Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 31 Jan 2006 03:57:32

InnleggSkrevet: 12 Sep 2006 21:34:35    Tittel: Nils Røvig Henriksen Svar med Sitat

Flere forskere i familien har forsøkt å finne opphavet til Nils Røvig Henriksen som etter det vi har klart å finne var født i 1777 i Røvig i Mosvik, Nord Trøndelag.
Om dette er riktig vet jeg ikke, men forsøker nu dette forum for å finne om det er korrekt. Han flyttet nordover. Ble gift i Andøy, flyttet til Kvæfjord og druknet under fiske 24 nov 1832.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 27 Feb 2005 03:53:20

InnleggSkrevet: 13 Sep 2006 00:26:54    Tittel: Re: Nils Røvig Henriksen Svar med Sitat

Hei Ole

Jeg kilderegistrerer diverse kilder fra Ytterøy prestegjeld - med sogna Ytterøy, Mosvik og Verran - deriblant kirkebøkene fra starten i 1692. Det finnes riktignok en Røvig gård i prestegjeldet, men den ligger i hovedsognet Ytterøy og ikke i Mosvik. Jeg finner dessverre ingen Niels Hendriksen født/døpt eller konfirmert i prestegjeldet i riktig periode som gjelder for din mann. Han finnes heller ikke i prestegjeldet i 1801 tellinga.

Det finnes også en Røvig gård i naboprestegjeldet Inderøy, men heller ikke her finnes det en Niels Hendriksen født/døpt eller konfirmert i riktig periode for deg.

Jeg undersøkte på nettet (folketellinga 1801 på Digitalarkivet) og finner at gården Røvig (med diverse skrivemåter) finnes i 4 prestegjeld i landet. I tillegg til Ytterøy og Inderøy i Nord-Trøndelag, finnes det Røvig gårder i prestegjeldet Schjerstad i Nordland fylke og Bolsøe prestegjeld i Møre og Romsdal fylke - begge de to sistnevnte prestgjelda bør derfor også undersøkes...Men siden det i 1801 tellinga ikke finnes noen Niels Hendriksen'er i hverken Nord-Trøndelag eller Møre og Romsdal født i perioden 1775-1779, men tre stykk i Nordland - http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebReg.exe?slag=vislista&register =etternavn&amt=18 - er kanskje Nordland det beste stedet for deg å starte den videre jakta etter Niels Hendriksen og hans forfedre...

Lykke til Smile

Hei fra Mette
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

InnleggSkrevet: 13 Sep 2006 19:16:39    Tittel: Re: Nils Røvig Henriksen Svar med Sitat

Ja så er vi atter like langt. Denne fyren er og blir et mysterium. Den web adressen for Digitalarkivet som du ga virker ikke. Jeg har forsøkt flere ganger og den kommer op med FEIL.

Kan du sende den til meg som direkte e-post og jeg skal fortsette derfra.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 31 Mai 2006 01:40:18

InnleggSkrevet: 13 Sep 2006 20:56:37    Tittel: Re: Nils Røvig Henriksen Svar med Sitat

Hei,

Fra Family Search, Vital Records Index:

Niels Henricsen

Birth: 19 oct 1782 Inderøy
Christening: 27 oct 1782 Inderøy

Parents: Henric Nielsen og Marit Olsdatter

Dette kan være en mulig kandidat til din Nils Henriksen.

Mvh Aud
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 26 Nov 2004 06:00:29

InnleggSkrevet: 13 Sep 2006 20:57:20    Tittel: Re: Nils Røvig Henriksen Svar med Sitat

Hei! I følge Bygdebok for Andøy, gård- og slekt del I var Nils Henriksen Røvig f. 1782 i Trondheim. Mvh John
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 13 Sep 2006 23:11:48    Tittel: Re: Nils Røvig Henriksen Svar med Sitat

Hei igjen Ole

Jeg fant også en Niels Hendriksen født 1782 på Inderøy, og slo han fra meg - men han kan jo være et alternativ som Aud skriver, eller var han kanskje født i Trondheim som Bygdeboka for Andøy antyder?.

Hvor fant du at han var født i 1777?

Hei så lenge fra Mette
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 21 Feb 2005 04:56:09

InnleggSkrevet: 13 Sep 2006 23:33:35    Tittel: Re: Nils Røvig Henriksen Svar med Sitat

Hei dere.
Om dere ser i Slektsf. Trondheimområdet 21.feb, vil dere se ei etterlysning jeg hadde om dem jeg da så som mulige foreldre til Nils.
Ang. fødselsår: Ved Nils sin død 1832 står det dessverre ikke fødselsår og dato, men at han er 50 år.

Mitt utgangspunkt ble derfor (FS)
Niels Henricsen f.19.okt 1782, Inderøy, døpt 27.okt.
Foreldre Henric Nielsen og Marit Olsdtr.
De bodde da på gården Tronhus. (De hadde en sønn Ole f 24.jun 1779. Da bodde de på husmannspl. Aas, Udøen)

I Ft 1801 er en Niels Henrichsen, 20år, tjenestedreng, Sandtorv, Trondenes.
(Iflg Folk og slekt i Tr.nes var han fra Trondheim)

Ft 1801. Hændrik Nielsen, jægtmand, BAKLANDET,Trondheim
Marit Olsdtr og en sønn Petter Andreas.

Trodde jeg var på rett spor.
Så fikk jeg en kopi fra Sjørullene:

Trondhjem Kiøbstad 1804, 1805-7-8-9
Nils Henrik..Røvig
Fødested Røvig i Mosvigen
Født eller døbt 1780 24/9
Oppholdsted BAKLANDET
Fikk "Søe Patent Anno 1805 16/7

(Det er ikke så godt å tyde alt i kopien, men)
1805 ...(under skipperens navn) A. Thode
1807 til Lofoten... J.J. Villa?
1809 noe om opphold i Finnmarken
Ellers er det under Anmerkniner noe tyda til at han" har opholdt sig i Nordlandene i 12 år..

MEN så oppdaga vi fødsel og årstall i sjørullene, og da "raste jo alt sammen"
At han som sjømann kunne lyve på seg et par år-, men når heller ikke dato stemmer??
Jeg har ikke klart å komme videre.

Hei Ole.
Hvilken av Nils sine barn er det du stammer fra? Her i Gullesfjorden er det mange etterkommere av hans datter Christiane.Min mann er en av dem.
Kjellrunn
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 24 Des 2004 12:54:14

InnleggSkrevet: 14 Sep 2006 00:15:29    Tittel: Re: Nils Røvig Henriksen Svar med Sitat

Jeg har registrert fødte i Inderøy, Nord-Trøndelag.

Her finner jeg følgende Nils Henriksen:

1) Nils, f. 12.02.1776, foreldre: Henrik Nilsen Wigen (ant. Vikan) og Sara Olsdatter Steenen. Født utenfor ekteskap. Faren var soldat under Bull.

2) Nils, f. 19.10.1782, foreldre: Henrik Nilsen og Marit Olsdatter. Ekte født.

Andre er det ikke i det aktuelle tidsrommet.

Blant døde finner jeg at den første Nils (f. 1776) døde 2 3/4 år gammel, 14. des. 1778, av kopper - så da har vi utelatt ham. Den andre Nils finner jeg ikke anført som død i Inderøy, tom. 1839. Heller ikke som gift i Inderøy. Og heller ikke konfirmert i Inderøy, eller anført i noen av de militære rullene jeg har tilgang til.

Men hvis den siste Nils er den rette, at han flytta fra Inderøy før 1801, kan jeg nevne at foreldrene hans, Henrik Nilsen og Marit Olsdatter, ble gift 17. juni 1779. Han var ungkar og soldat under kapteinløytnant Meyer. I folketellinga fra 1779 finner jeg dette paret på gården Ås, begge var bare 20 år gamle, og anført under rubrikken "inderster og løsfolk". Sønnen Ole på 6 måneder bodde sammen med dem. Men om den anførte alderen stemmer - tviler jeg på.

Blant fødte, finner jeg bare en Henrik Nilsen, han var f. 11. juni 1752 på Raumolden. Foreldre: Nils Sivertsen og Gjertrud Jonsdatter. Den samme Henrik var i 1791 bosatt på Raumolden, var da 40 år gammel, og gift med Marit på 45.

Hvordan så gå fram videre? Prøv å finne ut om det eksisterer et skifte etter kandidaten fra Inderøy - da er det også anført hvor arvinger er bosatt.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 14 Sep 2006 00:17:15    Tittel: Re: Nils Røvig Henriksen Svar med Sitat

Hei igjen

Som jeg skrev i mitt første innlegg, så finnes det ingen Røvig gård i Mosvik kirkesogn, kun i hovedsognet Ytterøy. Det er dessverre heller ingen Niels Henriksen innført som født eller konfirmert i Ytterøy prestegjeld (med sogna Ytterøy, Mosvik eller Verran) i perioden som gjelder kirkebok 3, 1756-1816 - noe som kan tyde på at informasjonen fra militærrulla sannsynlig er feil.

Det er jo mulig at riktig mann er han som ble født på Inderøy i 1782 - et alternativ for å finne ut det, er å finne dødsfallene til Henrik Nielsen og Marithe Olsdatter i kirkebøkene for Bakklandet (om de fortsatte å bor der) og gå videre derfra til eventuelle skifteopplysninger...

Hei igjen fra Mette
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 14 Sep 2006 00:35:17    Tittel: Re: Nils Røvig Henriksen Svar med Sitat

Jeg har kikka litt på skifteregisterne for Inderøy fra 1778 til etter 1852, men klarer dessverre ikke å finne Henrik Nielsen blant de innførte der..

Hei igjen fra Mette
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 21 Feb 2005 04:56:09

InnleggSkrevet: 14 Sep 2006 09:21:58    Tittel: Re: Nils Røvig Henriksen Svar med Sitat

Hei igjen.
Kan Marit Olsdtr være søster til Isaac Olsen som i Ft 1801 bor på gården "Røeviig i Inderøe"?
Kjellrunn
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 24 Des 2004 12:54:14

InnleggSkrevet: 14 Sep 2006 10:02:03    Tittel: Re: Nils Røvig Henriksen Svar med Sitat

Svaret på det siste er nei.

Isak Olsen (kalte seg gjerne Isak Olsen Wold Røvig) - født i Leksvik 1746, død på Inderøy 1810, gift med Sørina Olsdatter Dahl (ca 1748- e1820).

Isaks foreldre: Ole Isaksen Volden og Kirsti Kolbanusdatter Åsbakken. Disse hadde følgende barn: Kolbanus, Martha, Isak, Barbro og Elen.

Ole var jo det mest vanlige navnet på landsbygda, om to på en nabogård tilfeldigvis har patronymet Olsen eller Olsdatter, betyr langt fra at disse er i slekt.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 25 Sep 2006 22:52:07    Tittel: Re: Nils Røvig Henriksen Svar med Sitat

Hei Kjellrunn;

Mitt opphav med forbindelse til Nils Røvig Henriksen går via Jacob Røvig i Gapøy og min oldemor var Anna Røvig Kind.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 27 Jul 2007 06:54:22

InnleggSkrevet: 12 Mar 2016 20:57:44    Tittel: Re: Nils Røvig Henriksen Svar med Sitat

Denne saken var etter hvert blitt gammel.

Alle formoder at Nils Henriksen Røvig kommer fra en gard som heter Røvig, men det skjedde vel ikke rent sjelden at man tok navnet på gården/plassen man flyttet til?

Vil tro at beregnet fødselsår ca 1782 er det viktigste her? Håper jo at noen har kommet videre med denne. Smile
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 27 Jul 2007 06:54:22

InnleggSkrevet: 13 Mar 2016 14:53:39    Tittel: Re: Nils Røvig Henriksen Svar med Sitat

Man kan likegodt ta med seg denne også, siden det i nevnte sjøruller tidligere ble nevnt at han hadde oppholdt seg i Nordlandene i 12 år ...
Folketelingen 1801 for Trondenes
Min familie går videre via sønnen Martinus Røvig Nilsen, eller Martinus Nilsen Røvig, alt ettersom hva som er mest praktisk for den enkelte.
Kan hende Nils har sagt han har kommet fra Trondheim pga høyere status? Wink
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 31 Mai 2006 01:40:18

InnleggSkrevet: 14 Mar 2016 13:24:31    Tittel: Re: Nils Røvig Henriksen Svar med Sitat

Her er Nils Henriksen Røvig i den nevnte kilden.

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Utskrivningsvesenet Sjøutskrivningen, Trondheim by, Eldre rulle (SAT/SATM-316/01/L0012), 1804-1809, oppb: Statsarkivet i Trondheim.
Merknader: Ruller for Trondhjem by
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/52584/238/
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet