Slektsforum Slektsforum
DIS-Norge

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 29 Nov 2004 10:22:19

InnleggSkrevet: 17 Jul 2005 15:32:12    Tittel: Faddere Svar med Sitat

Når det står Ole og Per Olssønner og Kari og Mari Olsdøttre: skal det da registreres Olssønner eller Olsen/Olsdøttre eller Olsdatter i Farsnavnsrubrikken ?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 14 Jul 2004 07:55:25

InnleggSkrevet: 17 Jul 2005 15:42:38    Tittel: Re: Faddere Svar med Sitat

Hei Trond!
Jeg ville ha skrevet Olsdatter og Olsen - for søkbarhetens skyld, det er jo ikke tvil om at det er dette som menes. Selv om man vel skal være "kildetro" - men Mari Olsdøtre gir ingen mening.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

InnleggSkrevet: 17 Jul 2005 17:26:23    Tittel: Re: Faddere Svar med Sitat

Hei. Laila. Det er nok mest riktig å skrive -sen og -datter. Jeg må rette opp mine filer.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 30 Nov 2004 10:28:42

InnleggSkrevet: 17 Jul 2005 21:59:22    Tittel: Re: Faddere Svar med Sitat

Jeg registrerer kildetro - dvs. Olsdøtre og Olssønner. Det er "99%" sannsynlighet for at Ole og Per Olssønner er brødre. Det samme kan ikke sies Ole Olsen og Per Olsen.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 14 Jul 2004 07:55:25

InnleggSkrevet: 17 Jul 2005 22:21:46    Tittel: Re: Faddere Svar med Sitat

Det går an å lage en E: Faddere Per og Ole er skrevet Olssønner, Kari og Mari Olsdøtre.
men - jeg skal ikke ta noen diskusjon på dette. Men - anmerkningsfeltet er ofte et godt sted å legge nettopp anmerkninger.

Kanskje Lars Nygård kan si noe om dette en dag han får tid?

Synes vi skal bruke både hode og fornuft, men også være så kildetro som mulig. Jeg er mest opptatt av at det vi digitaliserer skal være søkbart og fornuftig (men også så kildetro vi kan) - for man må jo sjekke selv i original-materiale etterpå uansett (om man er lur og flink)
Very Happy
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 04 Des 2004 03:29:54

InnleggSkrevet: 17 Jul 2005 23:02:52    Tittel: Re: Faddere Svar med Sitat

Mulig at Ole og Per Olssønner er brødre i enkelte kirkebøker, andre steder overhodet ikke. Christiania, som vel må sies å være vesentlig, stemmer dette absolutt ikke. (Dessuten er det langt mindre bruk av familie som faddere generelt). Andre steder kunne Ole og Per Olssønner like gjerne vært far og sønn som brødre.

Vi forlater det absolutte kildetro fordi vi benytter en registering som er hensiktsmessig etter formålet. Å si at Per og Ole er brødre, er en tolkning, selv i de sogn hvor dette måtte stemme i 99,6% av tilfellene.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 12 Des 2004 02:08:07

InnleggSkrevet: 17 Jul 2005 23:47:34    Tittel: Re: Faddere Svar med Sitat

Trond Øivindson Lunde skrev:
Når det står Ole og Per Olssønner og Kari og Mari Olsdøttre: skal det da registreres Olssønner eller Olsen/Olsdøttre eller Olsdatter i Farsnavnsrubrikken ?

Det spørs kva du legg i "skal" Smile

Det finst ein standard som seier du skal registrere dette som "Olss." og "Olsd.", fordi dette gjer søkinga lettare etterpå. (her gjeld "skal" for dei som vel å følgje denne standarden, naturlegvis). "-s." tek opp i seg alle variantane "-son", "-søn(n)(er)", "-sen", og tilsv. for "-d.".

Registrerer du fulltekst, er det kanskje greiast å skrive som det står. Eller, om du registrerer i rubrikk-format, kan du som Laila foreslår føre den nøyaktige formuleringa i ein merknad. Då tilfredsstiller du også dei som vil gjere tolkingar av formuleringane.
(Eg er tvilande til den 99%-en, men det vert ei anna sak. Det kan like gjere vere at presten vil spare papir.)
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 18 Jul 2005 18:10:37    Tittel: Re: Faddere Svar med Sitat

Takker for gode tips
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 30 Nov 2004 10:28:42

InnleggSkrevet: 18 Jul 2005 21:41:07    Tittel: Re: Faddere Svar med Sitat

Jeg satt bevisst 99% i anførselstegn. Lailas forslag er godt, men krever mer arbeid. Søketeknisk er det ikke noe stort problem å få treff på både Olsen, Olsøn og Olsønner i samme søk, dersom man har et oppegående søkeprogram.

Ved å være kildetro, blir det den som benytter avskriften som evt. må tolke, ikke den som registrerer den.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 04 Des 2004 03:29:54

InnleggSkrevet: 18 Jul 2005 22:32:48    Tittel: Re: Faddere Svar med Sitat

Det spiller vel kanskje ikke så stor rolle, dette er og blir en avskrift. Rubrikker skaper nok større hodebry i forbindelse med gårds- og til tider slektsnavn og hvem dette gjelder når disse dukker opp inne i fadderrekken, da kan et komma eller et "og" mellom faddere være vesentlig. Men nå blir det uansett tolkning...... Ivar Ertesvåg skriver om registrering i fulltekst, dette er vel den kildetro registreringen.

(Jeg så ikke anførselstegnet, men kan jo i samme ånd anslå tilsvarende bror- og søsterprosenten til under 5 i Christiania 1680-1800, da skulle jeg også ha god margin).
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 11 Aug 2006 11:59:44

InnleggSkrevet: 13 Sep 2006 12:32:35    Tittel: Re: Faddere Svar med Sitat

Trond Øivindson Lunde:
Tillater meg å ta kontakt på denne måten.
Undertegnede er "på jakt" etter personer og virksomhete(r) omtalt i mitt innlegg under slektsforum Eidsvoll. Se dette.
Har fått svar fra Lillian Kristiansen som mener du kanskje kan hjelpe meg. Håper det er tilfelle og er takknemlig for tilbakemelding.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet