Slektsforum Slektsforum
DIS-Norge

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 16 Des 2006 11:40:06

InnleggSkrevet: 18 Sep 2006 00:14:22    Tittel: Re: Verran, Ørsjødal, propretærer Testmann og Møller Svar med Sitat

Hei orakler der ute.
Dette er kanskje litt på siden av slektsforskning som sådan, men jeg forsøker allikevel:
Jeg har en tremenning som strever med en gård/slektshistorie om Ørsjødalgårdene i Verran i ledige stunder. Han har problemer med å finne noen opplysninger, og har bedt meg legge ut en forespørsel.
Det han "vet" er som følger:
Det var to "investorer", Testmann og Møller, som var eiere/medeiere av Ørsjødal siste halvdel av 1700-tallet.
De kjøpte av Bakke Kloster etter 1762.
I 1790 er de medeiere sammen med Sara Siversdtr. Tangstad.
S.S.Tangstad selger ut sin del på auksjon til Jon Knutsen Ørsjødal og Elling Olsen Ørsjødal.
Hovedspørsmålet er: Når begynte og sluttet proproitærene Testmann og Møller å være eiere/medeiere i Ørsjødal? Takknemlig for ytterligere info om disse to karene.
Og videre: Hvem overtok Jon Knutsen Ørsjødals del av Østre Ørsjødal etter hans død 10.01.1829?
mvh Roar Dalen
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

Ble registrert: 27 Feb 2005 02:53:20

InnleggSkrevet: 18 Sep 2006 05:03:21    Tittel: Re: Verran, Ørsjødal, propretærer Testmann og Møller Svar med Sitat

Hei Roar

Jeg har kikka litt raskt igjennom noen få av de kildene jeg har her hjemme.

I 1793 i Rulla over Det unge Mannskap ved Ytterøyske Infanteri Kompani, er Elling Olsen og Joen Legdsmenn. I 1810 er Jon Knudsen og Johan Stephensen (Rasmus Olsen kårmann hos sistnevnte og han døde i 1817, 50 år gammel) oppsittere på hver sin Ørsedals gård, men gårdene har samme matrikkelnummer, 698.

I Hovedmatrikuleringskommisjonens sammenligningsprotokoll fra 1819 har gårdene fått hvert sitt matrikkelnummer, og John Knudsen sitter på gård 698 og Sivert Rasmussen på 699.

Fra 1821 finner jeg i kirkeboka for Verran 1817-1842, at Elling og Rasmus Jonssønner begge er omtalt som gårdmenn. Elling fra giftemålet med Bolette Nielsdatter i 1821 og Rasmus fra datteren Berits dåp i 1822. I tillegg finner jeg også at en Casper Ingebrigtsen Ørsedal blir omtalt som både gårdbuker, forpakter, gårdmann og inderst i perioden 1827-1837.

Skal prøve å få kikka litt mer seinere..

Hei så lenge fra Mette
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 16 Des 2006 11:40:06

InnleggSkrevet: 18 Sep 2006 23:47:10    Tittel: Re: Verran, Ørsjødal, propretærer Testmann og Møller Svar med Sitat

Hei Mette

Sier takk for nyttig info. Ser her - og av tidligere innlegg - at du er hjelpsomheten selv, og sitter inne med mye kunnskap og gode kilder hva gjelder Verran.
Jeg skal overbringe svar videre til min 3m og gårdshistoriker etter hvert pr. tlf. (han har ikke internettilgang - de finnes faktisk ennå).
Nå er det tilbake til TVNorge og "Rome", god historie det også...

God kveld fra Roar D.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet