| Vis forrige emne :: Vis neste emne |
| Av |
Innlegg |
Skjult navn
Ble registrert: 06 Des 2004 07:48:32 Innlegg: 744 Bosted: KONGSVINGER
|
Skrevet: 20 Okt 2006 10:48:17 Tittel: Peder (Per) Opaker (Pedersen / Olsen) |
|
|
Jeg leter og leter etter en PEDER OPAKER f. 2.juni 1876. Han bosatte seg på gården Fuglerud N i Eidsvoll hvor ha bodde i 1913 ved dåp av datteren Anna.
Det oppgies da at foreldrene ble gift i Kristiania 26.september 1900.
Har fått oppgitt at han også skal ha benyttet Per som fornavn, og noen mener å forbinde navnene Pedersen eller Olsen med ham.
Han skal ha kommet til Eidsvoll via Trysil og Stange.
Faren skal ha vært en Johan Olsen f. 1858 i Nordre Osen i Trysil. Det skal være etterkommere av ham bosatt i Stange i dag.
Dersom oen kan hjelpe med opplysninger om ham og hans aner er jeg takknemlig. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Skjult navn
Ble registrert: 05 Des 2004 04:09:06 Innlegg: 200 Bosted: KOPPANG
|
Skrevet: 22 Okt 2006 09:33:35 Tittel: Re: Peder (Per) Opaker (Pedersen / Olsen) |
|
|
Jeg tror det må være en misforståelse når denne etterlysninga er blitt lagt under Rendalen, siden Rendalen overhode ikke er nevnt i teksten din. Du refererer derimot til Trysil, Stange og Nordre Osen. Det er liten sjanse for at De gode hjelperne med lokalkunnskap finner etterlysninga di da. Opaker finnes i Våler i Hedmark i 1900. Kanskje det er et sted å begynne?
Mvh Ola |
|
| Til Toppen |
|
 |
Skjult navn
Ble registrert: 06 Des 2004 07:48:32 Innlegg: 744 Bosted: KONGSVINGER
|
Skrevet: 24 Okt 2006 06:33:50 Tittel: Re: Peder (Per) Opaker (Pedersen / Olsen) |
|
|
Beklager, det er nok ingen misforståelse - snarere en forglemmelse.
Det hadde falt ut at Peder skal være født / komme fra Osen i Atnedal, noe jeg regner med kanskje kunne ha tilknyttning til Atna i Rendalen.
GD |
|
| Til Toppen |
|
 |
Skjult navn
Ble registrert: 19 Apr 2006 09:41:14 Innlegg: 175 Bosted: ÅS
|
Skrevet: 24 Okt 2006 07:51:33 Tittel: Re: Peder (Per) Opaker (Pedersen / Olsen) |
|
|
Atna ligger ikke i Rendalen, men i Stor-Elvdal.
Opaker finnes også i Nes på Romerike.
Nordre Osen ligger i Åmot kommune i Østerdalen. Ved folketellingen i 1865 finnes en 9-årig husmannssønn Johan Olsen født i Trysil på Glesåen i Sjøfjerdingen skoledistrikt i Åmot. Jeg er ikke lokalkjent nok til å kunne si at Sjøfjerdingen er området rundt Osensjøen, men det finnes ikke større sjøer i Åmot enn Osensjøen. Johans foreldre er Ole Haakensen født i Åmot og Oline Knutsdatter født i Trysil. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Skjult navn
Ble registrert: 05 Des 2004 04:09:06 Innlegg: 200 Bosted: KOPPANG
|
|
| Til Toppen |
|
 |
|