Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 22 Apr 2005 06:48:48

InnleggSkrevet: 07 Jun 2005 19:09:05    Tittel: Foreldre til Johan Fredrik Andersen - de er funnet!! Svar med Sitat

Jeg har tidligere postet innlegget under Bodø, men legger det inn her også.

I følge en av mine eldre slektninger het faren til JFA Heinrich, og han skal ha vært orgelbygger og fra Tyskland.
En annen slektning mener å vite at Tyskland skal være litt lengre bak i anerekka,
men at det nok var riktig at faren til JFA var orgelbygger.

I folketellinga for 1865 bor JFA på Veines i Flakstad. Der oppgis det at han er født 1802 i Bodø.

I folketellinga for 1801 losjerer en orgelbygger i Bodø, som heter Peter Jonas Aaberg.
(I nabogården bor legen Johan Fredrik Winther, kanskje JFA er oppkalt etter ham?)

Jeg har sjekket kirkeboka for de første årene av 1800-tallet, i håp om å finne noe om JFAs opphav, men uten hell.

Kan noen hjelpe meg litt her?

Tilføyelser og presiseringer:

Jeg har for sikkerhets skyld sjekket folketellinga for 1801,
men greier ikke å finne noen potensielle foreldre som passer.

Johan Fredrik Andersen ble gift i oktober 1834 med Elen Maria Nilsdatter f 1813 Fæsthælen.
De bodde etter hvert flere steder i distriktet rundt Reine, og de fikk flere barn:
Arnt Olaus Strøm Johansen f 1834
Iver Andreas Johansen f 1836
Ole Jørgen Johannessen f 1838
Johan Christian Johannesen f 1840
Anders Strøm Johansen f 1840,
Helene Karine Johansdatter f 1845,
Hans Laurits Lind Johansen f 1851,
Nils Hagen Johannesen f 1853,
Jensine Christine Johannesen f 1855.

Etter mye graving har jeg funnet konfirmasjon (1828) og vielse for JFA. Her har det kommet nye opplysninger om hans alder. Han er født omkring 1811. Ved konfirmasjonen bor han hos Peder Olsen Selfjord.

(Jeg har også funnet at legen Johan Fredrik Winther er tysk, og at Bodøs musicus og orgelbygger omkommer i mars 1811 da fartøyet "Die Frau Ingeborg" forliser ved Lødingen.)

Kan noen hjelpe meg med Johan Fredrik Andersens opphav nå? Very Happy

23.06.06: Foreldrene er funnet! Etter at jeg har fått korrigert fødselsåret til JFA i en konfirmasjonsinnførsel på en av sønnene hans, fant jeg ham straks i kirkeboka for Bodin.
Foreldrene hans er gårdbruker Andreas Hartvigsen og enke Janniken Johansdatter fra Kjerkfjorden f 1769.

Sist endret av dn19063 den 23 Jun 2006 20:58:16, endret 2 ganger
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 09 Des 2004 06:49:14

InnleggSkrevet: 07 Jun 2005 20:29:54    Tittel: Re: Foeldre til Johan Fredrik Andersen Svar med Sitat

Hei!

Er du klar over databasene som finnes under Flakstad, der står alle barna til Johan og Elen (nr. 12)

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebBaseOpp.exe?slag=samekommune&f ilnamn=f61859
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 22 Apr 2005 06:48:48

InnleggSkrevet: 29 Jun 2005 22:55:44    Tittel: Re: Foeldre til Johan Fredrik Andersen Svar med Sitat

Takk for svar!

Joda, barna hans har jeg allerede. (Forhåpentligvis har jeg alle og full kontroll på det.)

Har noen en ide til hvor jeg bør lete etter opphavet hans blir jeg kjempeglad!
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet