Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 15 Okt 2004 08:07:09

InnleggSkrevet: 16 Feb 2005 17:17:00    Tittel: Blichfeldt (1669 --) Svar med Sitat

Hei Smile

Det hadde vært artig å visst...om det er noen som forsker på slekten Blichfeldt fra Hurum og senere Skoger?

Slektsnavnet kom fra Danmark på 1600-tallet til flere steder her i landet - for det meste til østlandet.

[Tittelen endret 22.2 2005, THV]
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

Ble registrert: 14 Jul 2004 06:55:25

InnleggSkrevet: 16 Feb 2005 17:19:24    Tittel: Re: Blichfeldt (Hurum/Skoger) Svar med Sitat

Vet du nærmere bestemt når den første i slekta kom til Norge og hva denne personen het?
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 16 Feb 2005 17:32:36    Tittel: Re: Blichfeldt (1669 --) Svar med Sitat

Hei Smile

Det var kjapt svar! Smile

Skal vi se...har her min 7.oldefar - Hans Christensen Blichfeld født 1635 i Lyngaa, Danmark. Han døde i 1714 på Nes, Hedmark.

Eldste sønn Christen Blichfeld ble født 1675 i Stange, Hedmark.

Om dette er første som flytta til Norge vet jeg ikke - men den første av mine direkte aner ihvertfall.

Mrk at stavemåten var BLICHFELD i Danmark - men ble senere BLICHFELDT her i landet.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 16 Feb 2005 21:04:36    Tittel: Re: Blichfeldt (1669 --) Svar med Sitat

Men hvorfor grupperer du slekten som stammende fra Hurum og Skoger, når den bodde flere generasjoner på Hedemarken før den kom til andre steder i landet?

Jeg ser at mange av slektens medlemmer var offiserer, jf Olai Ovenstad: Militærbiografier. Den norske hærs officerer 1628-1814, I (1948), s. 107-109. Den eldste kjente på Hedemarken (nevnt ovenfor) står ikke i denne fortegnelsen.

Sist endret av dn03022 den 22 Feb 2005 01:45:08, endret 1 gang
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 06 Des 2004 09:50:43

InnleggSkrevet: 21 Feb 2005 15:49:50    Tittel: Re: Blichfeldt (1669 --) Svar med Sitat

Jeg har samlet en del opplysninger om Blichfeldt pga tilknytningen til slekten Krog. Ragnar Blichfeldt har i si bok delt familien i Norge inn i 7 grener, og viser til at det var 7 forskjellige personer som fikk embeter i Norge under "dansketiden" og som fikk etterkommere som fortsatte å bo her. Han legger de opp i den rekkefølge embetene ble tiltrådt:

1669 Sorenskriver på Hedmark Hans Christensen Blichfeld (5. ledd side 21)

1682 Byfogd og auksjonsforvalter til Chr.a og Bragernæs Henrik Hansen Blichfeld (5. ledd side 59)

1689 Biskop Peder krog, Trondheim (mor hans var en Blichfeld) (5. ledd side 66)

1689 Lagmann og assessor i Chr.a og Oplandene Peder Blichfeld (5. ledd side 68)

1760 Bergråd og assessor i Sundhordland Henrik Frantsen Blichfeldt (7. ledd side 71)

1780 Tollinspektør i Kristiansund Peter Rasmus Blichfeldt (side 82)

1810 Kaptein og tollkasserer i Drammen Christian Blichfeldt (9. ledd side 102)
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

InnleggSkrevet: 21 Feb 2005 23:48:56    Tittel: Re: Blichfeldt (1669 --) Svar med Sitat

Hei Arnstein Smile

Takk for svar!

Den jeg er mest interressert i er nok denne:

Sitat:
1669 Sorenskriver på Hedmark Hans Christensen Blichfeld (5. ledd side 21)

Sorenskrivern er generasjon E og jeg er generasjon M etter han.

Boka om Slekten Blichfeldt som du nevner har jeg her i huset - fått av min mor.
Ragnar Blichfeldt som skrev denne slektsboka var min mors onkel! Smile

Det jeg egentlig lurte litt på var om det var andre som også var etterkommere av samme Blichfeldt-gren som meg.
Jeg har enda ikke forsket noe på denne delen av slekta - kun skrevet av fra boka til Ragnar Blichfeldt.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 22 Feb 2005 10:13:15    Tittel: Re: Blichfeldt (1669 --) Svar med Sitat

Hei Liv!

Har du notert at første hustru til prost i Ning, Christen Ottesen Blichfeld het Eva Nielsdatter?

Jeg fikk for noen år siden brev fra en danske som mener at hun het Thoffue (Tove) Nielsdatter. Jeg kan skrive mer om dette, dersom dette er DIN ane, og du har notert at hun het Eva.

Jeg ser forresten nå at det i flere anelister på internett nå er akseptert at hun het Tove.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 22 Feb 2005 10:30:30    Tittel: Re: Blichfeldt (1669 --) Svar med Sitat

Hei Arnstein Smile

Joda - stemmer at jeg har Eva Nielsdatter som hustru til Christen Ottesen Blichfeld f 1540 i København.

Dette er min 9.oldefar - så anerekka er helt iorden Wink

Dette har jeg fra boka til Ragnar Blichfeldt - men fikk også en link fra en danske (som tipsa meg på DISchat) om dette dokumentet:

Aaboes slægtsregister

OBS!! Det er et pdf-dokument på 55 sider og er litt tungt å laste opp! Men - henter du det opp står det om Christen på side 5.
Der står også Eva som hustru nr 1 til Christen.

Er likevel spent på denne Thoffue du nevner?
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 22 Feb 2005 13:01:23    Tittel: Re: Blichfeldt (1669 --) Svar med Sitat

Jo - min kilde forteller om "Den Blickfeldske slægtsbog" - en liten bok med skinnbind på 51 sider. Den skal ha blitt påbegynt som en slags reisedagbok for den gamle prosten Christen Ottesen Blickfeldts barnebarn Just Henriksen Blickfeldt da han sluttet på latinskolen i 1636.

I 1637 dro han til Norge for å besøke morbroren Peder Saxe, og da kom han i tjeneste som regnskapsmann hos admiral Erik Ottesen Orning...osv.

Just døde i 1667, og da arvet lillebroren, sogneprest i Haldum og Hadsteen, Frants Henriksen Blickfeldt boka. Etter at han døde, har boka gått i arv fra generasjon til generasjon, inntil Randers-kjøpmannen Laurits Blickfeldt i 1871 skulle lage en stamtavle. Min kilde antar at han da sikkert har benyttet boka.

Det er nå at Thoffue er blitt til Eva (mener han). Han sendte med en fotokpi av boka der dette står, og det kan se ut som at han har rett, selv om kopien er dårlig.

Den gamle slektsboka oppbevares i Håndskriftssamlingen på Rigsarkivet i DK.

Han sier til slutt at i alle trykte kilder etter 1871 står det at hans første kone het Eva, og dette mener han kommer av at alle har benyttet Laurits Blickfeldt "nye" lille slektsbok fra 1871 som grunnlag - uten å sammenligne med den originale teksten.

Men som nevnt over, så ser det ut til at flere dansker nå opererer med TOVE på tavler som ligger på internett.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 22 Feb 2005 15:16:33    Tittel: Re: Blichfeldt (1669 --) Svar med Sitat

Arnstein, er den originale teksten til dagboka utgitt som kildeskrift noe sted?
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 22 Feb 2005 15:29:20    Tittel: Re: Blichfeldt (1669 --) Svar med Sitat

Nei - det kjenner jeg ikke til.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 22 Feb 2005 15:42:41    Tittel: Re: Blichfeldt (1669 --) Svar med Sitat

Hei Arnstein Smile

Takk for utfyllende svar! Dette var nytt for meg ja Smile

Men - det virka jo temmelig overbevisende!

Så - inntil videre tar jeg vare på disse opplysningene som notat knytta til Christen O. Blichfeldts ekteskap.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 28 Feb 2006 17:03:45    Tittel: Re: Blichfeldt (1669 --) Svar med Sitat

Hei!!

Når det gjelder slekten Blichfeldt foregår det en liten diskusjon på DIS-Danmaks etterlysningsforum - for de som måtte være interressert Wink

(se riktig link i neste innlegg)

Sist endret av dn14579 den 02 Mar 2006 13:07:29, endret 1 gang
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 08 Des 2004 02:49:21

InnleggSkrevet: 02 Mar 2006 12:30:56    Tittel: Re: Blichfeldt (1669 --) Svar med Sitat

Hei,

Lenken til DIS-Danmark fungerer ikke hos meg, får melding om att ---- is not a registered protocol.

Jeg søkte på DIS Danmark og fikk fram denne:
http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?f=1&i=86031&t=2964#reply_8603 1
Det er vel den du mener?

Jeg selv har Peter Blichfeldt f ca 1670 gift med Catharina Hansdtr Munch som mine 6 oldeforeldre. Jeg har ikke lagt noe inn om Peters foreldre og bakover, bare notert at det er en del informasjon på Internet. Bøkene det refereres til er dessverre ikke å finne på oversikten over bøker på svenske bibliotek, så jeg får be om hjelp eller vente til jeg kommer til Norge.

Mange hilsner
Niels
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 02 Mar 2006 13:05:59    Tittel: Re: Blichfeldt (1669 --) Svar med Sitat

Heisan Niels!!

Joda - du har helt rett!! Jeg var jo innlogga når jeg kopierte den linken...puh... Confused

Den du fant er den rette linken! Skal endre litt i det innlegget mitt jeg Wink

Når det gjelder din Peder Blichfeldt fant jeg noe i basen min som kunne ligne på dine opplysninger, men passer ikke helt.
Se her:Blichfeldt/Munch

Det er fra min base som jeg har lagt ut på nettet
Peder Blichfeldt g.m. Kristine Munch (hvis far het Hans Munch)
Det kan jo være tilfeldig, men syns dette kunne ligne på samme familie ihvertfall. Smile

Når det gjelder å låne bøker fra Norge til Sverige tror jeg det er fullt mulig. Ihvertfall går det helt fint andre veien - altså TIL Norge som et fjernlån. Anbefaler deg og spørre på ditt bibliotek om de kan låne inn til deg.
Her kan du søke opp bøker på bibliotek i Norge:
SAMBOK eller BIBSYS

Ellers sitter jo jeg med boken "Slekten Blichfeldt" skrevet av Ragnar Blichfeldt her og kan godt gjøre oppslag.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 02 Mar 2006 15:13:03    Tittel: Re: Blichfeldt (1669 --) Svar med Sitat

Hei Liv,

Takk for informasjon, fødsel på Peder fant jeg på FamilySearch så det tror jeg jeg kan rette uten problem. Jeg har sett på din side og du har med alle Blicfeldt jeg er interessert i. De starter med Johanne (1708-1766), datter til Peder Blichfeldt og C. Munch. På henne har jeg Catharina som navn fra en annen hjemmeside og Christine Munk fra FS. Ingen av stedene med kildereferanser.

Jeg tar meg friheten og legger inn de data du har nå og så følger jeg debatten med interesse for å se om det kommer noe nytt.

Når det gjeller lån fra bibliotek i Norge så går det, men med mindre budsjett har de lært seg at slike spesielle tjenester har verdi Wink . Om jeg skulle låne alle bøkene jeg synes jeg behøver, så ville jeg alene finansiere det lokale bibliotek. Men de har vært døde noen år, så om jeg venter litt med å få klarhet i slektsforholdene, så gjør det ikke så mye.

Mange hilsner
Niels
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 10 Jun 2005 10:18:51

InnleggSkrevet: 02 Mar 2006 17:07:40    Tittel: Re: Blichfeldt (1669 --) Svar med Sitat

Hej Niels i Sverige

Dette er hvad jeg har i en tekst.fil om dine aner:

Peder BLICHFELD, f. OMK 1650, d. 1712 i Christiania. Lagmann og asessor i Christiania. Han blev gift med (1) Johanne PEDERSDATTER HOLM, (datter af Peter HOLM og Marte JOCHUMSDATTER SCHUMACHER). Han blev gift med (2) Kristine MUNCH, gift 14 apr 1703, (datter af Hans MUNCH).

Børn:

Johanne BLICHFELD, f. 1708, d. 19 nov 1766. 9 børn, 6 sønner og 3 døtre i ægteskabet. Hun blev gift med Knut IVERSEN von HADELN, gift 23 jan 1734 i Melhus, d. 13 sep 1755.

Hans BLICHFELD, f. 1710.

Peder Blicfeld var femte generation efter våbenmesteren af 1495.

hilsen
Niels i Danmark
Smile
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 02 Mar 2006 21:58:59    Tittel: Re: Blichfeldt (1669 --) Svar med Sitat

Hei Niels i Danmark!

Takk for dine opplysninger. Knud von Hadeln har jeg informasjon om bakover til 1400 tallet, om det er riktig vet jeg ikke enda, men det er mange interessante personer på veien.

For å holde meg til Blichfeld her, så har jeg Peder Blichfelds mor, Maren Pedersdtr Blichfeld f. ca 1625 som gift med Christen Pedersen Wifvild død 1699. Med søkning på Wifvild på Internet finner jeg i Dansk Prästehistorie Christen Pedersen Wifvild som prest i Ods herred, Holbæk amt, Sjællands stift, død 1660. Søren og Hans Christensen Wifvild med barn er også nevnt.

Er det noen som vet mer om denne familien?

Med vennlig hilsen
Niels
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 02 Mar 2006 23:53:04    Tittel: Re: Blichfeldt (1669 --) Svar med Sitat

Hvis noen i Norge har hatt slektsnavnet Wifvild før ca 1900, vil jeg foreslå at dere oppretter en ny tråd under dette navnet.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 03 Mar 2006 08:44:13    Tittel: Re: Blichfeldt (1669 --) Svar med Sitat

Denne Wifvild levde i Danmark og jeg har lagt ett innlegg på DIS Danmarks side for å se om det er noen som kan hjelpe.

Mvh
Niels
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 10 Jun 2005 10:18:51

InnleggSkrevet: 18 Mar 2007 14:16:15    Tittel: Re: Blichfeldt (1669 --) Svar med Sitat

Hej Niels Hegge

Der er publiceret nyt om slægten Blichfeldt i DK, send gerne privat mail til mig på: nielshenrik@bknet.dk

venlig hilsen

Niels Henrik Nielsen
Bjerringbro
DK
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 18 Mar 2007 22:37:07    Tittel: Re: Blichfeldt (1669 --) Svar med Sitat

Hei igjen Niels Henrik!

Takk for opplysningen! Mail er sendt Wink
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 25 Des 2006 11:20:58

InnleggSkrevet: 25 Jan 2010 00:09:09    Tittel: Hermine Cathrine Blichfeldt Svar med Sitat

Det er fem år siden det ble etterlyst etterkommere av Hans Christensen Blichfeld. Jeg er en av hans etterkommere - fra datteren Dorothea Blichfeldt som giftet seg med Johan Trulsen Mow. Deres sønnesønn byttet Blichfeldt Mow om til Mow Blichfeldt. Siden går det agnatisk rake veien til oldebarnet, min oldemor Hermine Cathrine Blichfeldt (1863-1937), som giftet seg med Marius Willam Munthe-Kaas.

Legger ved et beskåret bilde av Hermine som ca 1889 stolt viser fram sin sønn nr. 3, min farfar Einar M-K.

Er interessert i å få oppdatert info om aktuelle nettsteder og litteratur vedr. Hermines Cathrine Blichfeldts aner. (GED-treff er selvsagt en løsning, men det tar fortsatt litt tid/innsikt før jeg kan gi bidrag til en inngangsbillett.)
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet