Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 02 Mar 2007 06:40:45

InnleggSkrevet: 02 Mar 2007 18:43:58    Tittel: "Mitt kistemysterium" Svar med Sitat

"Kistemysteriet!"

Det har seg slik at i min familie har vi i over femti år hatt to kister som har tilhørt ei dame fra Bud som het Elisabet Eriksdatter.
Den ene er ei lita brun kiste med blå dekor, den har inskripsjonen Elisabet Eriks Datter Gule 1859.
På den andre som er ei stor rød kiste med svarte kanter, står det Elisabet Ereks Datter Kalsvig 1866.
På en eller annen måte har min oldefar Edvart Eriksen Storvik, f.19.jan.1862 i Sunndal, fått disse kistene i sitt eie.

Da jeg ble født fikk jeg den største kista. I de senere år har jeg begynt å spekulere på hvem var egentlig "damen med kistene"!

Vi har funnet ut at Elisabet Eriksdatter er født 5.februar 1841 på Sunde i Bud. Ifølge klokkerbok for Bud for 1818-1845 er hun døpt der samme år. Faddere var Ingebrigt Johnsen Berseth, Sivert Størkersen Sunde, Ane Nilsdatter Sunde, Abel Ingebrigt Datter Berseth og Sissel Hansdatter Karlsvig.
Foreldrene kom fra Øyer prestegjeld i Oppland. Far var salmaker Erik Halvorsen f.ca.1794, han var gift med Anne Kristensdatter.
De hadde barna: Kristen f.ca.1826 i Øyer, konf. i Bud i 1844. Halvor f.ca.1828 i Øyer, konf. i 1844 i Bud. Disse to eldste skal være innflyttet til Drågen den 26.oktober i 1843 hvor de skulle tjene. Marit f.ca.1831 i Øyer, konf.i 1846 i Bud. Kari f.ca.1831 i Øyer, konf.i Bud 1852. Elisabet (med Kistene) f.5.februar 1841 i Sunde i Bud. Mathea f. 11.november 1844 i Myren i Bud.

Disse opplysningen har jeg i hovedsak fått fra Johan Julnes som driver med historisk forskning i området. Kirkebokfunnene har vi funnet ut av selv.
Jeg har oppsøkt området i Bud og lett etter linker til Gule og Karlsvik uten særlig hell. Jeg fant bare ut at disse gårdene lå nære hverandre.

Det jeg spekulerer mest på er hvorfor har kistene havnet hos vår familie, og hvilken forbindelse kan det ha vært med Elisabet Eriksdatter og min oldefar Edvart fra Sunndal. Edvarts far er Erik Olsen fra Sunndalsøren og Kari Hågensdatter Aaker. Min far har fortalt at han for rundt som tømmermann og var visstnok med å bygde kirker. Han giftet seg med Oline Magrete Olsen f.1866 i Kristiansund. De fikk flere barn som ble født der. De flyttet etterhvert til Trondheim, hvor han i folketellinga for 1900 bor med familien og er snekker sven av yrke.
Dette er noen av opplysningene jeg håper kan bidra til at jeg kan komme nærmere en løsning av "kistemysteriet".

Hilsen Elisabeth Storvik Størseth, Trondheim
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 20 Mai 2006 12:54:23

InnleggSkrevet: 03 Mar 2007 01:10:17    Tittel: Re: "Mitt kistemysterium" Svar med Sitat

Vel kistene kan jo i teorien være kjøpt.

Den store fra 1866 vil jeg tro er ei brudekiste. (Det kan jo forresten den fra 1859 også være). Se om du finner noen giftermål på disse 2 årstallene

mvh DAG
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 03 Mar 2007 13:13:58    Tittel: Re: "Mitt kistemysterium" Svar med Sitat

Hei.

Takker for svar. Har lett litt i kirkebok for Bud uten hell. Fant ut at Elisabeth Ereksdatter Kalsvig er konfirmert 7.0kt.1855. Fant også søstrene Kari, Marit og Mathea og hvem de ble gift med og noen døpte barn av disse. Hvis Elisabeth flyttet ut må jeg forsøke å være kreativ og kanskje lete i kirkebøker for nærliggende områder.

Hilsen Elisabeth
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 07 Des 2004 05:14:55

InnleggSkrevet: 03 Mar 2007 23:30:33    Tittel: Re: "Mitt kistemysterium" Svar med Sitat

Hei.

Elisabeth Eriksdatter er tjenestepike på Kalsnes og indre Kalsvig i 1865. Lenke

Det ser ut til at hun gifter seg med en Ole Olsen fra Sundalen. Dette ser ut til å være eneste mulige kandidat jeg finner for ei Elisabeth født i Bud rundt 1841. Dette med forbehold om at hun kan være død før 1900 og dermed ikke finnes i 1900-tellingen.

Du kan jo kanskje prøve nøste litt opp i hvor denne Ole Olsen, havnesmed i Trondheim, født i Sunndal i 1844, kommer fra. Og se om det er sansynlig at det er Elisabeth Eriksdatter som blir gift med han en gang før 1881.

Hilsen Remi
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 02 Des 2004 10:10:00

InnleggSkrevet: 04 Mar 2007 10:02:01    Tittel: Re: "Mitt kistemysterium" Svar med Sitat

Kan denne Ole Olsen fra Sunndal være din oldefars onkel rett og slett?
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 06 Mar 2007 01:04:12    Tittel: Re: "Mitt kistemysterium" Svar med Sitat

Til dere som har kommet med innspill og bidrag til en løsning på "Mitt kistemysterium".

Når man har interesse og evner og vet hvordan man skal komme videre innen slektsforskning så ser det ut til at ting kan gå lekende lett.
Det er vel slik at Ole Olsen f.18.januar 1844 på Sunndalsøren er den mannen Elisabeth Eriksdatter Kalsvik fra Bud ble gift med. De fikk datteren Helga f.1881 og bodde i Kristianfeldts Gade 14 ved folketellingen 1900 for 1601 Trondhjem.
Iflg. kirkebok for Sunddal, ble Ole Olsen født 18.jan 1844 og er døpt 28.januar 1844. Foreldrene er ungk.og sjømandsdreng? Ole Endresen Torske og pige Helga Haagensdatter Høibakken. Flere av fadderne har etternavnet Wennevold, antagelig fra farsiden. Hans mor Helga Haagensdatter er mest sansynlig Kari Haagensdatter Aaker sin søster. Kari Haagensdatter var Edvart Eriksen Storvik sin mor og min tippoldemor. Edvart har mest sannsynlig arvet de "mystiske" kistene fra sin onkel Ole. Elisabeth døde i 1915 og er gravlagt på Tilfredshet kirkegård i Trondheim, i samme grav som Edvart ble gravlagt i når han døde i 1951.
"Kistemysteriet" kan vel nå sies å være løst. Det er i stor grad takket være Randi Rønning sin iherdige innsats (dag og natt?) og hennes evner til å finne frem i og gå til de rette "kanaler" i et for meg uforståelig og forrykende tempo! Jeg takker Randi for alt dette arbeidet som gjorde at jeg "kan få fred i sjela" og formidle videre til mine etterkommere hvordan dette hang sammen.

Med vennlig hilsen og takk fra
Elisabet Storvik Størseth
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 17 Des 2004 10:12:05

InnleggSkrevet: 06 Mar 2007 15:29:38    Tittel: Re: "Mitt kistemysterium" Svar med Sitat

En bekreftelse på mesteparten av disse opplysningene, pluss en del til, finner du på s 260 i Knut Sæther: Meir om befolkninga i Sunndal på 1800-talet. Hågen Olsson og Brynhild Samuelsdatter på Bakken (Høgbakken) u Åker/Negard og deres 4 døtres familie har en A4 siders omtale.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

InnleggSkrevet: 06 Mar 2007 19:29:33    Tittel: Re: "Mitt kistemysterium" Svar med Sitat

Hei,

takker så mye for denne opplysningen. Har stort sett kunne finne stoff om dem i Sunndalsboka hittil, så det blir spennende å kunne leite i andre kilder også.

Mvh. Elisabeth
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 06 Mar 2007 19:37:08    Tittel: Re: "Mitt kistemysterium" Svar med Sitat

Hei.

Takk for opplysningene. Det var dette som fikk oss til å tenke mer konstruktivt. Vi fant Ole Olsen med hustru ElisabethOlsen og datter Helga i Trondheim 1900-tellinga.

Mvh. Elisabeth
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 06 Mar 2007 19:41:40    Tittel: Re: "Mitt kistemysterium" Svar med Sitat

Hei igjen.

Det siste svaret og takken var tilegnet Remi Pedersen.

Hilsen Elisabeth
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 07 Des 2004 05:14:55

InnleggSkrevet: 07 Mar 2007 18:27:38    Tittel: Re: "Mitt kistemysterium" Svar med Sitat

Bare hyggelig, Elisabeth.

Glad du kunne nøste opp i problemet ditt. Very Happy

Hilsen Remi
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet