Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 08 Mar 2005 11:58:10

InnleggSkrevet: 28 Feb 2018 23:45:19    Tittel: Steinegger - skipskaptein på skonnert Anna 1891-92 Svar med Sitat

Fra min venn Tom Nurmi i Pargas, Finland har jeg fått et spørsmål om hjelp - kan noen bidra ?

"Bästa Kjell. är Du ännu medlem på Dis Norge?

Jag har försökt finna träffar på namnen J Steinegger eller J Steineger men bara funnit en person som motsvarar detta.

Den enda jag hittat hette Ug. Johan Andreas Steineger, död 17 mars 1915.(57 år) Han var född år 1858. men det behöver inte all vara den mannen.

Jag undrar om man på DIS norge kunde lägga ut följande fråga:

J. Steineger eller J. Steinegger? Känner någon till om en Norsk kapten (antagligen från Bergen) med något av dessa släktnamn för över 100 år sedan, under sommaren 1891- vintern 1892 varit befälhavare på skonerten Anna eller Anna af Bergen, som numera kallas Anna Rogde ?

Om någon kan bekräfta det så sänd gärna ett svar per E-post till tom.nurmi@pp.inet.fi"

Sist endret av dn18948 den 01 Mar 2018 11:54:30, endret 1 gang
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 01 Jan 2009 08:12:07

InnleggSkrevet: 01 Mar 2018 05:35:31    Tittel: Re: Steinegger - skipskaptein på skonnert Anna 1891-92 Svar med Sitat

Det finnes ei hel bok om "Anna Rogde". Får ikke noe treff på Steinegger eller lignende i den.

https://www.nb.no/items/3011560acb90db696e73c9ebc1567346?page=1&search Text="anna af bergen"

Er denne Jacob Møller Steineger sjekket ut? Skipper i 1886 fødested Bergen..
https://www.digitalarkivet.no/view/37/pc00000000003892

Jacob Møller Steineger var skipsfører da han giftet seg i 1894. Giftemålet er innført her mellom nr 64 og 65.
https://media.digitalarkivet.no/kb20060922030678
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 01 Mar 2018 09:44:43    Tittel: Re: Steinegger - skipskaptein på skonnert Anna 1891-92 Svar med Sitat

Hei Oddgeir og takk for innspill om denne skipskapteinen fra Bergen. Han kan jo absolutt være en aktuell kandidat.

Samme Jakob Steineger ved FT Kristiania 1900 og 1910

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037045057472

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036392220116

Jeg finner ham og kone med flere barn i DIS' gravminner gravlagt på Vestre Gravlund i Oslo. Der finner en også en liten mini-biografi over hans far Carl Claus Hinr. Steineger født 2803 1791 i Hamburg og død i Bergen 1510 1828, gravlagt på Korskirkegården i Bergen "Her gjemmes de jordiske levninger af Carl Claus Hinr. Steineger fød i Hamburg 28 Marts 1791 gift i Bergen 08 December 1819 med den sørgende Enke Madame Margaret Cathar. Steineger fød Stamer med Hvem han blev Fader til 4 Sønner og 3 Døttre her af en Søn og en Datter mottaget ham i Evigheden han blev kaldet 15 okt. 1828. Kjærlig Mand og Fader Lydig Søn mod gamle verdige (uleselige ord) Trofast Broder og Ven Retskaffen og virksom Borger ærede Hædersnavne (?) hvormed hans Mindre uskre... lør prange"

Jeg skal peke på denne tråden for Tom Nurmi slik at han kan bli deltaker her selv.

Kjell H.

Edit: Carl Claus Hinr. Steineger død 1828 er selvsagt ikke far til Jakob Steineger født 1857, men sannsynligvis bestefar - beklager kortslutningen min Embarassed
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 01 Mar 2018 16:05:05    Tittel: Re: Steinegger - skipskaptein på skonnert Anna 1891-92 Svar med Sitat

Jeg har fått følgende fra Tom Nurmi:

"Bästa Kjell. Tack för att Du igen en gång hjälper mig. Det blev ju napp direkt!

Kaptenen kan mycket väl vara Jacob Möller Steineger, det kan väl knappast ha funnits så många Kapten J Steineger i Bergen vid den samma tiden. Kanske det inte heller fanns flera Norska scooners med samma namn Anna heller just den tiden?

Kanske någon av hans ättlingar /barn-barn ännu kan bekräfta om de har hört en historia om hans Finlands resa?

Den var ju speciell för han och hans fartyg blev hållet i kvarstad (fick alltså inte lämna Finland under sommaren 1891 innan kaptenen på hösten 1891 lyckades ställa garantier för den summa han eventuellt måste erlägga idet fall att han i rätten skulle förlora och bli dömd för kontraktsbrott).

Nu slutade ju rättegången lyckligt för Steineger och sågverksägaren måste betala honom och hans rederi, men en historia där Jacob tvingats tillbringa nästan ett halt år i Finland som på den tiden hörde till Ryssland kan ju ha blivit omtalad i flera generationer.

jag är inte medlem av Dis Norge och kan inte göra inlägg, men jag kan läsa kommentarerna. Det var därför jag lämnade ut min e-postadress.

Tack igen för din hjälp. jag hoppas att någon ännu kan bekräfta att han varit kapten på Anna af Bergen. / m.v.h Tom"

Et søk i Nasjonalbibliotekets avisarkiv viser at skonnerten Anna med Steineger som kaptein i tiden mars 1892 til august 1895 seilte i såkalt Nordsjø-fart, dvs stort sett trafikkerte havner i Nord-Europa.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 22 Mar 2013 09:34:51

InnleggSkrevet: 01 Mar 2018 16:40:22    Tittel: Re: Steinegger - skipskaptein på skonnert Anna 1891-92 Svar med Sitat

Vågar jag antaga att skoonerten Anna som Steineger var kapten på är samma skonert som Anna Rogde? Från Pargas i Finland skulle Steineger sommaren eller hösten 1891 föra trälast till Spanien så det kunde passa in. Då är jag mycket glad, för då har jag funnit ett fartyg som ännu finns kvar från den tiden. m.v.h Tom Nurmi
Smile
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 22 Mar 2013 09:34:51

InnleggSkrevet: 05 Mar 2018 20:12:36    Tittel: Re: Steinegger - skipskaptein på skonnert Anna 1891-92 Svar med Sitat

Tack alla Ni som hjälp mig i detta ärende. Det har nu framkommit att Anna Rogde inte är den skonnert som besökte Pargas i Finland sommaren 1891. Det rätta fartyget som med Johan Möller Steineger som "skipsförer"och blev hållet i kvarstad under hösten hette Anno och var en "Skonnertbrigg"som finns upptagen i Petter Malmsteins seilskuteregister.(Norskt Maritimt Museum). Till min glädje märkte jag också att mitt gästmedlemskap i DIS-norge ännu ger mig möjlighet att själv framföra mitt tack till er. m.v.h Tom Nurmi
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet