Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 08 Apr 2018 04:03:16

InnleggSkrevet: 16 Apr 2018 20:32:50    Tittel: Forkortelse/benevnelser som Emd - enroul. matros mm Svar med Sitat

Under søk i folketellingslister mm på digitalarkivet møter jeg benevnelsen Emd. under stilling/stand. Hva betyr denne forkortelsen?
Jeg møter også benevnelsen enroul. matros eller udcom. matros. betyr dette at de har fått opplæring som matros og står i sjømilitære ruller og kan bli pålagt sjøtjeneste ved behov? Eller er de fast mannskap på krigsfartøy. For min del er dette treff omkring år 180o og npe fram i tid.
Hvor lenge hadde de i så fall plikttjeneste eller var det frivillig at de hadde meldt seg. Hvor lenge kunn de stå i en slik tjeneste og hvor tidlig. For meg ser det ut til at i alle fall en jeg har funnet har tjeneste ved siden av, ser ut til å være på en gård.

Kan noen hjelpe meg med dette

Hilsen Bjørn gunnes
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 03 Nov 2006 09:10:00

InnleggSkrevet: 16 Apr 2018 20:59:14    Tittel: Re: Forkortelse/benevnelser som Emd - enroul. matros mm Svar med Sitat

Emd. betyr vel enkemand.

Mvh
Else B.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 17 Mar 2011 11:04:33

InnleggSkrevet: 17 Apr 2018 08:17:33    Tittel: Re: Forkortelse/benevnelser som Emd - enroul. matros mm Svar med Sitat

Jeg støtter enkemanden til Else.
Enroul. er kanskje noe i retning av innrullert ...?
Og udcom. kan være udcommanderet.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 08 Apr 2018 04:03:16

InnleggSkrevet: 17 Apr 2018 09:13:20    Tittel: Re: Forkortelse/benevnelser som Emd - enroul. matros mm Svar med Sitat

Jeg tror dere har rett begge to om enkemann og innrullering/utkommandering.
Men er det noen som vet noe mere om hvordan slik innrullering fungerte? Hvor lenge var de i slik tjeneste, var den aktiv hele tiden ved at de var til sjøs eller var de på land og hadde annen jobb, men kunne bli innkalt når som helst? Og hvor lenge varte en slik innrullering? Fikk de en form for matros"utdanning" som de kunne ha nyte av senere?
Hilsen Bjørn
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 17 Okt 2007 07:33:23

InnleggSkrevet: 17 Apr 2018 10:27:40    Tittel: Re: Forkortelse/benevnelser som Emd - enroul. matros mm Svar med Sitat

Innrullering betyr bare at de er rulleført. På 1800 tallet ble guttene mange sted registrert allerede ved dåpen. Da sto det hvor de skulle tjenestegjøre når, og hvis de vokste opp. På den tiden var ikke Norge i krig (unntatt før 1814) så da var det bare, stort sett, grunnleggende utdanning. Man kunne bli utkommandert dersom det var spesielle behov.
Andre kan sikkert forklare mer detaljert.

Mvh Paul
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet