Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 06 Des 2004 09:50:43

InnleggSkrevet: 06 Apr 2005 09:38:50    Tittel: Pelleg - Pellikka Svar med Sitat

I Genealogen nr 1/2005 (medlemsblad for Norsk Slektshistorisk Forening) har Andreas Snildal skrevet en artikkel om "En gammel kvenslekt fra Lyngen i Troms". Det dreier seg om slekten Pelleg eller Pellikka, med stamfar i Norge, Mikkel Nilsen Pelleg ca 1684-1774. Her kan man med stor sannsynlighet også finne 3 tidligere generasjoner, der den første nevnte er den første presten i Enontekis, Georgius Henrici (Jöran Henriksson).

Mikkel Pelleg/Pellikka var en svært fargerik personlighet! Dette er en skikkelig godbit for mange av oss med kven-aner (stor etterslekt i Norge). Jeg håper at Andreas etter hvert tar flere av disse slektene, f.eks. Mauno og spesielt den såkalte Karesuando-slekten o.a.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 01 Des 2004 07:59:15

InnleggSkrevet: 06 Apr 2005 10:41:35    Tittel: Re: Pelleg - Pellikka Svar med Sitat

Godt å høre at artikkelen falt i smak!

Jeg har planer om å gjøre ett eller annet med Karesuando-slekten og slektens utallige forbindelser til Norge. Men når og hva dette blir, er nok for tidlig å si.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 06 Des 2004 09:50:43

InnleggSkrevet: 06 Apr 2005 11:24:27    Tittel: Re: Pelleg - Pellikka Svar med Sitat

Det var vel egentlig som "smør på flesk" å skrive Mauno/Maunu og Karesuando, da slekten Maunu i Norge hadde røtter i Karesuandoslekten.

Men dette kan også bli gøy - her er det bl.a. snakk om en birkarl som på 1500-tallet måtte bøte for sitt hor med sin "lapska frilla" - og videre om deres etterkommere (der en ble regnet for å være den rikeste i hele Lappland) - og der vi vel også kjenner noen av birkarlens aner.

Dette bare for å skjerpe interessen for kven-slektene!
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 23 Nov 2005 05:07:21

InnleggSkrevet: 15 Okt 2006 17:12:48    Tittel: Re: Pelleg - Pellikka Svar med Sitat

Denne artikkelen om Pellikka har jeg ikke hatt anledning til å lese. Var ikke medlem da den kom ut. Er artikkelen tilgjengelig noe sted?
Jeg har min mormors aner fra Nord-Troms og vet jeg har kvenske aner.
Skulle vært interessant å lese det som sto.
Hilsen Wenche
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 01 Des 2004 07:59:15

InnleggSkrevet: 15 Okt 2006 20:12:48    Tittel: Re: Pelleg - Pellikka Svar med Sitat

Hei!

Gamle hefter av Genealogen kan kjøpes gjennom Norsk Slektshistorisk Forenings sekretariat: sekretar@genealogi.no
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 14 Jan 2013 07:55:22

InnleggSkrevet: 16 Jun 2014 23:36:36    Tittel: Re: Pelleg - Pellikka Svar med Sitat

Hei

Er det noe mer/nytt om Michel Nielsen Pelleg sin slekt ?
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet