Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 04 Sep 2005 06:13:07

InnleggSkrevet: 29 Mar 2006 00:20:08    Tittel: Johannes Alfsen Kanestrøm 1845 Svar med Sitat

Jeg har kirkebøkene fra Stangvik her, men der var han ikke. Nå trenger jeg hjelp til å finne Johannes Alfsen Kanestrøm sin dåp.

Hvis noen har tilgang til Kirkebøker fra Surnadal, Halse, Tingvoll og gjerne Fredø o.s.v. o.s.v.

Felljohannes er en fargerik person som vandret i fjellene selv etter at han ble blind, men selv vet han iallfall ikke hvor og når han er født.

I 1865-tellingen er han,foreldrene og minstebroren Stinius putt borte, mange har prøvd å finne dem, uten å lykkes. Men søsteren Johanna er i Stangvik som tjenestepike på Haltbak. Og broren Martinius er tjenestegutt i Aure på Bergfald.

I 1875-tellingen dukker han opp i Troms i Bardu på gården Midtlid Vestre Født 1849 Halse S, Stangvik Pr.gj. Så jeg kjøpte jo bøkene her, (som ifølge DA, også skulle hatt bølker fra Halse), for jeg trodde jeg skulle finne ham her da, men nei, her finner jeg ham ikke.

I 1900 tellingen er han hele to ganger, men hva hjelper vel det.

På Gården Foldvik i Ibestad, Troms, hvor kone og barn bor, oppgir han å være født i 1844 i Halsø, Kristiansund N.

På gården Græsuvik, hvor han oppholder seg, oppgir han å være født i 1840, på Kaalvag i Thingvals herred, Rom

Er'n ikke morsom a? Historien stopper ikke, og jeg blir sprø....

Når de to eldste barna blir født, Anna Jondine og Gjertrud Maria, oppgir han å være født i 1849.
Så finner jeg et uægte døpt barn Maria, og han oppgir å være født i 1859.

I følge FS gifter foreldrene til Johannes seg, først 24.nov 1851 i Surnadal.
Alf Andersen og Gjertrud Sivertsdatter.

At dette er foreldrene til Johannes, har jeg fått vite av en bygdebokforfatter, som også er familie.

At dette paret fikk en datter Johanna som ifølge FS skal være døpt i Surnadal 17. aug 1845, kjente bygdebokforfatteren ikke til. Jeg håpet derfor at dette kunne være Johannes. Derfor har jeg til nå, satset på at han var født i Surnadal i 1845.

Paret får også en datter Johanna ifølge FS døpt 14. sept 1851 i Surnadal, det må være jenta jeg fant på tellingen i Stangvik.

Nå har jo kirkebøkene for Ibestad I troms kommet på nett da, og det er lett å sjekke vielsen. Når man gifter seg, så må man vel legge frem en attest? Og nå er ikke teorien om at Johannes er født i Surnadal i 1845, så veldig sterk lenger. Jeg begynner tilogmed å bli redd for at jeg kanskje ikke har de rette foreldrene til Johannes.

I følge vielsen i Ibestad, Troms i 1887 nr.13 s.330, er Johannes Alfsen Kanestrøm født i 1848 i Fredø sogn, i Kr.Sund.
Han skal være konfirmert i Halse 23/10-1864.
Og han skal sisst ha gått til alters i Halse.

Jeg håper noen som har tilgang til kirkebøker kan hjelpe meg å finne ut hvor denne fargerike tippodefaren min er født.

Sist endret av dn19389 den 02 Apr 2006 11:57:50, endret 1 gang
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 18 Nov 2004 09:47:39

InnleggSkrevet: 30 Mar 2006 11:53:40    Tittel: Re: Johannes Alfsen Kanestrøm 1845 Svar med Sitat

Hei May Anita, du har også sendt meg en privat epost, men jeg svarer her.

Jeg har som moderator, flyttet dette emnet fra Surnadal til Tingvoll. Årsaken er opplysningene ved vielsen. Frei sogn dekket på den tida deler av dagens Tingvoll kommune, senere Straumsnes sogn, og det samme gjorde Halsa sogn. Kanestrøm er også en navnegard i Tingvoll, slik at jeg mener at det er lettere å få svar under Tingvoll enn under Surnadal eller Halsa som hadde vært det andre alternativet. Smile

Over til opplysningene ved vielsen. Frei sogn var på den tida en del av Kristiansund prestegjeld, og det er ei bok for hele prestegjeldet. De er brannskadde, men det kan hende at du kan finne Johannes i 1848 i den brannskadde kirkeboka. Døpte fra 1/1 1843 og til ut i 1847 er helt borte, men konfirmantlistene for slutten av 1850-tallet finnes, også som brannskadde bøker, slik at det er mulig å finne døpte barn i den perioden som konfirmanter.

Siden det står oppgitt at han er konfirmert i Halsa, kan du jo sjekke kirkeboka for Halsa 1849-1865. Om kirkebøkene for Halsa kan du lese her. Halsa var på den tida en del av Stangvik prestegjeld så inn- og utflyttingslister finnes i kirkeboka for Stangvik. Disse kirkebøkene kan du fjernlåne til ditt bibliotek, hvis du ikke vil kjøpe mikrokortene, eller vente til Arkivverket har skannet dem. Smile

Har du lett i innflyttingslistene for Ibestad og sett om Fjelljohannes står nevnt der? Står det hvor han kom i fra, og med hvilke attester han kom med? Kan du eventuelt følge ham bakover fra prestegjeld til prestegjeld?

To av mine aner, tippoldefar og hans mor, finner jeg heller ikke i FT1865. De bodde i Halsa. Teorien min er at de har vært på julebesøk på Smøla til mormora, og er ikke registrert der eller i Halsa hvor de bodde. Mora fikk som enke, ei jente ut på året i 1866, og hun ble født i Halsa som alle de andre barna. Hun var innerstenke, og fikk fattigunderstøttelse. Det er alltid noen prosenter eller kanskje promiller av befolkningen som ikke blir registrert. Spesielt kanskje slike som hverken hadde gard eller plass.

En annen av mine tippoldemødre står med forskjellige fødselsår i folketellingene i 1835, 1865, 1870, 1875, 1885, 1891 og ved dødsfallet i 1898. Ingen av dem er korrekt! Confused

Selvsagt kan vi bli "sprø" av de sporene som våre aner legger fra seg, men på den tida feiret de ikke geburtsdager. Så de visste kanskje ikke når de ble født. Det er da artig og moro, når vi endelig finner ut av disse vanskelige anene/slektningene. Det er et kjent fenomen blant slektsforskere at vi kanskje blir litt for høyrøstede når vi endelig finner ut av et vanskelig forhold. I USA kalles visst jubelen for "The Genealogy Dance". Very Happy Very Happy På lesesalen på et statsarkiv bør vi kanskje holde jubelen inne i oss, men det sies på Kristiansund folkebibliotek at det høres når Tor Larsen og jeg finner noen som vi har lett etter en stund. Selv om Lokalavdelinga er i et eget rom og litt avsondret fra resten. så bærer jubelen ut i nabolokalet!

Du skriver at du har drevet med slektsforskning i et halvt år, og jeg synes at du har funnet mye på den korte tida. Very Happy Very Happy Men et halvt år i slektsforskningssammenheng er kort tid. En annen her i området, fant i jula ut hvor de folkene han har lett etter i femten år kom i fra. Et annet eksempel som imidlertid tar for seg middelalder: Historikeren P. A. Munch skrev i 1840-årene at stamfaren for den eldre Galtungætta, Gaut, kom fra Ænes og det plasserte han på Ænes i Hardanger. I 1988, altså over 140 år senere, retter professor Bjørkvik dette og påpeker at Munch har lest feil, og det skal stå Ornes. Bjørkvik plasserer dette i Sogn, på Ornes der Urnes stavkirke står. På Ænes i Hardanger måtte de skrive om lokalhistoria, men til gjengjeld fikk vi en teori på hvem som bygde stavkirka som står på Unescos verdensarvliste. Så du må ikke bli "sprø" riktig enda. Smile Smile

Vi skal se om vi får tid til å se etter i kirkeboka etter Johannes' dåp i 1848. Men vet ikke når det blir. Kirkeboka for Halsa har de ikke på Kristiansund folkebibliotek, så den kan du vel sjekke selv?
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 30 Mar 2006 14:18:52    Tittel: Re: Johannes Alfsen Kanestrøm 1845 Svar med Sitat

Jammen klarte du å skrive et enda lengere svar, om Felljohannes sin bursdag, enn jeg klarte å lage spørsmål om det lille emnet. Hi hi.

Pussig at du nevner Urnes Stavkirke i svaret ditt. Rett nord for Urnes Stavkirke, faktiskt ved den første bekken du ser på kartet nord for stavkirka, ligger Trondskog.( i dag hytte).

På samme tid som Felljohannes forlater Møre og Romsdal, med retning området ved Lofoten, forlater også Lars Trondskog Hafslo, med retning samme område. Og det er nettopp disse to skruene, som etterhvert blir til meg. Så der traff du spikeren på hodet gitt. Antagelig har du noen ekstra sanser.

Jeg tror jeg har funnet gården på det gamle Amtskartet som Johannes, skal være født på. Kaalvaag på Øya Fred (Frei). Fra denne gården ser man jo faktiskt rett over på Svartvorpa under Nastad på Aspø, hvor foreldrene til Johannes etterhvert bosetter seg.

Faren til Johannes, Alf Andersen er en av barna til Sveahaugmaret i Surnadal, hun var ikke gift, hadde 6 barn med 5 forskjellige fedre, og alle var de skinnfellmagere.

Jeg har kirkebøkene fra Srømsnesset og fra Stangvik, for perrioden jeg trenger, men har ikke funnet spor av dem ennå. Hmm, det kan jo hende at presten ga opp å prøve å holde øye med bevegelsene til det folket her da *ler* Jeg skal bestille bøker fra Halse.

Og hvis bygde-ekspertene sjekker om Johannes kan finnes i bøkene fra Tingvoll og ikke minst finner hvem som er hans mor, er jeg kjempetakknemlig for det.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 30 Mar 2006 18:03:14    Tittel: Re: Johannes Alfsen Kanestrøm 1845 Svar med Sitat

Nå fant jeg hvor jeg hadde lest om Felljohannes før under Sør-Varanger her i Slektsforum hvor du har spurt etter sønnen hans.

Garden Kvalvaag i Tingvoll er ikke den du har funnet. På motsatt side av Aspøya finner du garden Kvalvåg på fastlandet. Den ligger i dagens Gjemnes kommune. Denne Kvalvåggarden lå i Tingvoll før 1964. Denne Kvalvåg er mer "berømt" enn garden på Frei. På Kvalvåg i Tingvoll bodde stiftsskriver Erik Audensen på 1600-tallet, og her overnattet noe av Norges Banks gull under gulltransporten i 1940.

Hvis du fjernlåner kirkeboka for Halsa 1849-1865, kan du selv se etter om Johannes blir konfirmert i Halsa i 1864, slik opplysningene ved vielsen forteller. Lykke til! Smile
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 30 Mar 2006 22:32:32    Tittel: Re: Johannes Alfsen Kanestrøm 1845 Svar med Sitat

Min Johannes og Norges gull på samme gård, utmerket. Gliser fra øre til øre. Tusen takk for at du tar deg tid til å fortelle, det du vet. Jeg fant også denne gården på amtskartet, helt nedi kanten mellom Stillestad og Lamvik.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 02 Aug 2006 14:13:52    Tittel: Re: Johannes Alfsen Kanestrøm 1845 Svar med Sitat

Du har vel allerede sjekket kirkeboka for Halsa etter konfirmasjonen til fellJohannes? I mellomtida har den kommet ut som skanna kyrkjebok og Johannes Alfsen Kanestrøm ble konfirmert i Halsa i 1864 slik som det sto ved vielsen.

Konfirmasjonen i 1864. Johannes står som nr. 29.

Foreldre er Dreng Alf Andersen og Pige Gjertrud Sivertsdtr. Det står også at Johannes ble født 2/10 1848 på garden Kvalvaag i Fredø, og det er den første garden som du fant. Postadressa på den garden var Nord-Kvalvåg i Frei for å skille den fra Kvalvåg i Tingvoll (nå Gjemnes).

Det kan bety at Johannes ble døpt i Frei kirke, og da må vi til de brannskadde kirkebøkene for Kristiansund prestegjeld for å se etter dåpen hans. Jeg fant ham ikke der, og jeg så i kirkeboka for årene 1847-1850. De er brannskadd, og navnet på barna er brent bort, men kolonnen med foreldrenes navn er med på de fleste. Men på nesten alle sidene er de siste navnene nederst på sida brent bort. Etter foreldrenes navn står det hvilket sogn de tilhørte; Chsund (Kristiansund), Fredøe (Frei) eller Grib (Grip), og jeg lette bare igjennom de navnene hvor foreldrene bodde på Frei.

Nå har jo også Surnadalsbøkene kommet ut, og der finner du dåpene til Johanna i 1845 og 1851. Der finner du også vielsen til Johannes' foreldre: Alv Andersen Svean og Gjertrud Sivertsdatter Granmo ble gift i Øye kirke i Surnadal i 1851.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet