjoner. De nyeste versjonene 8.04 og 8.08 og 9.05 kjører visst bra på Windows 10 også ,selv om jeg ikke har prøvd akkurat det.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 12 Aug 2010 12:20:04

InnleggSkrevet: 05 Mar 2017 19:24:30    Tittel: Re: Family Edge Plus i Windows 7? Svar med Sitat

Kan dette være til litt hjelp.
http://www.lailanc.no/legacy-lager-direkte-import-fra-tmg/
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 14 Nov 2004 07:33:25

InnleggSkrevet: 05 Mar 2017 20:57:35    Tittel: Re: Family Edge Plus i Windows 7? Svar med Sitat

Leif skrev:
Kan dette være til litt hjelp.
http://www.lailanc.no/legacy-lager-direkte-import-fra-tmg/

Dette er ennå ikkje klart Crying or Very sad Ting tar tid.

Men, ifølge siste "sikre" rykta kjem Legacy versjon 9 ut i løpet av ein månad eller to og etter det som er sagt så kjem denne direkte importen frå TMG noko etter det igjen...

Mvh
Ingmar Cool
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 18 Nov 2004 07:09:13

InnleggSkrevet: 05 Mar 2017 21:29:53    Tittel: Re: Family Edge Plus i Windows 7? Svar med Sitat

TMG v9.05 går utmerket under Windows 10.

Slektsprogrammene Family Historian (UK) og RootsMagic (USA) har lenge importert TMGs database direkte med svært godt resultat.
Heredis 2017 (Fransk) importerer TMGs GEDCOM med akseptabelt resultat og er et spennende moderne slektsprogram for både Windows, Mac samt Andriod og iOS(iPhone,iPad).

torleif haugødegård
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 08 Des 2004 03:49:21

InnleggSkrevet: 06 Mar 2017 17:31:41    Tittel: Re: Family Edge Plus i Windows 7? Svar med Sitat

Det er jo fullt mulig å kjøre DOS program i Windows 10. De fleste bruker vel 64bit versjonen og det krever litt mer arbeid enn om man har 32biters Windows. Google på DOS program Windows så får du flere svar.

Mvh
Niels
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 07 Mar 2017 10:58:11    Tittel: Re: Family Edge Plus i Windows 7? Svar med Sitat

er visst endel svar jeg ikke har sett her!. Leste nylig om familyhistorian ,og har også hørt om de to andre programmene der ,men aldri prøvd noen av dem. Det gleder meg å høre at det går fremover med å kunne overføre TMG til andre program. (Skjøt sikkert fart etter at de annonsertee at TMG ikke skulle være noe mer...)
TMG 3.5 og 4 er hvertfall 16 bit ,så de burde vel gå an å kjøre under Windows 7 Pro/ultimate 32 bit?
Family Edge og et par eldre spill er jo DOS ,men virker det på Windows 7 Pro/ultimate 32 bit også?
Klarte nylig å installere office 2000 på Windows 7 64 bit!. Det virket men var litt trøbbel med å åpne word første gangen ,men går fint an å skrive der og lagre osv. (Måtte bare prøve!).
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 01 Des 2004 07:57:15

InnleggSkrevet: 09 Mar 2017 12:24:50    Tittel: Re: Family Edge Plus i Windows 7? Svar med Sitat

Et vanlig problem ved konvertering av databaser fra DOS til Windows er at man ikke har oversikt over hvilken Codepage man hadde på PC og hva dagens Windows er satt opp med.
Hvis forskjellig vil æ, ø og å og andre tegn som er avbildet i 'ascii-verdier i området 128-255 bli feil.

Og noen hadde til og med amerikansk codepage (437) og brukte spesialprogram som lagret æ som {, ø som |, å som } etc. etc.
Disse vil da i databasen i Windows nettopp bli vist på det settet.

De to andre tegnsettene var Codepage 850 og 865.

For å lage kaoset komplett er det også folk som har importert feilaktig konvertert Mac-tegnsett fra ett eller annet Mac-program som Gedcom-fil.

(Er også skrevet om i Slekt og Data på den tiden mange konverte sine DOS-baser.)
(Før 1997 da jeg trakk meg som redaktør og gikk over til å være ansvarlig for DIStreff
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 09 Mar 2017 12:41:53    Tittel: Re: Family Edge Plus i Windows 7? Svar med Sitat

kjenner til litt av problemet ja. Når jeg overførte dataene mine fra family edge til The master genealogist endte æ ø og å opp som noe som litt forskjellige tegn ,og jeg fikk jobben med å gå gjennom manuelt for å skrive dem inn slik de skulle være. Dette ble gjort i 1998-1999 eller noe sånt ,og codepage hadde jeg jo aldri hørt om før ,og tenkte ikke på det. Var bare glad jeg fikk reddet dataene mine!.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 06 Des 2004 06:35:46

InnleggSkrevet: 10 Mar 2017 19:45:05    Tittel: Re: Family Edge Plus i Windows 7? Svar med Sitat

Det du kan gjøre med en PC med "nyere" windows er å installere XP som en virtuell maskin. Et gratisprogram er virtualbox, https://www.virtualbox.org. Installer programmet, og deretter installerer du XP i virtualbox. Jeg har ikke prøvd med windows som vert selv, siden jeg bruker Linux, men det skal fungere.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 10 Mar 2017 19:52:27    Tittel: Re: Family Edge Plus i Windows 7? Svar med Sitat

har ikke prøvd med Virtualbox ,men prøvde med å legge inn en virtuell maskin ,og så leggee Xp mode inn der. Da var jeg istand til å kjøre family edge derfra ,men etter jeg hadde slått av pceen og startet opp igjen så var den virtuelle maskinen borte selv om xp mode fortsatt var der.
DosBox i Windows 7 32 bit fungerte jo også forsåvidt men ikke så godt som xp på de eldste programmene etc.
Et annet alternativ kan kanskje være å kjøpe meg en Mac ,installere parallels der (program for virtuell maskin i Mac ettersom jeg har skjønt) og så installere evt Windows XP der. ALdri prøvd Mac da så det blir isåfall sjansespill
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet