Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 19 Jul 2006 01:17:02

InnleggSkrevet: 13 Feb 2008 13:46:51    Tittel: Henry Sophus Nilsen. Kristiansu./Oppdal/Gjemnes/Telstad/Selb Svar med Sitat

Velger å legge etterlysningen på ukjendt fylke p.g.a jeg har flere fylker i samme etterlysning.

Etterlysningen gjelder Henrys far.

Henry ble født i Kristiansund 2.3.1879, døpt 6.7.1879(vet ikke hvor)
Han ble konfirmert på Oppdal 1.4.1894.

Hans mor var Marit Sivertsdtr. Mjøen, f: 8.8.1852 Oppdal,
som far står en Nils Andreas Halvorsen oppført. Både ved konfirmasjon og senere når han giftet seg. Hans foreldre var ikke gift

Hans mor giftet seg senere med en Iver Olsen Telstad(Tilstad) f 1843 fra Surnadalen.
Senere flyttet de til Battenfjorden i Gjemnes. Så dro Henry Sophus til Ålesund og bosatte seg her.

Vet ikke noe mer om hans far. Har en jeg tror det kan være, men er ikke sikker.

Så til saken: er det noen som har noen Byggdebøker eller annen informasjon fra de nevnte stedene eller gode tips om hvordan jeg skal klare å finne mer ut av hvem faren var?
Det eneste jeg vet sikker er: Nils Andreas Halvorsen. Matros.
Har forskjellig annen "løs" informasjon og "mulige" kandidater. Men lite fakta.
Prøvde Riksarkivet, men nei.
Så nå har jeg ett håp om noen bygdebøker hvor det står om moren og hvem hun fikk barn med.

Noe av den "løse" informasjonen er at Nils kommer fra selbu f 1853, mulig det var han som bodde på Grøtte i Sør Trøndelag. Mulig det er han som giftet seg med ei Valgerdur fra Island og bosatte seg i Bergen. Og mulig det ikke har noe med han å gjøre i det hele tatt.

Vibeke
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 18 Nov 2004 09:47:39

InnleggSkrevet: 13 Feb 2008 18:33:27    Tittel: Re: Henry Sophus Nilsen. Kristiansu./Oppdal/Gjemnes/Telstad/ Svar med Sitat

Hei, har du sjekket om du finner dåpen hans i kirkebøkene for Kristiansund?
De har dem jo på biblioteket i Ålesund. Noe informasjon kan finnes, selv om de er brannskadd.

Og foreldrenes navn står i konfirmasjonen på Oppdal men det visste du selvsagt. Smile

Du kan jo også sjekke FT1875 for Kristiansund og se om du finner ham der. Den finnes også på mikrofilm på biblioteket i Ålesund. Smile

Sjørullene finnes på Statsarkivet i Trondheim, og da bør du nok satse på et besøk dit. Det er ikke mange minuttene de bruker på hver henvendelse om slektsforskning. Det kan jo hende at du finner noe om bidrag der også. I fylkesmannsarkivet i så fall. Amtmannen i Romsdals amt ordnet ikke bidragssakene sammen i samme emne før i 1882, så du må nok lete gjennom journalene for inn- og utgående post for evt. å finne noe der, men det kan være bryet verdt det. Smile
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 19 Jul 2006 01:17:02

InnleggSkrevet: 13 Feb 2008 19:42:47    Tittel: Re: Henry Sophus Nilsen. Kristiansu./Oppdal/Gjemnes/Telstad/ Svar med Sitat

Var å lette i kirkebøkene for Kristiansund. Fant ikke noe.
Ja konfirmasjonen hans har jeg, det var en av plassene jeg ble sikker på hans navn.(+han står som far når han gifter seg)
Men ved konfirmasjonen står ett annet navn bak Halvorsen, som jeg ikke helt klarer å lese...
Har vært i kontakt med Riksarkivet i Trondheim, de lette (mulig bare i 3 min. Smile )de fant ikke noe. Skal opp selv, men ikke enda, har flere tråder jeg skal nøste i. Confused
Så jeg håpet det kunne stå noe i en eller annen bygdebok Eks: Marit Sivertsdtr. Mjøen fikk sønnen Henry Sophus med Nils...... fra garden .............. han dro videre, dro til sjøs, Usa, døde o.s.v
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet