Slektsforum Slektsforum
DIS-Norge

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 08 Nov 2006 05:09:31

InnleggSkrevet: 10 Nov 2006 17:55:06    Tittel: Aner til Peder Sivert Mork Svar med Sitat

Da det viser å være vanskelig å få bok om Bolsøy prøver jeg med forumet .
Farfar Peder Sivert Mork var født 1870 ,Bolsøy.Han blev jekteskipper og senere kystlos.Hvem var hans aner og bakgrunn.

Med hilsen
Alf Peder Mork
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 04 Des 2004 11:42:15

InnleggSkrevet: 10 Nov 2006 19:07:33    Tittel: Re: Aner til Peder Sivert Mork Svar med Sitat

Peders dåp, nr 61. Antar at dette er rett person og da finnes flere opplysninger om fam i kirkebøkene for Bolsøy.
Peder som konfirmant nr 9
Foreldrene og broren ved FT 1865. Her står det at han var gardbruker og selveier, i kirkeboka er han omtalt som pladsbruker.
Broren Ellings dåp, nr 41.
Foreldrenes gifte nr. 4 med navn på foreldre.

Mvh
Britt Iren
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

InnleggSkrevet: 11 Nov 2006 16:24:34    Tittel: Re: Aner til Peder Sivert Mork Svar med Sitat

Fortsatt går jeg utfra at det er rett Peder Sivert .

Faren Sivert Ellingsen Mork f. 26 mai 1832, ved dåpen er det i kirkeboken bemerket med et kors og 1912.
Foreldrene er Huusmand Elling Eriksen Mork og Malene Sivertsdatter.
20 april 1823 vielse mellom Soldat Elling Eriksen Øverhagen på 27 år – pladsemann i Røvigen og Pige Mallene Sivertsdatter Skevig på 29 år.

I Bygdebok for Vågane på s. 165 finner du Mallene og hennes slekt og litt om hennes eketemann. Bl.a at søstera Synnøve ble bestemor til Olav (Ole) ”Ostekavli” i Bergen.
Her er også henvist til Solemsdalsboka s 226 og s. 251. Du bør låne disse bøkene da det blir for mye å skrive her.

Mallena i 1801 og Elling 1801

Siden Peder Sivert sin mor heter Eg når hun gifter seg er det vel sannsynlig at hennes foreldre og søsken er her i 1865

Peder Eriksen i 1801
Om noen har bygdebok for Tresfjord så kan det kanskje bekreftes eller avkreftes om han flyttet til Eikgjerdet på Sekken.

Søk på http://www.moldekirkegaarder.no/ og du finner Elling Mork (Peder Siverts bror).

Mvh
Britt Iren
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 10 Des 2004 11:15:36

InnleggSkrevet: 11 Nov 2006 19:48:17    Tittel: Re: Aner til Peder Sivert Mork Svar med Sitat

Peder Eriksen Nerheim f 1798 er nevnt i Gard og Slekt Tresfjord som sønn av Erik Pedersen Kjøpstad Nerheim og Berit Størkersdtr Neremsholen.

Men forfatter Olav Rekdal har ikke noe om hvor Peder ble av.

Sitat fra boka:

"Son 1 Peder vert 1832 g i Veøy med Alet Olsdtr Gjermundsnes, og synes ikkje nemnt meir i vårt prestegjeld."

vh Helge
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 11 Nov 2006 20:46:54    Tittel: Re: Aner til Peder Sivert Mork Svar med Sitat

Hei Britt Iren.
Mange takk for opplysningene om farfar, alt stemmer etter det jeg har hørt.Jeg fikk en gang høre fra min far om vennskapet mellom Kavli og Peder Mork.Jeg har også vært på Åsen gård , Hjelset for mange år siden og besøkte min fars fettre: Andreas Mork og organist Sigvart Mork.

mvh Alf Peder
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 17 Nov 2006 21:41:44    Tittel: Re: Aner til Peder Sivert Mork Svar med Sitat

Hei igjen.

Iflg kirkeboken for Veøy var Kristine Pedersdatter Eeg (Peder Siverts mor) datter av Peder Eriksen Ek og Alet Olsdatter. Jmf Bjerkevolls innlegg

Mvh
Britt Iren
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 23 Nov 2006 20:31:06    Tittel: Re: Aner til Peder Sivert Mork Svar med Sitat

Hei Britt Iren
Jeg har no lest alle di nevnte bøkerne + Veøy med Eeg(Eik),slekten . Men Bolsø og Sekken slektbøker er det helt umulig å få tak i ! Eksister de fremdeles? Jeg har også lest en skipsliste om jekten"Bjørn" på 40 tonn, med Peder S Mork som skipper. Har også funnet i gammelt avisutklipp at han var begynt i Bergen Dampskipselskap i 1904 som kystlos hvor han loste bl .a Stella Polaris og Meteor. Han fikk etter 35 år Kongens fortjenstemedalje i gull.
Tusen takk for at du hjalp meg med å finne ut om Kystlos Peder Sivert Mork!!

Alf Peder.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 31 Mar 2005 04:31:28

InnleggSkrevet: 23 Nov 2006 23:04:22    Tittel: Re: Aner til Peder Sivert Mork Svar med Sitat

I min base står det:
Peder Eriksen, 1798,Neremsholen,Tresfjord
G.M. 1832
Alet Olsd.,Gjermundsnes, f.før 1812 i Veøy
Peders foreldre:
Erik Pedersen,1748,Kjøpstad
Berit Størkersd,1773,Nerem, Tomrefjord
Ikke mer om Peder og Alet og det betyr nok at de flyttet. Opplysningene kommer fra Bygdeboka
Vielse 14/6 1832,Vestnes
Palmar Huse
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 30 Nov 2004 09:23:58

InnleggSkrevet: 30 Jan 2008 21:02:38    Tittel: Re: Aner til Peder Sivert Mork Svar med Sitat

To merknader fra P.G. på http://home.no.net/pgjendem. Siden ovenstående innlegg er fragmentariske, skal jeg vise de videre sammenhengene. Dessverre blir ikke disse tilgjengelige for allmennheten før Marit Rekdal Hoel kommer med Vikebuktboka.

Vedlegg nr. 1:

Johannes .. Istad "af Aal i Hallingdal", f. i Ål, Hallingdal, Buskerud.
I. Erich Johannesen Istad Øverhagen, f. ca 1765 i Kleive, Bolsøy, Møre og Romsdal. Forhold til Anna Arnesdtr. Skjevik (Fuglset), f. 1767-1769 i Skjevika, Bolsøy, Møre og Romsdal, (datter av Arne Arnesen (1) Sølsnes Skjevik og Anne Lassesdtr. Skjevik).
A. Elling Eriksdtr. Øverhagen Ner-Mork, f. ca 1 jun 1796 i Ner-Mork (Ner-Hagen), Bolsøy, Møre og Romsdal. Han giftet seg med Mallena Sivertsdtr. Skjevik (Øverhagen), gift 20 apr 1823 i Bolsøy, Møre og Romsdal, f. 1793 i Skjevik, Vågane, Bolsøy, Møre og Romsdal, (datter av Sivert Larsen Røbekk Skjevik og Anne Olsdtr. Der bort Tolaas (Røbekk)) d. ett 1865 i Mork, Bolsøy.
1. Sivert Ellingsen (1) Øverhagen, f. 12 jan 1824 i Bolsøy.
2. Sirianna Eriksdtr. Ner-Mork, f. 9 sep 1827 i Bolsøy.
3. Anne Ellingsdtr. (2) Ner-Mork (Syltefætten), f. 26 des 1829 i Bolsøy, d. 1917 i Fræna, Møre og Romsdal.
4. Sivert Ellingsen (2) Ner-Mork (Grønnes), f. 26 mai 1832 i Ner-Mork, Bolsøy, Møre og Romsdal. Han giftet seg med Christine Pedersdtr. Eikgjerdet, gift 3 mar 1863 i Bolsøy, Møre og Romsdal, f. 1836 i Eik, Sekken, Veøy, MØr eog Romsdal, (datter av Peder Eriksen Nerem Eikgjerdet og Alet Olsdtr. Gjermundnes (Eiksgjerdet)). Sivert døde 1912 i Bolsøy.
5. Andreas Ellingsen Ner-Mork, f. 28 mai 1836 i Bolsøy.
II. Johannes Johannesen Istad.
A. Peder Johannesen (1) Istad, f. ca 1799 i Ål ?. Han giftet seg med Ellen Olsdtr. Midthaug, gift 1821 i Kleive, Møre og Romsdal, f. 1799 i Midthaug, Kleive, (datter av Ole Iversen(1) Midthaug og Ane Pedersdtr.).
1. Johan Pedersen Midthaug, f. 7 jul 1822 i Kleive, Møre og Romsdal.
2. Peder Pedersen Midthaug, f. 12 nov 1823 i Kleive, Møre og Romsdal.
3. Ole Pedersen (3) Midthaug Istad, f. 2 apr 1826 i Bolsøy, Møre og Romsdal. Han giftet seg med Beret Anna Johansdtr. Gjeitnes Nør-Talset, f. 26 jun 1827 i Ellingsgard, Geitnes, Bolsøy, Møre og Romsdal, (datter av Johan Sivertsen Stranda Frantsgjerde og Karen Nilsdtr. Gjeitnes) d. ett 1865 i Solemdal, Bolsøy, Møre og Romsdal.
4. Peder Johan Pedersen Istad, f. 6 jan 1832 i Kleive.
5. Oline Pedersdtr. Istad, f. 1838 i Kleive, Møre og Romsdal. Hun giftet seg med Peder Olsen Furu Istad, f. 20 nov 1833 i Kleive, Møre og Romsdal, (sønn av Ole Olsen (1) Furu Istad og Karen Pedersdtr. Istad).
III. Ingebrigt Johannesen Gujord Berg, f. i Ål, Hallingdal, Buskerud. Han giftet seg med Berit Paulsdtr., f. i Ål, Hallingdal, Buskerud.
A. Agatha Ingebrigtsdtr. Berg, f. 14 okt 1827 i Kleive, Bolsøy, Møre og Romsdal.
IV. Knut Johannesen Istad.

Vedlegg nr. 2

Anders Knutsen Vike Villa.
I. Knut Andersen Vike Gjerde Villa, f. 1769 i Tresfjord, Møre og Romsdal. Han giftet seg med Berethe Johansdtr. Daugstad, gift 1 feb 1800 i Tresfjord, Møre og Romsdal, f. 1775 i Tresfjord, Møre og Romsdal, (datter av John Olsen (1) Daugstad). Knut døde 19 okt 1860 i Vestnes.
A. Hille Knutsdtr. Villa, f. 1 jul 1801 i Tresfjord, Møre og Romsdal. Hun giftet seg med Syvert Olsen Sørås Skjegstad, gift 20 okt 1831 i Tresfjord, Veøy, Møre og Romsdal, f. 5 des 1803 i Vestnes, Møre og Romsdal, (sønn av Ole Johnson Villa Sørås og Synnev Eriksdatter).
B. Anders Knutsen (2) Gjerde Villa, f. 31 jul 1806 i Tresfjord. Han giftet seg med Karen Marie Ottestr. Bolsøe, gift 6 des 1837 i Tresfjord, Vestnes, Møre og Romsdal, f. 1803 i Bolsøy, (datter av Otte Olsdtr. Sør-Sylte Bolsøe og Berit Olsdtr.).
C. Berith Knutsdtr. Villa, f. 13 mar 1809.
D. Gjertrud Knutsdtr. Villa, f. 1816 i Villa, Tresfjord, Møre og Romsdal. Forhold til Nils Knutsen (Tresfjord) Hoem, f. 1 okt 1822 i Tresfjord, Møre og Romsdal, (sønn av Knut Andreas Nilsen Ø. Tueplass Hoem og Anna Paulsdtr.) d. 1910 i Tresfjord, Møre og Romsdal. Gjertrud døde 1885 i Fagerhaug-Reiten, Tresfjord.
II. Ole Andersen Vike Gjermundnes. Han giftet seg med (1) Christi Hansdtr. Gjermundnes, gift 1800 i Veøy, Møre og Romsdal. Han giftet seg med (2) Anne Hansdtr. Stenødegård, gift 18 apr 1811 i Vestnes, Møre og Romsdal, f. 1778 i Vestnes, Møre og Romsdal, (datter av Hans Nilsen Stenødegård og Marit Lassesdtr. Ner-Reistad).
A. Hans Olsen (1) Gjermundnes, f. 24 jan 1803 i Vestnes, Møre og Romsdal. Han giftet seg med Sigrid Johnsdtr. Vike, f. 1795 i Vestnes, Møre og Romsdal, d. ett 1865 i Ytre Vike, Vestnes, Møre og Romdal.
B. Aleth Olsdtr. Gjermundnes, f. 30 mar 1806 i Vestnes, Møre og Romsdal. Forhold til Ole Larsen (1) Talberg, (sønn av Lars Larsen (1) Talberg og Ingeborg Pedersdtr. Sør-Sylte Fremstedal). Hun giftet seg med (2) Peder Eriksen Kjøbstad Neremshol, gift 14 jun 1832 i Vestnes, Møre og Romsdal, f. 1798 i Tresfjord, Vestnes, Møre og Romsdal, (sønn av Erik Pedersen Kjøbstad og Beret Størkersdtr. Nerem).
C. Anders Olsen Gjermundnes, f. 8 apr 1812 i Vestnes.
D. Hans Olsen (2) Gjermundnes, f. 10 aug 1820 i Vestnes.
E. Peder Olsen Gjermundnes. Han giftet seg med Anna.
III. Anders Andersen Indre Vike, f. ca 1785 i Vestnes. Han giftet seg med Brithe Lassesdtr. Helset, gift 1812 i Vestnes, Møre og Romsdal.
A. Erik Andersen Indre Vike, f. 1814 i Vestnes. Han giftet seg med Torrid Olsdtr., f. 1810 i Vestnes.
B. Anne Andersdtr. Vike. Forhold til Johan Henriksen Malefætten.
C. Anne Marie Andersdtr. Vike, f. 1822 i Vike, Vestnes, Møre og Romsdal. Hun giftet seg med Jon Jonsen Krogset Hol, gift 1840 i Vestnes, Mør eogRomsdal, f. 4 des 1820 i Krogset, Vikebukt, Vestnes, Møre og Romsdal, (sønn av Jon Olsen Krogset) d. i Hol, Fræna, Mør eog Romsdal.
IV. Lars Andersen Kyrkje-Sylte. Han giftet seg med Berith Eriksdtr..
A. Erik Larsen Kyrkje-Sylte, f. 7 jul 1809 i Tresfjord, Møre og Romsdal.
V. Marit Andersdtr. Bø, f. 1793 i Bø, Voll, Møre og Romsdal. Hun giftet seg med Sivert Larsen Vike, gift 3 jul 1818 i Vestnes, Møre og Romsdal, f. 1792 i Vike, Vestnes, Møre og Romsdal.
A. Anders Sivertsen Vike, f. 22 des 1822 i Vestnes, Møre og Romsdal.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 08 Feb 2008 00:31:02    Tittel: Re: Aner til Peder Sivert Mork Svar med Sitat

Hei Per!
Det var ok å få nye opplysninger om min farfar Peder S. Mork sine aner. Min kilde (tremenning),var ikke så sikker på dette med Erich J. I. Øverhagen.

Palmar Huse har hjulpet meg en god del med å finne de slektsbøkene jeg har lest: Vestnes, Sekken, Bolsøy pluss store mengder med litteratur fra min mormors slekt på Blaker og Ringerike pluss Akershus o.s.v. Siden min farfar var jekteskipper og senere kystlos fant han sin kone i Hammerfest. Hennes slekt spenner fra Ålesund til Kirkenes, så her har jeg lest mye og fått god hjelp fra andre som har samme hobby som meg.

Jeg har hittil registrert 540 forfedre, så det er bra jeg er pensjonist og har god tid!!
P.S Jeg regner med at det ha gått litt fort i svingene når min tippoldefar Elling er blitt
Eriksdtr.??

Mange hilsen
Alf Peder Mork
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 30 Nov 2004 09:23:58

InnleggSkrevet: 08 Feb 2008 17:51:48    Tittel: Re: Aner til Peder Sivert Mork Svar med Sitat

Svar til Peder Sivert: Vær ikke redd for å presentere dine funn. Du er en skikkelig granskergluping. Husk vi eier ikke vissheten, bare spor av virkeligheten som kanskje andre kommer til å korrigere. Det gjelder ikke å være "sich selbst genug", men frimodig nok til å bidra med sin "ringe skjerv". Så får gribbene dissekere kadaveret. Min database beløper seg nå til 109.000, men det er jo blåbær mot Svein Hestnes på Nordmøre. Jeg profiterer stadig på å snuse i hans fotspor.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 24 Feb 2008 16:43:26    Tittel: Re: Aner til Peder Sivert Mork Svar med Sitat

Hei Per
Sendte deg 2 p.m.18. februar. Da jeg ikke har fått noen respons på disse, lurer jeg på om jeg har sendt p.m på rette måten Det er jo ikke alltid enkelt for oss gamle pensjonister å finne ut av alt?!

Vennlig hilsen
Alf Peder.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 17 Des 2004 10:12:05

InnleggSkrevet: 24 Feb 2008 19:17:38    Tittel: Re: Aner til Peder Sivert Mork Svar med Sitat

Per har et punktum etter nettadressa si, så jeg er redd mailene til ham ikke kommer fram/dit de skal.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 07 Des 2004 05:14:55

InnleggSkrevet: 25 Feb 2008 00:15:34    Tittel: Re: Aner til Peder Sivert Mork Svar med Sitat

Nå tenker jeg nok at Alf mener Private meldinger gjennom Slektsforum. Jeg har sendt en til Hr. Gjendem jeg også for lenge siden, den var ulest i over et halvt år, og da bare slettet jeg den. Så jeg tror ikke Per leser sine Private meldinger.

Hilsen Remi
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 29 Feb 2008 00:41:59    Tittel: Re: Aner til Peder Sivert Mork Svar med Sitat

Hei
Private meldinger slettet !!
Alf Peder
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet