Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 13 Jan 2007 07:53:04

InnleggSkrevet: 31 Jan 2008 15:02:37    Tittel: Ole Andersson Nord-Fodno (Nordfonden) Svar med Sitat

Når bygdebøkene gjør meg litt forvirret og kirkebøkene har sparsomme opplysninger tyr jeg til Slektsforums brukere for hjelp:

I boka Fitjar - Bygdeskipnad og bygdesoga fra 1933 av Jacob Aaland er nevnt under gården Nord-Fodno en Ola Andersson som skal være født ca 1734, død 1822 og bruker fra 1769.
Under gården Brekke i samme bok er nevnt en Ole Andersson Nordfonden som skal være født ca 1738, død 1802 og bruker på Brekke fra 1762. I bygdeboka om Austevoll (som er skrevet etter at Brekke kom inn i Austevoll kommune) er denne siste Ole Andersson omtalt som sønn av Anna Bertelsdotter Nordfonden og Anders Olsen.

I kirkeboka klarer jeg kun å finne én slik Ole Andersson Nordfonden, døpt 1740, det kan passe bra for han som kom til Brekke, i samsvar med opplysningene i begge de nevnte bygdebøker:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11670&idx_id=11670&u id=ny&idx_side=-74

På den tida var det kun én gård på Nord-Fodno, så jeg antar det er lite sannsynlig at to nesten jevngamle sønner fikk samme navn. Alternativt kan den Ole Andersson som var bruker på Nord-Fodno være født et annet sted, uten at det er nevnt i bygdebøkene.
Jeg tror ikke de to er samme person, det passer ikke med andre opplysninger, ektefeller m.m.
Noen som vet noe om dette? Question

mvh
leif erik otterå
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

InnleggSkrevet: 02 Feb 2008 21:24:19    Tittel: Re: Ole Andersson Nord-Fodno (Nordfonden) Svar med Sitat

Etter å ha gått gjennom kirkebøkene litt grundigere mener jeg å ha funnet ut av dette: Anders Nordfonden fikk en sønn Ole som ble døpt 27. februar 1735 og en sønn Ole som ble døpt 31. juli 1740.
I 1801-tellingen finner vi den første Ole på Nord-Fodno (Nordfonden) og den andre Ole på Brekke (Bræche).
Så dermed faller brikkene på plass Very Happy

leif erik
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 22 Aug 2007 12:27:24

InnleggSkrevet: 02 Feb 2008 22:45:43    Tittel: Re: Ole Andersson Nord-Fodno (Nordfonden) Svar med Sitat

Hei!

Dette stemmer også med Fitjar Bygdebok (Simon Steinsbø 1986)

Så dette forleden dag, men fikk ikke skrevet det inn.

mvh Ottar
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 02 Feb 2008 23:35:30    Tittel: Re: Ole Andersson Nord-Fodno (Nordfonden) Svar med Sitat

Jeg har bare sett den gamle bygdeboka (fra 1933). Må nok få tak i den nye av Simon Steinsbø Wink

leif erik
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 22 Aug 2007 12:27:24

InnleggSkrevet: 03 Feb 2008 07:57:11    Tittel: Re: Ole Andersson Nord-Fodno (Nordfonden) Svar med Sitat

Hei!

Boka av Steinsbø dekker ingenting på norsiden av Selbjørnfjorden, kun dagens Fitjar m/øyene vestenfor. Bare spørr vist du trenger noe på "sørsio"

mvh Ottar
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet