Slektsforum Slektsforum
DIS-Norge

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 25 Apr 2005 11:31:45

InnleggSkrevet: 27 Jun 2006 18:49:08    Tittel: Oppslag kirkebok, Løten Svar med Sitat

Gulbrand Larsen døpt 1748, gifter seg når, og med hvem?

Iflg. Ft1801 er han gift med Kari Halvorsdatter (f 1748) og har 7 barn, de bor på Berger.det første barnet er født i 1776 (Else)

Iflg. bygdebok for Løten, nr 3 side 314/315, gifter Gulbrand seg med Kari Larsdatter og har 5 barn, hvorav det første er født 1774 (Kirsti), barna er ellers de samme, bortsett fra at bygdeboka har med to som ikke er I FT 1801 (bygdeboka opererer med 5 barn, mens FT opererer med 7)

Jeg vil tro at Gulbrand giftet seg 1770-1774.

Kan jo selvfølgelig være to Gulbrand Larsen,men det har jeg vondt for å tro, da alle andre opplysninger stemmer.

I 1781 flytter han til Høksnes i Vang (Har dessverre ikke bygdebok derfra), men en mulighet er jo at han først gifter seg med Kari Larsdatter, hun dør, og han gifter seg med Kari Halvorsdatter før 1801, dette er kanskje det mest sannsynlige, men blir jo ren gjetning fra min side.

Hvis noen har tilgang til kirkeboka for Løten 1770-74, og kan se etter, ville jeg være takknemlig.

En annen mulighet er å se etter i bygdebok for Vang ,Høksnes, om Gulbrand står oppført der, og med hvilken kone.

mvh

Grete Wisth
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 08 Des 2004 01:54:01

InnleggSkrevet: 20 Jul 2007 23:18:14    Tittel: Re: Oppslag kirkebok, Løten Svar med Sitat

Fant helt tilfeldig innlegget ditt, og du har kanskje løst 'gåten' forlengst siden den sto for så lang tid tilbake. Men siterer allikevel Vangsboka vedr. Gudbrand Larsen og hans familie på Høksnes:

Hallvord Olsen g.m. Else Persd. solgte Ø. Hanum 1774 og flyttet trulig til Høksnes samme året. I 1781 overdrog han garden til sønnen Per. Se Ø. Hanum.

Per Hallvordsen g.m. Margrete Nilsd. Barn: Else f. her 1778, og Gønner f. her 1781. Se Herset.

Hallvord og Else solgte Høksnes til sønnen Per for 598 rd. og føråd ved skjøte av 28/3 1781. Per bodde 1785 på Nordre Blystad og solgte Høksnes til Gudbrand Larsen.

Så følger hva som står om Gudbrand som neste bruker:
Gudbrand Larsen, f. Høingstad i Løten 1748, g. 1774 m. Kari Hallvordsd. f. Ø. Hanum 1748 (datter av H. og Else foran). Barn: Kersti f. Høingstad 1774, Else f. Høingstad 1776, Lars f. Høingstad 1778 g.m. Kari Mortensd., br. Berger i Løten, Pernille f. Høingstad 1781, Hallvord f. her 1763 g.m. Kari Jensd., se V. Hanumseie, Ola f. 1786 g.m. Ingeborg Østensd., se Spabergeie, Kari f. 1788 g. som enke 1846 m. Gudbrand Olsen Rønningstad i Løten, Gønner f. 1790 og Per f. 1794.

Gudbrand kjøpte Høksnes av Per Hallvordsen for 860 rd. ved skjøte av 13/12 1785. Ved pantebrev av 3/7 1786 lånte Gudbrand 440 rd av Morten Ånestad i Løten. Dette lånet ble innfridd 1788. Ved pantebrev av 28/4 1788 lånte Gudbrand 499 rd. av Helge Opstad. I 1797 ble Gudbrand stevnet av lensmann Ole Hoff for ei gjeld på 23 rd. Gudbrand lovte å betale til jul. Senest våren 1800 flyttet Kari og Gudbrand med barn til Berger i Løten.

Så følger masse om neste bruker Nils Nilsen, og så:
Nils kjøpte Høksnes av Gudbrand Larsen ved skjøte av 1/6 1799.

Tror kanskje at Løten bygdebok har oppgitt feil etternavn på Gulbrands kone, Kari hvis alt annet stemmer mht. barn og alle årstall. Løten bygdebok er såvidt jeg vet, svært gammel (1940-tallet), mens det bindet av Vangsboka som omhandler Høksnes (bind 2) er fra 1988. (Vangsboka er forøvrig enda ikke ferdig utgitt, - hittil kun 3 bind, det siste utgitt 2004.

Mvh. Britt Rahman
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 25 Apr 2005 11:31:45

InnleggSkrevet: 21 Jul 2007 09:49:29    Tittel: Re: Oppslag kirkebok, Løten Svar med Sitat

Hei Britt

Takk for innlegget ditt. Har ikke kommet noe videre med den "grenen" (har latt den ligge !) Slektgranskingen tok litt "overhånd", så jeg har tatt det litt med ro det siste året, men kjenner at jeg kommer til å begynne igjen nå, må bare vente til barn og barnebarn har reist hjem, så utover høsten kan det godt være at det kommer flere spørsmål fra meg.
er veldig hyggelig at selv gamle innlegg blir svart på.

Takk igjen

Hilsen Grete wisth
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet