Slektsforum Slektsforum
DIS-Norge

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 24 Okt 2005 07:43:31

InnleggSkrevet: 24 Okt 2005 20:54:26    Tittel: Ole Peter Larsen f. 1808 i Drøbak Svar med Sitat

Hei!
Om min tippoldefar Ole Peter Larsen står det i Norges Leger bind III blant annet: "Ole Peter Larsen, Søn af Skipper Nils L. (d. i Christiania 1848(9)) og Marthe Marie Monsen (d. 11 Novbr. 1864), er født i Drøbak 9 September 1808,". Opplysningene har jeg registrert i slektsbasen www.gedde-dahl.no. Ole Peter Larsen levde det meste av livet i Fredriksstad og om ham vet jeg en del, men når det gjelder hans foreldre har jeg ikke klart å finne mye. Om Marthe Marie Monsen vet jeg ikke mer enn det som står over, mens jeg om Nils Larsen vet følgende fra hjemmesiden til Østensjø Historielag i Oslo: "Nordre Skøien ble ervervet av skipskaptein Nils Larsen ved auksjonsskjøte av 6.oktober 1842. Den 28.august 1848 kjøpte Hans Pedersen Aas gården." Jeg har ikke klart å identifisere hverken Marthe Marie Monsen eller Nils Larsen i folketellingen fra 1801. Nå håper jeg at sporet Drøbak, kan føre til noe. Kan noen som leser dette fortelle meg hvordan jeg kan finne mer ut om fødsel eller dåp for Ole Peter Larsen, med tanke på foreldrene og eventuelle faddere? kirkebøker? eller annet?. En forvirrende faktor er at Ole Peter Larsen i folketellingen for 1865 for Fredrikstad står oppført med Christiania som fødested. Men opplysningen om nøyaktig dato 9. sept. 1808 sammen med Drøbak, skulle tilsi at Drøbak var rett fødested.

Håpefull hilsen fra Henrik Sinding-Larsen
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 22 Aug 2006 01:08:53

InnleggSkrevet: 13 Apr 2009 19:51:34    Tittel: Re: Ole Peter Larsen f. 1808 i Drøbak Svar med Sitat

Etter flere år har jeg nå funnet noen nye spor som er omtalt i en tråd på slektsforum for skrifttyding hvis noen skulle være interessert: http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=79569

mvh Henrik
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet