Slektsforum Slektsforum
DIS-Norge

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 15 Nov 2004 12:36:40

InnleggSkrevet: 21 Feb 2008 15:23:49    Tittel: Registrering av FT i Augustus Svar med Sitat

Hei.

Jeg skal i gang med å registrere FT 1875 for Vang Hedmark.

Bruker jeg da Fritekst i Augustus programmet eller hva?

Kunne sikkert funnet svar på det et annet sted, men............. Embarassed Rolling Eyes Wink
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 14 Jul 2004 07:55:25

InnleggSkrevet: 21 Feb 2008 15:27:44    Tittel: Re: Registrering av FT i Augustus Svar med Sitat

Er Augustus 1 i det hele tatt brukendes til folketellingsregistrering? Kanskje vente til v2 kommer? (Vet ikke om den er klargjort for folketellinger men..

For noen år siden fullførte vi Enebakk 1875, og brukte da BD87.... det gikk greit det - om enn uvant med dos-basert Wink
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

InnleggSkrevet: 21 Feb 2008 15:44:15    Tittel: Re: Registrering av FT i Augustus Svar med Sitat

Hei Laila.

Takk for svar. Laughing

Trodde Augustus 2 var kommet jeg da...slik blir det når man ikke leser GODT NOK Embarassed

BD87 har jeg brukt siden 1993 så det er ikke noe problem og den går helt fint på PC med Windows XP. På PC med Windows Vista har jeg ikke prøvd BD87.

Kunne vel registreres i Excel også muligens?
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 12 Nov 2005 09:11:03

InnleggSkrevet: 21 Feb 2008 17:06:55    Tittel: Re: Registrering av FT i Augustus Svar med Sitat

Augustus 2 kommer ikke til å ha mulighet for å registrere folketellinger. Hvis de ikke har endret på dette siden jeg sist ble informert skal dette fremdeles gjelde.

Excel skal være mulig å benytte, men har ikke satt meg inn i det. Er vel bare å lage kolonner som man gjør ved kirkebokregistrering i excel Rolling Eyes
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 21 Feb 2008 17:40:22    Tittel: Re: Registrering av FT i Augustus Svar med Sitat

Hei Per-Olav.

Takk for svar.

OK. Laughing Trodde det gikk ann å bruke Fritekst dokumentet............ Embarassed

Excel har jeg brukt mye så det er ikke noe problem for meg Laughing
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 21 Feb 2008 17:49:49    Tittel: Re: Registrering av FT i Augustus Svar med Sitat

Fritekst gjør det umulig å sortere eller i det hele tatt søke slik vi er vant med. Tror det er et dødfødt prosjekt Wink Veldig bra hvis du kan excel, da regner jeg med du finner ut av det Very Happy

Spennende tiltak Lillian, blir vel ikke registrert av Digitalarkivet med det første heller. Mye som står i kø der Smile
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 21 Feb 2008 18:34:07    Tittel: Re: Registrering av FT i Augustus Svar med Sitat

Hei Per-Olav.
Nei, jeg ser det jeg også nå at det ikke går og det er nok som du "skriver" for dødfødte.

Ja, det vil vel ta litt tid Rolling Eyes Rolling Eyes
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 21 Feb 2008 18:50:19    Tittel: Re: Registrering av FT i Augustus Svar med Sitat

Hei Lillian Smile

Lillian Kristiansen skrev:
Nei, jeg ser det jeg også nå at det ikke går og det er nok som du "skriver" for dødfødte.

Vel, ikke for dødfødte, men som dødfødte, altså det er "dømt" til å ikke bli bra. Forståelig?

Kanskje ett litt for "nytt" uttrykk det der Laughing Laughing Laughing
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 21 Feb 2008 19:04:44    Tittel: Re: Registrering av FT i Augustus Svar med Sitat

Hei igjen Per-Olav.

Laughing Laughing Rolling Eyes Rolling Eyes Embarassed Embarassed

Slik blir det når "leseleifene" oppstår........... Confused

Ja, jeg forstår - nå fikk jeg meg en god latter. Vi bruker det uttrykket vi når noe ikke blir som det burde eller var ment å bli - så det er godt kjent for meg. Laughing Laughing
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 14 Jul 2004 07:55:25

InnleggSkrevet: 21 Feb 2008 21:44:42    Tittel: Re: Registrering av FT i Augustus Svar med Sitat

Dersom man først skal registrere folketellinger, bør man huske på at det er litt mer enn bare personer og en adresse.

Adressen - Bygningen
Bygningen - Leiligheten
Leiligheten - Personene

Dette er ikke lett å få fram i et excel regneark.

Hadde jeg skulle registrert folketellinger, og hatt XP, hadde jeg faktisk gått for BD87, som faktisk er laget for formålet, og som jeg faktisk synes er utrolig greit å bruke når man har gått gjennom feltene, fjerna det man ikke trenger, og lagt inn de innstillingene man trenger.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

InnleggSkrevet: 21 Feb 2008 22:30:04    Tittel: Re: Registrering av FT i Augustus Svar med Sitat

Hei Laila.

Takk for nyttig info - jeg har funnet ut av det nå - bruker BD87. Laughing

Den har jeg brukerveiledning for(inkl.for FT) og etter 15 år´s bruk av programmet tror jeg det skulle gå bra Laughing Om ikke er det vel lov å spørre om mere bistand senere Embarassed

Jeg har PC´r med Windows 95 og 98 også som er fullt brukbare til dette formål. Noen ganger lurt å ta vare på det "gamle" Confused ser det ut til.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 18 Nov 2004 12:39:27

InnleggSkrevet: 22 Feb 2008 14:49:27    Tittel: Re: Registrering av FT i Augustus Svar med Sitat

Mi erfaring er at det går "fort" å registrere i BD87 når man har planlagt litt på forhånd. Men for oversiktens skyld liker jeg å lage tekstfiler fra BD87 og deretter importere disse i Excel. Det gir så mange muligheter for sortering.

Som Laila skriver er folketellinger litt spesielle. Man har f.eks. flere personer under samme Bosted. Når man planlegger overføringa til tekstfiler går dette greitt. Etter å ha importert til Excel er det bare å legge inn postnummer fra 1 og nedover som gjøres på et øyeblikk i Excel.
Da ligger dataene ordnet med personene under hvert bosted - som i originalen. Når man har disse postnumrene på plass kan man sortere som man vil, selv om det da blir "rot" i dataene siden personer og bosteder blir stokket om hverandre. Men ved å sortere på postnumrene blir databasen igjen rettet opp til originalformen.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 22 Feb 2008 16:31:34    Tittel: Re: Registrering av FT i Augustus Svar med Sitat

Ettersom jeg selv har brukt BD87 i 15 år så tror jeg det skal gå greit.

Grunnen til spørsmålet mitt var at jeg trodde BD87 var "avlegs". Burde ha sjekket Augustus bedre så hadde jeg ikke spurt.

For min del er nå dette spørsmålet avsluttet.

Takk for alle gode råd Laughing
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet