Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 15 Nov 2004 11:36:40

InnleggSkrevet: 08 Jan 2006 01:32:25    Tittel: Helene Margrethe Andersdatter f.1/4 1864 Fjeldstadbruget Svar med Sitat

Hei.

Har noen vært borti denne damen og hennes foreldre? Jeg har lett i mange år, men finner ikke henne og foreldrene på FT1865 og ikke noe før det heller med unntak av hennes dåp.

Jeg har funnet hennes dåp i kirkebok for Vestre Toten: Helene Margrethe Andersdatter f.1/4 1864, dpt.: 29/5 1864. Ægtefødt av foreldre: Anders Andersen og Trine Johannesdatter, Inderster på Fjeldstadbruget Vestre Toten. (Ingen opplysninger om foreldrenes fødselsår eller vielsesår) Hennes faddere var: Christian Evensen Fjelstadsveen, Berthe Andersdatter Fjelstadsveen, Ole Pedersen Røise, Helmer Christiansen Røise, Helene Hansdatter Narum.

Jeg har funnet hennes konfirmasjon og på Statsarkivet også hennes navn og karakterer i Skoleprotokoll for Vestre Toten.

Jeg har vokst opp med fortellinger fra min farmor om at hennes mamma var "legdejinte på Toten" og det stemmer nok bra med de opplysninger jeg har fremover i tid. Jeg har også fått et hint om at hennes foreldre kan være av det reisende folket og da er det kanskje naturlig at jeg ikke finner dem i FT1865 Wink

Hun er her i FT1875: 03 029 AASJORDET nordre 358

Peder Kristiansen husfader g 1839 gaardbruger, selveier v. Toten, Aas
Berte Maria Hansdatter kone g 1848 v. Toten, Aas
Hans Kristian Pedersen søn 1874 v. Toten, Aas
Marte Maria Martinsdatter tjenstep. ug 1857 budeie v. Toten, Aas
"Helene Margrete Andersdatter lægdlem 1864 forsørget helt af fattigvæsenet v. Toten, Kolbo "

Hun gifter seg på Gjøvik 11/2 1888 med Hans Pedersen f.20/2 1866 Østre Toten og de får ni barn hvorav 8 vokser opp. Alt det har jeg oversikt over.

Oldemor og oldefar i FT1900 her: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn= f00502&gardpostnr=482&personpostnr=2452&merk=2452#ovre

I tillegg til barna i FT1900 får de en gutt Fredrik 10/3 1893 som dør av Hjernebetændelse 22/2 1894. Leif f.15/7 1901 og Hildur Sigvarda 28/2 1903

Oldemor dør i Desember 1929, da benevnt som Helene Margrethe Pedersen, hustru, 65 år og bosatt i Trondhjemsvegen 5 Gjøvik. Begraves på Gjøvik by Kirkegård 20/12 1929.
Oldefar Hans Pedersen dør i 1942 - det har jeg funnet. Også avisutklipp som sto om ham i avisa da han fylte 70 år i 1936. Han var skomager av yrke.

Det som forundrer meg er at jeg ikke finner ihvertfall hennes far, han er i dåpen hennes benevnt som Inderst og når hun gifter seg er faren benevnt som Tjener... Confused

Jeg har Shocked trålet mange kirkebøker Shocked før og etter hennes dåp for om mulig å finne søsken, likeså foreldrenes vielse, inn-og utflytningslister...med negativt resultat Crying or Very sad

Har også sett på muligheten for at hennes mors fornavn Trine kan være en forkortelse av Petrine, Katrine osv... Rolling Eyes

Er det noen som kan gi meg noen seriøse HINT så er jeg meget motagerlig for dem.

mvh.Lillian
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 15 Nov 2004 11:36:40

InnleggSkrevet: 08 Jun 2006 09:38:16    Tittel: Re: Helene Margrethe Andersdatter f.1/4 1864 Fjeldstadbruget Svar med Sitat

Link til løst GÅTE: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&de batt=brukar&temanr=38158

Takket være en iherdig hjelper Marie Stephensen i Oslo er dette tema nå løst.

Har nå mye å jobbe videre med takket være henne og GLEDEN hos meg er stor.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet